Carsten Jensen

18. september 2023

Og snakken gik…

Horsens Teaterfestival sørgede med sit tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse for at sætte fut i diskussionen omkring udviklingen af de interaktive formater, der fylder stadigt mere i børne- og ungdomsteatret. Sjældent har man hørt så mange teaterfolk, formidlere og andet publikum tale så meget med hinanden om samme sag. Selv Horsens Børneteaterpris måtte stå for skud mellem traditionelt teater og grænsesprængende nyskabelser.

Det er oftest både fagligt berigende og socialt meget hyggeligt at være på Horsens Teaterfestival, der med sit kuraterede program holder et højt kvalitativt niveau og sit logistiske set-up med velkendte spillelokaler i gåafstand og mange frivillige til at servicere gør det nemt og behageligt at være publikum.

Men noget var alligevel anderledes ved dette års afvikling af festivalen 15.-17. september: Der var lidt foruroligende (!) flere NYE spillesteder, der skulle opspores, bl.a. Frelsens Hær, Social- og Sundhedsskolen og VIA University College – et storladent byggeri overfor banegården. OG der var et tematisk program overdådigt spækket med interaktive, publikumsinddragende og medskabende forestillinger, der udfordrede de forsigtige og begejstrede de eventyrlystne.

Unge i spil

Der var skam også mere traditionel scenekunst at spore i årets program, men det var interaktive teaterinstallationer; publikumsdirigeret impro-teater; tilskuerbestemmende performerkonkurrence; workshopsagtige events med deltagerskabende aktiviteter, pop-up vandreforestillinger med slimdyr m.v., der fyldte de mange uformelle snakke på festivalen i et ganske overraskende omfang.

For selvom Horsens Teaterfestival absolut også er en velbesøgt snakkeklub, hvor der udveksles faglige nyheder, holdninger og sladder i rigt mål, var der altså her et specifikt teaterfagligt emne, der styrede diskussionerne.

Holdningerne til de nye formater var delt: Arrangører der var begejstrede og andre der ikke kunne se disse forestillinger blive købt og spillet hos dem; teaterfolk for og imod tendenserne, for er scenekunstens rammer snart udvidet så meget, at det sprænger teatrets sjæl – eller er de nye formater en længe ventet øjenåbner og progressiv udvikling af kunsten og til glæde for et nyt publikum?!

Her tænkes selvfølgelig ikke mindst på de unge. Som i øvrigt også på dette års festival havde deres eget kunstneriske epicenter i det gamle statsfængsel, hvor der blev afviklet en række programsatte ungdomsforestillinger – men også forestillinger skabt af med og for unge fra de professionelle teatres talentskoler m.v. Hvor scenekunstens muligheder også blev udfordret…

De unge kom også i centrum i festivalens officielle åbningsforestilling, idet belgiske Koen de Preters ’FOLLOWFOLLOW’ – et koreografisk værk skabt til en gruppe unge på 13-19 år – også var i stand til at dele vandene: Fra ubetinget begejstring og støjende applaus fra langt de fleste i det fyldte Horsens Ny Teater til en vis modvilje mod at se unge amatører erobre hovedscenen på en festival for professionel scenekunst.

Tematisk prisdeling

Men da programchef Adelaide Bentzons formål var at sætte skub i diskussionen omkring nye formater i børne- og ungdomsteatret, kunne hun i hvert fald konstatere, at årets tema var en ubetinget succes. ’Temaet er en tråd – en del af den samtale, som jeg synes en festival er indbegrebet af’, som det bl.a. lød i Teateravisens laaange forskræpsartikel med årets tema som fyldigt omdrejningspunkt.

Festivalens faglige forum var selvfølgelig også forbeholdt årets tema og fokuserede på de elementer, der involverer børn og unge: kunstneriske overvejelser, værkforståelse, direkte medvirken, praktiske udfordringer m.v.

Og minsandten om det ikke også lykkedes at snige temaet ind i den traditionelle uddeling af Horsens Børneteaterpris, hvor man i år delte den prestigiøse pris til to modtagere fra hvert sit spektrum: Hans Nørregaard med rod i det traditionelle børneteater og Live Art Danmark med ophold i det totalt-interaktive eksperimentarium (se prisnote), selvom netop deres forestilling, ‘Beastie’, hvor publikum skulle have kreeret et monster og taget det med på gåtur i byen, måtte aflyses pga. sygdom.

Hans Nørregaard har rundet 45 års jubilæum i dansk børneteater og arbejder fortsat som iscenesætter og scenograf, og hvor helt nye og håbefulde teatre i Nørregaard har fundet en dygtig, flittig og omsorgsfuld mentor, der både kan bringe deres forestillinger frem i lyset og supplere med fortællinger om dansk børneteaters historie – og hvordan man som nyt teater kan begå sig på festivaler og et turbulent salgsmarked m.v.

Mens Live Art Danmark, der i øvrigt også fik SpringPrisen på ZeBU’s SpringFestival i 2021 for deres nyskabende forstillinger, er kendt for at sprænge alle rammer for, hvad man tror at børn kan kapere; som at lime deres fingre sammen, lade dem sprænge ting i luften m.v. – og hvis særlige aktivistiske stil udfordrer begrebet teaterkunst.

Den anden pris, uddelt på Horsens Teaterfestival i et samarbejde mellem festivalen, Dramatiker Væksthus og Danske Dramatikere, var ikke involveret i de tematiske diskussioner.  Men Danske Dramatikeres Manuskriptpris for børn og unge, der gik til Alexander Mayah Larsen for teksten til forestillingen ’Som brødre’, kan dog også opfattes som en nyskabelse idet dens fokus er en publikumsgruppe, der ikke skrives så meget til – et ungt publikum med indvandrer-baggrund.

Og som det lød fra pristaler Jesper B. Karlsen, så er teksten ’modig, sprudlende og troværdig. Den taler direkte i et klart sprog og i sync med målgruppen, som ikke altid er så teatervant og fortæller en væsentlig historie om vores tid og samfund’.

Lidt fra gaden

Deres udsendte deltog med fornøjelse i de mange diskussioner på festivalen, mens der rent valgmæssigt var mest fokus på forestillinger, hvor teaterkunsten fyldte mere end tilskuernes deltagelse.

Men enkelte af de famøse nye formater blev dog også gæstet – omend lidt på distancen:

For man kunne jo bl.a. stå på lur ved Den Nysgerrige Have (Madam Bachs teaterinstallation i Kuben) og på afstand følge slimsporet fra havets dyb på pop-up-forestillingen på Søndergade (Teatret Nøgensnegl).

Gadeteatrets udendørs glæder gjorde det dog også muligt forholde sig stilfærdigt til de fysiske anstrengelser hos Beagles ’The Steam Team’ og Dansk Rakkerpaks formidable ’Jane Blond’, der samlede fulde stentrapper på Teatertorvet, mens Brændende Kærligheds Jens Kløft måtte bruge mere energi på dog succesrigt at samle publikum til ’Birdy’ på gågaden.

Det er altid forunderligt at observere reaktionerne på gadeteater, hvor mange forbipasserendes tydelige skepsis alligevel overvindes af nysgerrigheden og afstedkommer kortere eller længere ophold ved løjerne, hvor kontakt og tilskuermedvirken jo i øvrigt er en gammel form for interaktiv publikumsinddragelse…

I de kommende uger vil anmeldelser af festivalens forestillinger – heraf mange af de særligt tematisk-udvalgte – blive bragt her på portalen. De fleste fra programmet er dog allerede at finde i Teateravisens anmeldelseslager.

Der er masser af snak og teater og givet også nye formater igen næste år, når Horsens Teaterfestival afvikles 20.-22. september 2024.

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere