Af: Kirsten Dahl

26. februar 2016

Sjovt og sejt roadtrip

'Sunny Side er en musikalsk ungdomsforestilling, som emmer af ungdom, følsomhed og betydning.

Nana Schwartzlose suger sit publikum til sig som en blød magnet. Med musikalsk puls og med en vejrtrækning, som lugter af både sex og suspence.

På den intimt lille spillescene aner vi to unge personer i mørket: Stinne Henriksen og Youssef Wayne Hvidtfeldt, som snart efter træder i karakter som spillere af flere roller på det både hæsblæsende spændingsfyldte og følelsesmættede roadtrip, som 'Sunny Side' er.

Stinne Henriksen spiller primært Rose; vesterlænding-pigen, som i den grad savner opmærksomhed og kærlighed fra sin far. Men også – med et enkelt rekvisit-skift: på med et par store solbriller og en skabagtig kælen stemme – farens nye kæreste, Henriette, og undertiden også hendes små børn og flere andre små biroller.

Youssef Wayne Hvidtfeldt har – udover andre mindre roller – rollen som den unge marokkaner, Amir, der tager arbejde som opvasker på et feriehotel i Spanien, for at tjene penge til medicin til sin syge far i hjemlandet. Det feriehotel, hvor Rose går rundt og føler sig helt usynlig for den far, der mest er optaget af at kissemisse med Henriette.

Smittende energi

Både som tekstforfatter og iscenesætter viser Pia Marcussen, at hun har en flot føling med, hvordan man får tag i og fastholder et ungt publikum.

Der sker noget begge steder. Historien byder på lige dele action og følelser i klemme og i udbrud. Det skaber et godt clash at lade to unge af så forskellig baggrund og i så forskellige situationer mødes. Og det giver fortællingen raffinementer og styrke at flette Munro Leafs billedbog 'Tyren Ferdinand' ind.

På den lille scene, kun møbleret med palmer i siden, nogle vejskilte (som kækt danner skærm for kostumeskift), et lille rundt cafébord på scenen og en storskærm, som med enkle collage-agtige billeder underbygger stemningerne, har Marcussen iscenesat Stinne Henriksen og Youssef Wayne Hvidtfeldt så scenen hele tiden pibler af spænding og liv.

Si, si

Det synes heller ikke svært at få i stand, for de to unge nyuddannede skuespillere emmer af spilglæde og udfolder deres metier med præcision og smittende energi. De flygter over stok og sten fra feje arbejdsgivere og påtagede familiefølelser.

Vinden suser og vi bevæger os i fuld fart fremad på motorveje, dykker ned i svømmepooler, gemmer os under dynen sammen med Rosa, når ensomheden på familieferien gør virkelig ondt. Vi er på spansk frisørsalon. Vi morer os over en masse hel- og halvgebrokken spansk og indbyrdes sproglig forståelsesknas mellem Rosa og Amir.

Og vi bliver ført med ud på marken til en fredselskende Ferdinand-tyr, som foretrækker blomsterduft frem for fight og blod.

'Sunny Side' lægger sig flot i forlængelse af de Opgang 2 Turnéteaters foregående forestillinger. Forestillinger, hvis kendemærke er, at de – ved at inddrage mange kulturer og etniciteter – med bid, humor, nerve, sanselig livemusik og poesi tegner aspekter af det at leve og være ung i en multikulturel, kriseramt verden, hvor mennesket overlever på grund af medmenneskelighed, i kraft af nærvær og kærlighed. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.