Af: Randi K. Pedersen

16. august 2017

Bodil Alling, Christian Glahn og Søren Søndberg samt hønen Pia har deres fornøjelige hyr med rekvisitter og hinanden og historien i 'En lille sonate'. Foto: Morten Fauerby

Tour de gys med ladvogn

Efter en meget lang opstart er der stadig musikalsk og uhygge-komisk ulvebid i 'En lille sonate'.

Gruppe 38:
'En lille sonate'

Frit efter Grimms eventyr 'Den lille rødhætte og ulven'. Iscenesættelse: Bodil Alling og Ole Sørensen. Scenografi: Claus Helbo. Musik: Søren Søndberg. Medvirkende: Bodil Alling, Christian Glahn og Søren Søndberg. Aldersgruppe: Fra 6 år. Varighed: 40 minutter. Turneforestilling.  Forestillingen havde havde premiere i 2000, hvor den også blev anmeldt i BørneTeaterAvisen - men genopstår med års mellemrum på teatrets repertoire. Set på Aprilfestival 2017 i Sønderborg. Kan opleves på Horsens Teaterfestival i september (www.horsensteaterfestival.dk) og spiller også på Gruppe 38 i Aarhus 3.-20. december 2017. www.gruppe38.dk

Man keder sig ikke i selskab med Gruppe 38. Dertil er Bodil Alling og Co. alt for professionelle, og deres underspillede musikalske klovnestil er stadig morsom. Men efter mere end 15 år med 'En lille sonate' er forestillingen præget af en vis slitage og rutine i spil og replikker.

Heldigvis er der  masser af publikumskontakt både til store og små, og det gode gys i den forrygende fortolkning af Grimms eventyr om rødhætte og ulven er fortsat skøn.

Til gengæld opleves det, som om vejen derhen er blevet meget lang. 'Så er vi klar', annoncerer Bodil Allings myndige leder af gøglertrioen, og det er de selvfølgelig ikke. De to undertrøjeklædte gutter i en lille udrangeret lastbil er nemlig ikke for kvikke. De kan ikke finde ud af at komme ud af bilens minimale førerhus, hvor de sidder klemt sammen, fordi håndtaget sidder udvendigt.

I øvrigt er de travlt optaget af at vaske op, og da der skal spilles teater, kan Søren ikke få sit forklæde af.

Naturligvis kommer der også en flue på tværs, der lige skal udraderes. Den søde rødbrune høne Pia, der skal spille Rødhættes mor, vender rumpen til publikum, selv om den ikke må. Til sidst må kræet finde sig i at blive nedgraderet til burhøne, og i begyndelsen er det vældig sjovt med alt det tumperi, der forsinker forestillingen. Men efterhånden som vi igen, igen, igen og igen har fået at vide, at nu er de klar, melder der sig en fornemmelse af tomgang.

Den fortager sig, når Bodil Alling omsider i suveræn stil med hviskestemme og resignerede sidebemærkninger indtager det herlige dukketeater med perleforhæng på lastbilen lad.

Skideballer i rå mængder

Der er også skideballer i rå mængder til de to slapsvanse fra førerhuset, der ikke gør, hvad de skal. For eksempel låne hende deres jagtgevær, så hun ud over rollen som fortæller kan spille jæger og helt med fjer i hatten. Problemerne er dog svære at tage alvorligt, når dukketeatrets medvirkende er ustyrligt skægge og fantasifulde ting.

 Den lille pige, der får ansvaret for sin syge bedstemor, fordi hendes egen mor er uansvarlig, er et lille skrøbeligt æg. Hun er endnu ikke lagt, men ankommer heldigvis på bestilling og med sikker timing omsorgsfuldt svøbt i en æggevarmer.

En kartoffel, der er væk, men som bliver fundet, indtager rollen som stærkt forkølet  bedstemor. Mens en stor grim og godt beskidt kartoffelmoser-ulv mere end antyder, at noget grufuldt venter.

Har man ikke fattet det, får Bodil Allings hårrejsende ulve-knurren uhyggen til at brede sig. Det bliver endnu værre, når bedstemor mases til mos i ulvens mave og sprøjtes ud gennem hullerne, så hun bagefter må klistres sammen af klatterne. Rødhætte-ægget klarer mirakuløst turen gennem kartoffelmoseren i hel stand, så bedstemor og barnebarn trods det manglende gevær kan reddes af den tapre jæger. Mens ulven – helt efter bogen – bliver druknet.    

De to tumpede medspillere holder hele vejen trit med historien med herlige musikalske udfoldelser, Søren Søndberg på trompet og munter harmonika, og Christian Glahn med ulykkesvarslende kontrabas.

De er med til at sikre, at der stadig er musikalsk og uhygge-komisk ulvebid i 'En lille sonate', selv om komikken klart overskygger forestillingens nyfortolkende kerne af alvor.

Gruppe 38:
'En lille sonate'

Frit efter Grimms eventyr 'Den lille rødhætte og ulven'. Iscenesættelse: Bodil Alling og Ole Sørensen. Scenografi: Claus Helbo. Musik: Søren Søndberg. Medvirkende: Bodil Alling, Christian Glahn og Søren Søndberg. Aldersgruppe: Fra 6 år. Varighed: 40 minutter. Turneforestilling.  Forestillingen havde havde premiere i 2000, hvor den også blev anmeldt i BørneTeaterAvisen - men genopstår med års mellemrum på teatrets repertoire. Set på Aprilfestival 2017 i Sønderborg. Kan opleves på Horsens Teaterfestival i september (www.horsensteaterfestival.dk) og spiller også på Gruppe 38 i Aarhus 3.-20. december 2017. www.gruppe38.dk

Flere anmeldelser

Uheldig teaterdramatisering
Team Teatret:
'Miras jul'
Team Teatrets juleforestilling ’Miras jul’ er desværre ikke vellykket teater, men et mislykket forsøg på at efterligne et julekalenderbog-forlæg med tekster og tegninger
Fysisk, smuk og sanselig
Vendsyssel Teater:
'Snedronningen'
Vendsyssels Snedronning-fortolkning er to timers akrobatisk fryd i et betagende uendelighedsagtigt univers.
Børnevenlig ballet om kærligheden
Tivoli Balletteater:
'Snedronningen'
Tivoli Balletteater byder på en munter genopsætning af den eventyrtro ballet over ’Snedronningen’. Med Dronning Margrethes fantasifulde kostumer til både sjove krager og et elskeligt rensdyr
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Uheldig teaterdramatisering
Team Teatret:
'Miras jul'
Team Teatrets juleforestilling ’Miras jul’ er desværre ikke vellykket teater, men et mislykket forsøg på at efterligne et julekalenderbog-forlæg med tekster og tegninger
Fysisk, smuk og sanselig
Vendsyssel Teater:
'Snedronningen'
Vendsyssels Snedronning-fortolkning er to timers akrobatisk fryd i et betagende uendelighedsagtigt univers.
Børnevenlig ballet om kærligheden
Tivoli Balletteater:
'Snedronningen'
Tivoli Balletteater byder på en munter genopsætning af den eventyrtro ballet over ’Snedronningen’. Med Dronning Margrethes fantasifulde kostumer til både sjove krager og et elskeligt rensdyr
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Uheldig teaterdramatisering
Team Teatret:
'Miras jul'
Team Teatrets juleforestilling ’Miras jul’ er desværre ikke vellykket teater, men et mislykket forsøg på at efterligne et julekalenderbog-forlæg med tekster og tegninger
Fysisk, smuk og sanselig
Vendsyssel Teater:
'Snedronningen'
Vendsyssels Snedronning-fortolkning er to timers akrobatisk fryd i et betagende uendelighedsagtigt univers.
Børnevenlig ballet om kærligheden
Tivoli Balletteater:
'Snedronningen'
Tivoli Balletteater byder på en munter genopsætning af den eventyrtro ballet over ’Snedronningen’. Med Dronning Margrethes fantasifulde kostumer til både sjove krager og et elskeligt rensdyr
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives