Af: Kirsten Dahl

19. juni 2018

Skøn næseflugt

Humøret, timingen og fantasien er i top i MishMash fysisk-musikalske udlægning af Gogols selvtilfreds-kritiske og sjovt sammenskruede novelle 'Næsen'.

Begyndelsen er herlig. Flankeret af Sofie Faurschou på livfuld harmonika vralter Päivi Raninen ind bærende på Elif Temuçin og Erkan Uyanıksoy, som har kastet sig om livet på hende fra hver side.

På afstand ligner det en trehovedet person, der er sunken i knæ under vægten af nogle meget brede hofter – eller også en energisk og ukuelig optimistisk klovn på dobbeltarbejde.

Entreen emmer af højt humør, musik og glade farver.

Et energibundt

Teatret MishMash arriverer som en hvirvelvind af energi. En trup, der spiller en trup, som er kommet til os for med krop og musik alene at omsætte Gogols novelle 'Næsen' til fysisk teater.

Og styr på musik, kropsudtryk, rytme, timing, tempo har truppen, som også med succes har udfoldet en nonverbal version af Shakespeares 'Romeo & Julie'.

Modsat denne er fortællingen her på sin vis mere enkel og direkte – med færre personer involveret i historien, færre dødsfald og en mere enkel og personfikseret dramatik.

Hvis man måtte savne de elementer opvejes de af at der er mere kulør og musik over feltet i 'Næsen'.

Sofie Faurschou har fuldstændigt styr på sin harmonika og holdets russer-dress med pelshuer, hvide skjorter, sorte veste og ens knaldrøde, posende knickers lyser op – dog fremhæves Faurschous som mere blege, fordi hun – som hun tørt – og morsomt for os – svarer de andre, da de undrende spørger til den mere dæmpede farve: 'Jeg har vasket dem!'.

Den svagere røde næse, de alle sammen bærer, skaber diskret og samtidigt tydeligt et komisk ladet og universelt menneskeligt fokus på den lille centrale tip mellem øjnene.

Pist væk

Fælles – lige indtil en af dem mister den – Elif Temuçin, som spiller den meget selvsikre og stolte general Kovalef, opdager til sin store forskrækkelse en dag han står og poserer foran sit spejl, at han har mistet sin næse. Temuçin gør en morsom figur ud af Kovalef. Hun markerer og spiller tydeligt og morsomt generalens chok og frygt for statusfald.

Vi er ikke i tvivl om, at her er en person som helst altid vil gå med næsen i sky og føler sig bedre og mere vigtig end alle andre. Men den går ikke længere for næsen er pist væk! Der er kun et sort (nar)hul tilbage, hvor næsen engang sad. Oh rædsel!

Umiddelbart før har vi set Erkan Uyanıksoy mime generalens barber, der bliver meget overrasket over pludselig at finde Kovalefs næse i et stykke brød. Uyaniksoy får fermt illustreret hvad der er på spil.

Herfra tager en skøn løjerlig og komikfyldt fortælling fart. Næsen får sit eget liv – den gestalter sig som en selvstændig person, der kører rundt i karet i Skt. Petersborgs gade. Den tidligere ejermand ser det fra sit vindue, forbløffes og bliver vred.

Et sprælsk og morsomt menageri

Et værre redelighed af hændelser tager form – vel at mærke ved at de fire spillere alene med musik og deres kroppes bevægelser og mimik dygtigt og fantasifuldt sætter rummet og skildrer novellens personer.

Fordi de medvirkende er så dygtige, opfindsomme og musikalske (både på instrument og med deres kroppe) er der hverken brug for scenografi eller lyssætning til at skabe illusionen. Det giver en ekstra kolorit og er morsomt at se dem agere forskellige menneskelige karakterer, dyr og alskens møbler, heriblandt en radio, som indstilles på forskellige frekvenser og bølgelængder.

Og det er pudsigt at se Päivi Raninen komme til live i fuld figur som næse, der både har forladt sin ejermand, som den tilslut vender tilbage til.

Skulle man være i tvivl om Gogols tanke med novellen, formulerer holdet den til slut. Herudover siger de kun ganske lidt. Det er heldigvis kroppenes energiske, temperamentsfulde, humoristiske og akrobatisk præcise udtryk og den cirkusklingende musik som er i fokus – det som truppen behersker rigtigt godt.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Dukkerne i førertrøjen
Svanen:
'Svinedrengen'
Ikke en krølle eller knipling sidder forkert i en munter udgave af ’Svinedrengen’.
Et sanseligt oplevelsesstykke
Teatret OM:
'Havets hjerte'
Man får en uimodståelig trang til at røre ved de sjove materialer i scenografien til ’Havets hjerte’ fra Teatret OM, men historien om et altafgørende blomsterfrø farer hen over hovederne på os.
Angstens grumme ansigt
Luns:
'FreeFall'
Lyd og bevægelse gør angst synlig og konkret i teatret Luns’ forestilling, ’FreeFall’, men ender med at lukke sig om sig selv.
Som skabt til konfirmandundervisningen
André Andersen Teaterkompagni:
'Menneskesønnens sidste dage'
’Menneskesønnens sidste dage’ er en vellykket ungdomsteaterversion af den velkendte påskehistorie, der på original vis kombinerer storytelling og teatervirkemidler.
Organisk fletningedans
Tiny Dancer:
'GRO'
Tyngdekraften og temperamenterne udfordres blidt i den stemningsfulde småbørnsforestilling ’GRO’ af Tiny Dancer og Aaben Dans.
Hyggeonkeloptræden
Ishøj Teater:
'Fødselsdagsbamsen'
Ishøj Teaters ’Fødselsdagsbamsen for de 1,5-3-årige er en halv times tynd fortælling holdt kørende af publikumsinddragende fællessange på bløde melodier og med fysiske fagter.
Dukkerne i førertrøjen
Svanen:
'Svinedrengen'
Ikke en krølle eller knipling sidder forkert i en munter udgave af ’Svinedrengen’.
Et sanseligt oplevelsesstykke
Teatret OM:
'Havets hjerte'
Man får en uimodståelig trang til at røre ved de sjove materialer i scenografien til ’Havets hjerte’ fra Teatret OM, men historien om et altafgørende blomsterfrø farer hen over hovederne på os.
Angstens grumme ansigt
Luns:
'FreeFall'
Lyd og bevægelse gør angst synlig og konkret i teatret Luns’ forestilling, ’FreeFall’, men ender med at lukke sig om sig selv.
Som skabt til konfirmandundervisningen
André Andersen Teaterkompagni:
'Menneskesønnens sidste dage'
’Menneskesønnens sidste dage’ er en vellykket ungdomsteaterversion af den velkendte påskehistorie, der på original vis kombinerer storytelling og teatervirkemidler.
Organisk fletningedans
Tiny Dancer:
'GRO'
Tyngdekraften og temperamenterne udfordres blidt i den stemningsfulde småbørnsforestilling ’GRO’ af Tiny Dancer og Aaben Dans.
Hyggeonkeloptræden
Ishøj Teater:
'Fødselsdagsbamsen'
Ishøj Teaters ’Fødselsdagsbamsen for de 1,5-3-årige er en halv times tynd fortælling holdt kørende af publikumsinddragende fællessange på bløde melodier og med fysiske fagter.