Af: Henrik Lyding

15. april 2014

Scener omkring et dukketeater

Fabulerende og fornøjelig blanding af mennesker og dukker.

Et blodrødt dukketeater står på scenen og ser forunderligt ud. For det ligner samtidig en af tryllekunstnerens foretrukne rekvisitter, kassen til den oversavede dame. Teatrets søjle kan nemlig deles i tre, der kan dreje rundt uafhængigt af hinanden, og dermed byder hver sektion på hele fire muligheder for scenisk aktion.

Det er lige til at blive herligt rundtosset af, når teatret roterer rundt og åbenbarer nye, sære billeder, snart af dukketeaterkulisser, snart af udsnit af mennesker. Og vi kan gå fra dukker i øverste etage for øjeblikket efter at se dukken vokse til levende menneske i den nedre region. Ret magisk.

Den spinkle handling udspilles omkring Pariser-banegården Gare du l’Est – snart ser vi dukketeateragtigt ind i ankomsthallen, hvor en gademusikant diverterer, mens en velhavende kvinde får sin taske stjålet. Sekundet efter er vi i fuld menneskestørrelse udenfor teatret, hvor kvinden beskylder musikanten for at have stjålet tasken. Og så er det, at sød musik opstår mellem de to.

Nå ja, og også andet, for pludselig finder vi os selv taktfast klappe og synge 'We Will Rock You!' Hvorpå dukketeatret drejer en omgang, en klap åbnes og vi ser afgangshallen oppefra i fugleperspektiv, mens de små mennesker tusser rundt på den lodrette flade. Det er pudsigt og finurligt teatertrylleri.

Tilfældigt, men underholdende

Undervejs afspores hovedhistorien af sjove indslag som musikeren i panser og plade, ridende på en hest, der dukker op i den midterste sektion, mens musikeren troner øverst. Og senere slås musikeren i dukkeformat med en irriterende mikrofon og senere med en lige så irriterende kollega, indtil hele teatret braser sammen! Hvorpå han kaster sig ud i hed dukkesex med en laber dame – så hed, at de begge smider tøjet, hvilket betyder, at vi kun ser dukkespillernes hænder kærtegne hinanden!
Undervejs henter forestillingen inspiration fra så forskellige kilder som Muppet-show, Monty Pythons absurde tegneserie-indslag, Lady og vagabondens romantiske flirt og filmmanden Tatis køligt undrende blik på hverdagens trivialiteter.

Det samme gælder musikken, der indrammer og stemningsskaber store dele af den beskedne handling. Fra rock til 'Dies Irae'!
Det er klart en forestilling, der kan meget – de to medvirkende klæder hinanden – og fornøjelig er den også, ikke mindst når den går grassat i sex og slagsmål.

Jeg kunne godt have ønsket mig en strammere dramaturgi og en sikrere vej gennem historien. Det virker lidt tilfældigt, hvad der sker, men underholdende og dejligt anderledes er det

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Filosofi i børnehøjde
Parkteatret & Teater Baglandet:
'Kant'
Forestilling om universets skræmmende uendelighed tør være enkel i form og handling.
Udtryksfulde ordundersøgere
Gazart:
'ORD ROD'
Gazarts ’ORD ROD’ er en sanselig og tanke-interessant ordblinde-dans, formidlet af fysik og følelser.
Tre dyr på sprogkursus
ToBe:
'Hvem er du?'
’Hvem er du?’ fokuserer på integration og følelsen af at være udenfor. Det giver rigtig god mening – men stor teaterkunst er det ikke.
Fantasivækkende impro-teater
Anemonen:
'Vi har ret til at være her'
Mia Møller og Maiken DuBois er så tillidsvækkende og tilpas skøre i deres indfald, at publikum – børn som voksne – uden forbehold kaster sig med ud i en række improvisationslege, der belyser relevante emner som diversitet og fællesskab.
Teater af bedste aftapning
Teater Patrasket:
'Størst af alt'
En tragikomisk tilgang til det svære i livet skaber tro på det, der er størst af alt. Teater Patrasket viser vejen i fem skønne skrøner.
Tyrefægterspas
Det Flyvende Teater:
'Der er ikke mere kage'
Det Flyvende Teaters ’Der er ikke mere kage’ sparer ikke på skøre gags, men det kan være lidt vanskeligt at tyde, hvad forestillingen har på hjerte.
Filosofi i børnehøjde
Parkteatret & Teater Baglandet:
'Kant'
Forestilling om universets skræmmende uendelighed tør være enkel i form og handling.
Udtryksfulde ordundersøgere
Gazart:
'ORD ROD'
Gazarts ’ORD ROD’ er en sanselig og tanke-interessant ordblinde-dans, formidlet af fysik og følelser.
Tre dyr på sprogkursus
ToBe:
'Hvem er du?'
’Hvem er du?’ fokuserer på integration og følelsen af at være udenfor. Det giver rigtig god mening – men stor teaterkunst er det ikke.
Fantasivækkende impro-teater
Anemonen:
'Vi har ret til at være her'
Mia Møller og Maiken DuBois er så tillidsvækkende og tilpas skøre i deres indfald, at publikum – børn som voksne – uden forbehold kaster sig med ud i en række improvisationslege, der belyser relevante emner som diversitet og fællesskab.
Teater af bedste aftapning
Teater Patrasket:
'Størst af alt'
En tragikomisk tilgang til det svære i livet skaber tro på det, der er størst af alt. Teater Patrasket viser vejen i fem skønne skrøner.
Tyrefægterspas
Det Flyvende Teater:
'Der er ikke mere kage'
Det Flyvende Teaters ’Der er ikke mere kage’ sparer ikke på skøre gags, men det kan være lidt vanskeligt at tyde, hvad forestillingen har på hjerte.