Af: Randi K. Pedersen

10. oktober 2008

En helt forrygende mirakelkur

Trods komikken tager 'Miraklernes tid' teenageres pubertetsproblemer meget seriøst.

Det er skønt, men også svært at være teenager. For samtidig med, at man får mere frihed og ret til at bestemme over sit eget liv, får man også mere ansvar. Sådan er det i hvert fald for de fleste – men ikke for Dennis P.

Han er hovedpersonen i Åkesons hæsblæsende og ustyrligt morsomme historie om mirakler i pubertetens tid. En komedie med mundrette replikker, der bobler af hverdagens søde liv, mens de medvirkende høvler ud og ind af en kæmpe svingdør. Ud som én person og ind igen som en anden! Det er helt forrygende.

Ansvar og pligter har Dennis i rigelige mængder, men det er småt med friheden. For Dennis’ far er blevet dræbt i en ulykke og har efterladt sin søn med en omklamrende, overbekymret mor. Det forstår man jo godt. Men desværre for Søren Rubys helt vidunderligt rørende og skægge blanding af en romantisk, panisk og beslutsom Dennis lever hans mor totalt neddykket i sin rolle som sørgende enke.

Hun forventer ubegrænset forståelse og hensyntagen, men giver ikke selv noget igen. Faktisk har Lilje Windbirks forrygende, storslemme moderdyr knap nok observeret, at hendes søn er ved at være voksen. Men samtidig spilles rollen så herligt tvetydigt, at man mistænker hende for at finde tingenes tilstand ret bekvemme. Sådan oplever Dennis – og publikum – det bestemt ikke!

Forholdet til en urealistisk ond og sarkastisk klasselærer er også temmelig anstrengt, og den er helt gal med Dennis’ bedste ven.

Guddommeligt morsomt

Begge drenge er forelsket i den lækre sild Karen-Elise, men desværre er Dennis ikke den, der fører sig frem. Det er dog ikke engang det værste. Det aller, allerværste er, at han endnu ikke har fået hår
!

Plaget af pubertetsproblemer griber Dennis til et ultimativt hjælpemiddel. Han vil bede til Gud. Men hvordan? På knæ? Dennis kaster sig ud i det med et prøvende ”Dav Gud” – og oh store mirakel – han bliver hørt! En ragekniv af en ærkeengel giver Dennis en engel-licens, så han får ret til at udføre middelstore mirakler. Hårene forneden, der så fatalt lod vente på sig, er pludselig groet frem, og Karen-Elise bliver vild med ham.

Det er urkomisk og meget, meget overbevisende spillet, efterhånden som miraklerne tager til – og tager over. For selv om mirakler er dejlige, så viser de sig at være svære at styre. Ligesom det er lidt svært at tro på en Gud, der laver
meget rod i det. Til gengæld er det guddommeligt morsomt, når Dennis’ mor trisser sørgende ud af svingdøren det ene øjeblik og det næste valse
r ind igen som vulgær dulle, der scorer klasselæreren.

Til sidst går det dog så vidt, at Dennis gerne vil have licencen til at lave mirakler justeret lidt. Bare en lille smule. For selv om de fleste beslutninger her i livet har konsekvenser, så synes Dennis, at mirakelkuren er lige heftig nok. Det, der skulle være en hjælp, bliver en belasning. Så Dennis bliver overbevist om, at det nok er bedst at klare problemerne ved egen hjælp og at lade Gud om at være mirakelmager.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang