Af: Morten Hede

20. marts 2022

Maria la Cour, Siri Friis Vikesaa og Joachim Bach Rosendal dyrker relationerne i nyopsætningen af Robert Parrs ”En af dagene” på Teatret Fair Play. Foto: Thomas Petri

Vigtige eftertanker om menneskers forskelligheder

Teatret Fair Play fejrer 50-års jubilæum med en ny opsætning af Robert Parrs 'En af dagene', der lærer os at se mennesket bag diagnosen.

Sjællands Teater Fair Play:
'En af dagene'

Dramatiker: Robert Parr. Iscenesættelse: Michael Lundbye Slebsager. Medvirkende: Siri Friis Vikesaa, Maria la Cour og Joachim Bach Rosendal. Scenografi og kostumer: Petruska Miehe-Renard. Lyddesign: Daniel Vognstrup. Lysdesign: Esben Knigge. Produceret i samarbejde med Glad Teater. Aldersgruppe: Fra 10 år. Varighed: 50 minutter. Turneforestilling (turne februar-marts 2023). Set 17. marts 2022 på Teatret Fair Play i Holbæk. Kan opleves på Aprilfestival 2022 (www.aprilfestival.dk) i Esbjerg. 
www.fairplay.dk

Hvordan taler vi egentlig til og om personer med funktionsvariationer? Det er spørgsmålet i Teatret Fair Plays 'En af dagene' fra 1998, som i anledning af teatrets 50-års jubilæum er blevet støvet af og givet i hænderne på et nyt kunstnerisk hold. Og denne gang er forestillingen produceret i samarbejde med Glad Teater, der bidrager med én af sine ensembleskuespillere, der selv har en funktionsvariant.

Til premieren i Holbæk bryster manuskriptforfatteren og teaterlederen Robert Parr sig med, at valget af Siri Friis Vikesaa i rollen som Bibbi er et moderne og inkluderende træk, der taler ind i tidens diskussion om repræsentation af minoriteter på scenen. 

Så er det jo også sagt, hvis ingen andre skulle sige det. Men hans fremhævelse af minoriteten fremfor skuespilleren blev en paradoksal epilog på en forestilling, der netop prøver at lære os det modsatte.

Nu følger premieretalen heldigvis ikke med forestillingen rundt på turnéen. Vi kan derfor roligt betragte de medvirkende i ’En af dagene’ som tre ligeværdige skuespillere, der løser en fælles opgave. Og lad mig bare sige det, som det er: Siri Friis Vikesaa er ikke velfungerende i sin rolle på grund af sin funktionsvariant eller på trods af sin funktionsvariant. Hun lykkes som Bibbi, fordi hun kan spille skuespil.

Det er i høj grad relationerne imellem Bibbi, hendes voksne lillebror (spillet af Joachim Bach Rosendal) og brorens kæreste (spillet af Maria la Cour), der gør ’En af dagene’ interessant. Der findes uendelig kærlighed imellem de to søskende, men broren har også sat sig fast i en beskytterrolle, der virker direkte begrænsende for Bibbis liv.

Brorens kæreste, der i første omgang ser Bibbi som et problem for parforholdet, får hurtigt øjnene op for, at der gemmer sig et selvstændigt tænkende menneske bag den løjerlige superhelteudklædning. Og de udvikler et aldeles rørende forhold til hinanden.

Tjuhej-agtig karakterudvikling

Forestillingens instruktør, Michael Lundbye Slebsager, bevæger sig elegant på grænsen imellem postmodernisme, ekspressionisme og realisme, hvilket både understøtter den reelle fortælling og giver et indkig i Bibbis opfattelse af verden. Og iscenesættelsen såvel som de medvirkende giver forestillingen en god portion humor, som vi gerne så endnu mere af.

Men vi kæmper generelt med at slippe vores forbehold og tage historien ind. Det skyldes først og fremmest brugen af mikrofoner og lydeffekter, der definitivt distancerer os fra fortællingen, om end det også er med til at gøre forestillingen varieret og underholdende.

Derudover har vi svært ved at følge med udviklingen hos karaktererne – særligt brorens kæreste – der synes at gå fra den ene yderlighed til den anden på få replikker. Det er ikke helt til at gennemskue, om det er manuskriptet, iscenesættelsen eller karakterarbejdet, der savner plads til flere nuancer, men konsekvensen bliver en for tjuhej-agtig formidling.

Rent visuelt fortryller forestillingen os desværre heller ikke. Tværtimod er Petruska Miehe-Renards storblomstrede udtryk en decideret øjenbæ, der i bedste fald overfortæller historien om vores hovedpersoners afdøde mor. 

Og Esben Knigges blinkende lysdesign, da Bibbi får et angstanfald på åben gade, er mere en billig effekt end et medfortællende element.

Men trods det uheldige udseende og de lidt abrupte karakterspring, så får forestillingen alligevel sit budskab igennem, og ikke mindst intellektuelt giver den os nogle vigtige eftertanker med på vejen.

Om den er egnet for de 10-årige, som teatret anslår, satte min kollega Randi K. Pedersen allerede spørgsmålstegn ved i sin anmeldelse i BørneTeaterAvisen i 1998. Jeg vil gå videre og sige, at man som minimum skal være en lille voksen, hvis man helt skal forstå omfanget af fortællingen.

Sjællands Teater Fair Play:
'En af dagene'

Dramatiker: Robert Parr. Iscenesættelse: Michael Lundbye Slebsager. Medvirkende: Siri Friis Vikesaa, Maria la Cour og Joachim Bach Rosendal. Scenografi og kostumer: Petruska Miehe-Renard. Lyddesign: Daniel Vognstrup. Lysdesign: Esben Knigge. Produceret i samarbejde med Glad Teater. Aldersgruppe: Fra 10 år. Varighed: 50 minutter. Turneforestilling (turne februar-marts 2023). Set 17. marts 2022 på Teatret Fair Play i Holbæk. Kan opleves på Aprilfestival 2022 (www.aprilfestival.dk) i Esbjerg. 
www.fairplay.dk

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi