Af: Kirsten Dahl

26. februar 2016

Sjovt og sejt roadtrip

'Sunny Side er en musikalsk ungdomsforestilling, som emmer af ungdom, følsomhed og betydning.

Nana Schwartzlose suger sit publikum til sig som en blød magnet. Med musikalsk puls og med en vejrtrækning, som lugter af både sex og suspence.

På den intimt lille spillescene aner vi to unge personer i mørket: Stinne Henriksen og Youssef Wayne Hvidtfeldt, som snart efter træder i karakter som spillere af flere roller på det både hæsblæsende spændingsfyldte og følelsesmættede roadtrip, som 'Sunny Side' er.

Stinne Henriksen spiller primært Rose; vesterlænding-pigen, som i den grad savner opmærksomhed og kærlighed fra sin far. Men også – med et enkelt rekvisit-skift: på med et par store solbriller og en skabagtig kælen stemme – farens nye kæreste, Henriette, og undertiden også hendes små børn og flere andre små biroller.

Youssef Wayne Hvidtfeldt har – udover andre mindre roller – rollen som den unge marokkaner, Amir, der tager arbejde som opvasker på et feriehotel i Spanien, for at tjene penge til medicin til sin syge far i hjemlandet. Det feriehotel, hvor Rose går rundt og føler sig helt usynlig for den far, der mest er optaget af at kissemisse med Henriette.

Smittende energi

Både som tekstforfatter og iscenesætter viser Pia Marcussen, at hun har en flot føling med, hvordan man får tag i og fastholder et ungt publikum.

Der sker noget begge steder. Historien byder på lige dele action og følelser i klemme og i udbrud. Det skaber et godt clash at lade to unge af så forskellig baggrund og i så forskellige situationer mødes. Og det giver fortællingen raffinementer og styrke at flette Munro Leafs billedbog 'Tyren Ferdinand' ind.

På den lille scene, kun møbleret med palmer i siden, nogle vejskilte (som kækt danner skærm for kostumeskift), et lille rundt cafébord på scenen og en storskærm, som med enkle collage-agtige billeder underbygger stemningerne, har Marcussen iscenesat Stinne Henriksen og Youssef Wayne Hvidtfeldt så scenen hele tiden pibler af spænding og liv.

Si, si

Det synes heller ikke svært at få i stand, for de to unge nyuddannede skuespillere emmer af spilglæde og udfolder deres metier med præcision og smittende energi. De flygter over stok og sten fra feje arbejdsgivere og påtagede familiefølelser.

Vinden suser og vi bevæger os i fuld fart fremad på motorveje, dykker ned i svømmepooler, gemmer os under dynen sammen med Rosa, når ensomheden på familieferien gør virkelig ondt. Vi er på spansk frisørsalon. Vi morer os over en masse hel- og halvgebrokken spansk og indbyrdes sproglig forståelsesknas mellem Rosa og Amir.

Og vi bliver ført med ud på marken til en fredselskende Ferdinand-tyr, som foretrækker blomsterduft frem for fight og blod.

'Sunny Side' lægger sig flot i forlængelse af de Opgang 2 Turnéteaters foregående forestillinger. Forestillinger, hvis kendemærke er, at de – ved at inddrage mange kulturer og etniciteter – med bid, humor, nerve, sanselig livemusik og poesi tegner aspekter af det at leve og være ung i en multikulturel, kriseramt verden, hvor mennesket overlever på grund af medmenneskelighed, i kraft af nærvær og kærlighed. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.
Pigedrømmen om godheden
Det Ny Teater:
'Anastasia – the musical'
Måske er hun zarens datter. Måske er hun ikke. Men Emilie Groth spiller Anastasia på Det Ny Teater, så man både som barn og som voksen kan spejle sig i drømmen om, at uskylden sejrer en dag.
’Verden er ikke vores’
Anemonen og Kollektivet Langmis:
'Farmor Floras grønne fingre'
Anemonen og Kollektivet Langmis har sammen skabt en surrealistisk forestilling med cirkusartisteri, poesi og humor om at være en del af det store økosystem.
På vippen til 0. klasse
Teater My:
'Vi skal gøre det igen'
’Vi skal gøre det igen’ kryber, trods enkelte svagheder, med ro, rammende små detaljer og underfundig humor ind i et 6-årigt barns liv fra stor børnehavepige til lille skolepige.
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.
Pigedrømmen om godheden
Det Ny Teater:
'Anastasia – the musical'
Måske er hun zarens datter. Måske er hun ikke. Men Emilie Groth spiller Anastasia på Det Ny Teater, så man både som barn og som voksen kan spejle sig i drømmen om, at uskylden sejrer en dag.
’Verden er ikke vores’
Anemonen og Kollektivet Langmis:
'Farmor Floras grønne fingre'
Anemonen og Kollektivet Langmis har sammen skabt en surrealistisk forestilling med cirkusartisteri, poesi og humor om at være en del af det store økosystem.
På vippen til 0. klasse
Teater My:
'Vi skal gøre det igen'
’Vi skal gøre det igen’ kryber, trods enkelte svagheder, med ro, rammende små detaljer og underfundig humor ind i et 6-årigt barns liv fra stor børnehavepige til lille skolepige.
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater