Af: Janken Varden

31. august 2015

Tigermælk i grotten

Peter Hartmann fortæller en vildt usandsynlig historie og det er både sjovt og spændende - og meget rutineret.

Et stort uregelmæssigt tæppe af lærred danner baggrunden – ja, hele scenografien. Det kan forestille en skov, et krat, en stenvæg – granit? Det er i hvert fald neutralt i betydningen mangetydigt, og eftersom historien om tigeren udfolder sig bliver tæppet et sted – en meddigter i vores fantasi.

'Historien om tigeren' har sit udspring i den lange kinesiske borgerkrig mellem nationalisterne og kommunisterne, nærmere bestemt i 'Den lange march' i årene 1934-35.  Med blandt andre Mao Ze Dong flygtede ca. 80.000 kommunister fra deres hovedsæde i det sydlige Kina og begav sig ud på en 6000 kilometer lang vandring til det nye hovedkvarter i Shaanxi. Det har åbenbart været en hård tur – det siges at kun 20.000 nåede frem i live.

Dødens sikre bytte

Peter Hartmanns/Dario Fos/den oprindelige/ historie fokuserer på et enkelt menneske – den stakkels soldat der bliver vores ledestjerne og hovedperson i en fortælling, som trodser al sandsynlighed, men ikke desto mindre er sært fascinerende.

Stakkels, fordi han undervejs bliver skudt i benet og efterhånden må efterlades af de andre – det vil sige efterlades for at dø, for der er gået koldbrand i såret.

Hans soldaterkammerater efterlader ham modvilligt i en grotte, og der kan han kun ligge og lugte og rådne op og afvente dødens ankomst, mens uvejr og skybrud hærger der ude.

Men historien og skæbnen vil det anderledes.

En asiatisk tiger

Undertegnede er selv født i Tigerens år ifølge kinesernes dyrekreds, og ved at de store katte ikke er til at spøge med. Og slet ikke de kinesiske. De er store og stærke, listige og farlige, de dræber og fortærer alt, hvad der kommer i deres vej.

Men vores fodtudse med det dødbringende sår kommer til at hjælpe en tigers unge fra at drukne, og det kan tigermoder kun belønne. Når han i tillæg kan hjælpe hende af med al den overflødige mælk, der er ved at sprænge hendes patter, bliver han ikke kun accepteret, men ret og slet adopteret. Til og med elsket bliver han, når hans nye familie får smag for stegt kød – han kan noget med den farlige ild – og respekteret for at overtage og bestemme både kokkeri og køkkentjans der i grotten, hvor de finder ly.

Og asiatiske tigre har helbredende kraft i deres spyt, det er noget alle ved, så når tigermoder slikker hans sår, bliver han rask på ingen tid.

Det hele ender godt for flere end vores soldat og tigermoder og søn, når de optræder som 'de syv samuraier' og beskytter den ene landsby efter den anden. Men det siger jeg ikke mere om.

Én spiller, mange tilskuere

Der er mange om buddet i dansk fortælleteater for børn. Måske for mange – men de fleste er habile fortællere, de er dygtige, de kan både dramatik og sjov og alvor.

Men jeg må indrømme: Jeg begynder at blive en smule træt. Jeg synes, at jeg ser – for ofte – den samme illustrerende gestik, det samme udråbstegn-dramatiske udtryk, det samme quasi-fortrolige forhold til publikum.

Peter Hartmann hører afgjort hjemme blandt de bedre indenfor genren. Han har styrke og variation, humor og samklang med publikum, og det er en god historie, han serverer. Men inden for genren scenekunst er han én blandt mange. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.