Af: Randi K. Pedersen

16. august 2010

Superaktuel dansesatire

Med et mix af moderne dans, break og satire spidder Uppercut tidens talentkonkurrencer med deres egne virkemidler.

De fire dansere gør deres entre med blodige forbindinger alle vegne. Stærkt symbolsk, for det er sjælen, ikke kroppen, der bliver såret i tidens ’Primetime’. Dog – i første omgang bliver forbindingerne hurtigt flået af, og de spændstige, good-looking unge mennesker lægger ud med er storsmilende, superenergisk danseoptrin. De strutter af selvtillid – overbeviste om, at de er vindere og værd at satse på.

Det er de måske også – men ikke ret længe. Bokseren, ballerinaen, breakdanseren og poeten skal nemlig kappes med hinanden i en talentkonkurrence, der ikke et sekund interesserer sig for deltagernes mulige talenter. Men som så meget desto mere dyrker – eller rettere – fremprovokerer og udstiller deres nederlag til almindelig morskab for alverden. Hvilket tydeligt er konkurrencens egentlige formål.

Med komiske, men også uhyggelige kasser over hovedet marcherer de fire jurymedlemmer ind på scenen, og straks begynder det store råberi. Ikke fra juryen, men fra deltagerne.

’Jeg er 20 år, og jeg er kendt for at vinde’, skingrer de unge. Mens juryens medlemmer med korslagte arme og stereotype bevægelser lufter deres foragt. De skal bare fælde en dom, og det kan ikke gå hårdt og hurtigt nok!

Visuel underholdningsværdi

Målrettet giver juryen sig i kast med at smadre de lysende drømme og får snart forvandlet de unge, håbefulde konkurrencedeltagere til forslåede tabere. Indslag for indslag, trin for trin følger vi deres triste nedture og ser energien forsvinde ud af bevægelserne. Ballerinaen kryber sammen og lukker sig om sit skrøbelige selv. Bokseren slår huller i luften.

Men så sker der noget. De unge gør oprør mod papkasse-hovedernes tyranni og vælger talentcirkusset fra. Godt hjulpet på vej af et par opmuntrende dukker, bryder de unge det ondskabsfulde koncept og folder sig ud som dem, de er. Sødest og mest sanseligt i en dans mellem bokseren og ballarinaen, som selvfølgelig finder sammen.

Det er ikke storstilet, dybsindig koreografi. Men trin og bevægelser er et veldrejet mix af moderne dans og breakdance, som klart karakteriserer den enkelte figur. Tilstrækkelig håndfast til at sikre den umiddelbare kommunikation med et ungt publikum, men også med en umiddelbar, visuel underholdningsværdi, der kan holde interessen fangen.

Som danseteaterforestilling har ’Primetime’ den store fordel at kunne sætte kritisk fokus på tidens mest populære form for underholdning med dens egne virkemidler. Det gør forestillingen med Wassabis hidsigt bankende musik, charme og et godt, satirisk greb om sit aktuelle emne.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang