Af: Henrik Lyding

18. september 2013

Tju hej, hvor vi gungrer!

Lidt bastant og forpustet eventyr-fortælling med simple træklodser som dukker.

Filuragtigt kigger en trækævle frem mellem tre farverige vimpler. En trækævle, der ligner en lille glad bondemand. Så glad, at han gungrer rundt på træbordet – og jo, det larmer en del, når træ slår mod træ.

Eventyret er rumænsk. Eventyret om den glade bondemand, der har en kone, der er ked af det. For de har jo ingen børn. I en meget hurtig scene møder bonden en vismand, og vupti, da han vender hjem, har konen fået 100 børn. Men så er der det med maden. Hvad skal de leve af? Manden må af sted igen og denne gang møder han en drage og hans galsindede dragemor. Heldigvis er ingen af dem alt for kloge, så han tilbyder sin arbejdskraft, men narrer i stedet både mor og søn, så han kan vende hjem belæsset med både mad og brænde nok til både kone og de mange børn.

Sød historie, klassisk eventyr, her fortalt i temmelig højt tempo, hvilket især går ud over sekvensen med vismanden. Hvem er han og hvordan er det lige, at konen bliver med alle de børn?

Gungrende

Fanger man den, når man blot er 2-5 år? Det tror jeg ikke. Erik Olsen vil gerne give energi til sin historie, men det bliver for meget, for gungrende i længden. Og måske kommer forestillingen til at lukke sig lidt om sig selv. Er vi med eller gungrer han bare for sig selv oppe på sit træbord.

Drilsk klavermusik skaber heldigvis god atmosfære undervejs, et par Kurt Weill-agtige sange skader heller ikke, men som helhed virker forestillingen stakåndet. Som om der ikke er tid til at trække vejret igennem.

Voldsomt udtryksfulde er træklodserne mildt sagt ikke – kun de to drager er skægt udtænkte, selv om de måske mere minder om krokodiller. Her dukker til gengæld fortælleren Erik Olsen pludselig op, da dragen og manden dyster om at klemme vand ud af en sten. Det ser vi ikke – vi hører kun om det.

Og vel er det da ikke let at få træklodser til at klemme sten, men det må altså kunne løses mere elegant end tilfældet er her.

I det hele taget virker fortællerrollen noget uklart defineret, lige som alt gungreriet måske også kan være noget overvældende for en to-årig.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
God fortællekunst går aldrig af mode
Det Fortællende Teater:
'Gilgamesh'
Med den 4000 år gamle historie ’Gilgamesh’ skaber Jesper la Cour og Det Fortællende Teater virkeligheder omkring os kun ved hjælp af god, gammeldags og gedigen storytelling.
En venlig teaterversion
Teater Next:
'Peter Kanin'
Teater Next byder med ’Peter Kanin’ på endnu en forestilling, der tager afsæt i kendt børneunderholdning, og det er blevet til en smuk og vellydende forestilling med enkelte mangler under overfladen.
En forrygende ventetid
HumanLab:
'Terminus'
’Terminus’ er et medrivende snapshot af et samfund, der er kørt af (tog)sporet.
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
God fortællekunst går aldrig af mode
Det Fortællende Teater:
'Gilgamesh'
Med den 4000 år gamle historie ’Gilgamesh’ skaber Jesper la Cour og Det Fortællende Teater virkeligheder omkring os kun ved hjælp af god, gammeldags og gedigen storytelling.
En venlig teaterversion
Teater Next:
'Peter Kanin'
Teater Next byder med ’Peter Kanin’ på endnu en forestilling, der tager afsæt i kendt børneunderholdning, og det er blevet til en smuk og vellydende forestilling med enkelte mangler under overfladen.
En forrygende ventetid
HumanLab:
'Terminus'
’Terminus’ er et medrivende snapshot af et samfund, der er kørt af (tog)sporet.