Det er oftest både fagligt berigende og socialt meget hyggeligt at være på Horsens Teaterfestival, der med sit kuraterede program holder et højt kvalitativt niveau og sit logistiske set-up med velkendte spillelokaler i gåafstand og mange frivillige til at servicere gør det nemt og behageligt at være publikum.
Men noget var alligevel anderledes ved dette års afvikling af festivalen 15.-17. september: Der var lidt foruroligende (!) flere NYE spillesteder, der skulle opspores, bl.a. Frelsens Hær, Social- og Sundhedsskolen og VIA University College – et storladent byggeri overfor banegården. OG der var et tematisk program overdådigt spækket med interaktive, publikumsinddragende og medskabende forestillinger, der udfordrede de forsigtige og begejstrede de eventyrlystne.
Unge i spil
Der var skam også mere traditionel scenekunst at spore i årets program, men det var interaktive teaterinstallationer; publikumsdirigeret impro-teater; tilskuerbestemmende performerkonkurrence; workshopsagtige events med deltagerskabende aktiviteter, pop-up vandreforestillinger med slimdyr m.v., der fyldte de mange uformelle snakke på festivalen i et ganske overraskende omfang.
For selvom Horsens Teaterfestival absolut også er en velbesøgt snakkeklub, hvor der udveksles faglige nyheder, holdninger og sladder i rigt mål, var der altså her et specifikt teaterfagligt emne, der styrede diskussionerne.
Holdningerne til de nye formater var delt: Arrangører der var begejstrede og andre der ikke kunne se disse forestillinger blive købt og spillet hos dem; teaterfolk for og imod tendenserne, for er scenekunstens rammer snart udvidet så meget, at det sprænger teatrets sjæl – eller er de nye formater en længe ventet øjenåbner og progressiv udvikling af kunsten og til glæde for et nyt publikum?!
Her tænkes selvfølgelig ikke mindst på de unge. Som i øvrigt også på dette års festival havde deres eget kunstneriske epicenter i det gamle statsfængsel, hvor der blev afviklet en række programsatte ungdomsforestillinger – men også forestillinger skabt af med og for unge fra de professionelle teatres talentskoler m.v. Hvor scenekunstens muligheder også blev udfordret…
De unge kom også i centrum i festivalens officielle åbningsforestilling, idet belgiske Koen de Preters ’FOLLOWFOLLOW’ – et koreografisk værk skabt til en gruppe unge på 13-19 år – også var i stand til at dele vandene: Fra ubetinget begejstring og støjende applaus fra langt de fleste i det fyldte Horsens Ny Teater til en vis modvilje mod at se unge amatører erobre hovedscenen på en festival for professionel scenekunst.
Tematisk prisdeling
Men da programchef Adelaide Bentzons formål var at sætte skub i diskussionen omkring nye formater i børne- og ungdomsteatret, kunne hun i hvert fald konstatere, at årets tema var en ubetinget succes. ’Temaet er en tråd – en del af den samtale, som jeg synes en festival er indbegrebet af’, som det bl.a. lød i Teateravisens laaange forskræpsartikel med årets tema som fyldigt omdrejningspunkt.
Festivalens faglige forum var selvfølgelig også forbeholdt årets tema og fokuserede på de elementer, der involverer børn og unge: kunstneriske overvejelser, værkforståelse, direkte medvirken, praktiske udfordringer m.v.
Og minsandten om det ikke også lykkedes at snige temaet ind i den traditionelle uddeling af Horsens Børneteaterpris, hvor man i år delte den prestigiøse pris til to modtagere fra hvert sit spektrum: Hans Nørregaard med rod i det traditionelle børneteater og Live Art Danmark med ophold i det totalt-interaktive eksperimentarium (se prisnote), selvom netop deres forestilling, ‘Beastie’, hvor publikum skulle have kreeret et monster og taget det med på gåtur i byen, måtte aflyses pga. sygdom.
Hans Nørregaard har rundet 45 års jubilæum i dansk børneteater og arbejder fortsat som iscenesætter og scenograf, og hvor helt nye og håbefulde teatre i Nørregaard har fundet en dygtig, flittig og omsorgsfuld mentor, der både kan bringe deres forestillinger frem i lyset og supplere med fortællinger om dansk børneteaters historie – og hvordan man som nyt teater kan begå sig på festivaler og et turbulent salgsmarked m.v.
Mens Live Art Danmark, der i øvrigt også fik SpringPrisen på ZeBU’s SpringFestival i 2021 for deres nyskabende forstillinger, er kendt for at sprænge alle rammer for, hvad man tror at børn kan kapere; som at lime deres fingre sammen, lade dem sprænge ting i luften m.v. – og hvis særlige aktivistiske stil udfordrer begrebet teaterkunst.
Den anden pris, uddelt på Horsens Teaterfestival i et samarbejde mellem festivalen, Dramatiker Væksthus og Danske Dramatikere, var ikke involveret i de tematiske diskussioner. Men Danske Dramatikeres Manuskriptpris for børn og unge, der gik til Alexander Mayah Larsen for teksten til forestillingen ’Som brødre’, kan dog også opfattes som en nyskabelse idet dens fokus er en publikumsgruppe, der ikke skrives så meget til – et ungt publikum med indvandrer-baggrund.
Og som det lød fra pristaler Jesper B. Karlsen, så er teksten ’modig, sprudlende og troværdig. Den taler direkte i et klart sprog og i sync med målgruppen, som ikke altid er så teatervant og fortæller en væsentlig historie om vores tid og samfund’.
Lidt fra gaden
Deres udsendte deltog med fornøjelse i de mange diskussioner på festivalen, mens der rent valgmæssigt var mest fokus på forestillinger, hvor teaterkunsten fyldte mere end tilskuernes deltagelse.
Men enkelte af de famøse nye formater blev dog også gæstet – omend lidt på distancen:
For man kunne jo bl.a. stå på lur ved Den Nysgerrige Have (Madam Bachs teaterinstallation i Kuben) og på afstand følge slimsporet fra havets dyb på pop-up-forestillingen på Søndergade (Teatret Nøgensnegl).
Gadeteatrets udendørs glæder gjorde det dog også muligt forholde sig stilfærdigt til de fysiske anstrengelser hos Beagles ’The Steam Team’ og Dansk Rakkerpaks formidable ’Jane Blond’, der samlede fulde stentrapper på Teatertorvet, mens Brændende Kærligheds Jens Kløft måtte bruge mere energi på dog succesrigt at samle publikum til ’Birdy’ på gågaden.
Det er altid forunderligt at observere reaktionerne på gadeteater, hvor mange forbipasserendes tydelige skepsis alligevel overvindes af nysgerrigheden og afstedkommer kortere eller længere ophold ved løjerne, hvor kontakt og tilskuermedvirken jo i øvrigt er en gammel form for interaktiv publikumsinddragelse…
I de kommende uger vil anmeldelser af festivalens forestillinger – heraf mange af de særligt tematisk-udvalgte – blive bragt her på portalen. De fleste fra programmet er dog allerede at finde i Teateravisens anmeldelseslager.
Der er masser af snak og teater og givet også nye formater igen næste år, når Horsens Teaterfestival afvikles 20.-22. september 2024.