Af: Kirsten Dahl

12. maj 2012

Rytme og øregas

I et miks af korte ordbogsforklaringer, stand up og rap vil Teater Vestvolden sætte gang i en debat om fordomme og kulturforskelle. Men det er som om formen og indholdet er luftet så mange gange før.

Hadi-Ka-koush og Joel Hyrland er charmerende, kvikke og hurtige. De to performere, som at dømme ud fra deres udseende og navne er af en anden etnisk herkomst end dansk, åbner 'frækt' forestillingen ved at lade som ingenting. Eller rettere ved siddende i hver ende af første publikumsrække højlydt at lade som om de er to skoleknægte. To drenge, der hellere vil have biologi eller tysk end at være på det ’optrædested’, hvor vi skal se noget ’Mærk dine følelser – moderne dans’.

De funderer over, hvor danserne mon bliver af: ’Mon de er i den papkasse der, dansere kan komme ned i alting?! …’

Vi ved selvfølgelig godt, at det er dem, der er spillets stars. Dem, der skal og allerede er i gang med at optræde, og spilåbningen har en god energi og byder på fine små overraskelser.

Snart rykker de op på scenens cirkelrunde røde tæppe og begynder at trække de lagner væk som ligger over anlæg og grej. Og snart præsenterer de os for forestillingens tema: klicheer og fordomme. I foredragsform, dvs. i leksikalt forklarende vendinger. Men også i små situationsspil. I spil som i stand-up formens hurtige rytme og fortællemåde handler om forskellige kulturer og forskellige befolkningers forudfattede meninger om hinanden. Danskernes fordomme over for indvandrere. Iranere over for somaliere. Somaliere over for pakistanere – og amerikanerne som alle holder på æder sig til fedme og overvægt.

Homoseksualitet bliver også spillet på banen i et lille spil om en fyr, der forelsker sig i den nye dreng i klassen – og bliver lagt for had for det.

Selv en kliche?

Ind mellem de små og hurtigt skiftende numre tvister de også rap og mere poppede sangnumre. Flere gange pointerer de to optrædende at ’fordomme er noget. alle mennesker har – undtagen os’, og vi er selvfølgelig med på at det er for at slå en tyk streg under. at vi alle har fordomme. 

Teater Vestvolden kalder selv ’En Kliche!¡’ for en ’rap-musical om fordomme’;’en seriøs, rå og sjov forestilling’; ’uden løftede pegefingre’; ’En forestilling om at føle sig anderledes’; ’..om kulturforskelle, misforståelser og om, at det måske er helt ok at være anderledes end dig!.

Man kan ikke sige, at noget af det ikke passer – men samtidig er det, som om at både indhold og form er prøvet og set så mange gange før, at oplevelseseffekten tangerer uforpligtende stand-up-underholdning. Der kunne sagtens være mere bid i indholdet. Når sangene trods alt ikke fylder mere i helheden er det lidt misvisende at kalde ’En Kliche!¡’ for en rap-musical. Og endelig er det tydeligt, at Hadi-Ka-koush og Joel Hyrland uden problemer vil kunne spille mere sammen med publikum, end det skete i den forestilling, jeg så.

Men sådan er forestillingers betydninger jo afhængig af vores måde at være publikum på. Og ’En Kliche!¡’ hører til i den sårbare ende.  

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang