Af: Carsten Jensen

25. februar 2025

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.

Fra den 3.-6. april 2025 afvikles den 54. udgave af verdens største festival med professionelt teater for børn og unge – med det på verdensplan helt unikke set-up, at alle billetter til forestillingerne er gratis.

Der deltager 100 teatre, som kommer med 150 forskellige forestillinger, der i alt opføres op mod 300 gange i løbet af den forkortede festival.

Den mindre festivallængde skyldes et halveret budget og betyder bl.a., at man i år ikke sender myriader af forestillinger ud til de lokale skoler og institutioner i de normalt indledende hverdage, men over tre hektiske dage spiller på 24 forskellige spillesteder i Kolding samt centerbyerne Christiansfeld, Lunderskov og Vamdrup.

Med de manglende teateroplevelser på skolerne må det forventes, at den teaterspækkede weekend vil blive bestormet af lokale børn og unge – og deres voksne – og således præsentere et endnu mere børnerigt publikum end normalt for de mange tilrejsende formidlere og internationale arrangører og andre, som benytter den store KLAP-festival til at orientere sig bredt i det aktuelle repertoire for landets mange turnerende børne- og ungdomsteatre.

Åbning og synliggørelse

KLAP-festivalens officielle åbning foregår torsdag 3. april på Kolding Bibliotek, der også er festivalens epicenter med information og billetudlevering og festivalsekretariat.

Det store festivalprogram bliver tilgængeligt på nettet fra mandag den 3. marts. Der laves ikke et husstandsomdelt program i år, men en firesiders festivalavis placeres strategiske steder i byen.

Kolding Kommune arbejder desuden på at synliggøre festivalen i bybilledet med brug bl.a. elektroniske LED-paneler ved indfaldsvejene, bannere i gågaderne og storbannere på udvalgte steder i byen.

Der er af arrangørerne fra Teatercentrum og Kolding også produceret radio-spot og biograftrailer, mens festivalen især er til stede på sociale medier som Facebook og Instagram, hvor man lover, at aktiviteten intensiveres løbende i takt med at festivalen nærmer sig.

I det digitale festival-univers er der fra 20. marts offentlig adgang til billetuddelingen online på www.klap.nu – mens formidlerne traditionen tro får eksklusiv adgang til billetter allerede fra d. 18. marts.

Man kan sikre sig en kritikerfaglig vurdering af langt de fleste forestillinger i programmet via anmeldelserne her på portalen (brug søg-funktionen på titlerne) – de nye forestillinger bliver dog som følge af Teateravisens lukning som aktiv netportal ikke efterfølgende anmeldt her. Her henvises fremover til Nyhedsmediet ISCENE på www.iscene.dk

Fagligt set

For teatrene selv håber man som altid på en større invasion af formidlere og opkøbere fra skoler, institutioner, biblioteker, teaterforeninger m.fl., der er det helt essentielle publikum, når det gælder det livsvigtige salg af turneforestillinger. Her er festivalen den store mulighed for kontakt og interaktion mellem producenter og aftagere – hvor ikke mindst de helt nye teatre kan blive set og vurderet.

Men den store festival udgør traditionelt også det store årlige faglige og sociale træf mellem de mange teatre – i år er der tilmeldt omkring 400 teaterfolk. De kan især torsdag følge en række faglige arrangementer alene for branchen.

Men både torsdag og fredag afvikles der faglige programmer for både teatre og formidlere, hvor flere først offentliggøres i marts.

Det ligger dog fast, at der fredag 4. april er Faglig Formiddag for Koldings lærere og pædagoger med et program, der klæder dem på til at opleve scenekunst, mens der samme fredag formiddag afvikles den traditionelle New Case på Kolding Bibliotek, hvor de nye teatre på festivalen får mulighed for at præsentere både deres forestillinger og teatret selv for formidlerne. Det kræver dog tilmelding, så formidlerne skal huske at tilmelde sig festivalens netværk.

Festivalen er også vært for det store Creative Europe-projekt ‘BABEL – or the Art of Listening in TYA’, som har en fem dages workshop (master class i teater for børn og unge) med deltagere fra hele Europa.

På festivalens deltagerliste i øvrigt står der også 41 internationale gæster fra 18 forskellige lande. Gruppen af internationale gæster består især af andre festivalarrangører, og i samarbejde med det internationale netværk ASSITEJ har festivalen lavet et specielt besøgsprogram for netop denne publikumsgruppe.

Historien om de korte festivaler

Med KLAP 2025 bliver Kolding festivalværtskommune for anden gang. Første gang var i 2003 i en ugelang festival, der bød på 99 teatre, 146 forestillinger og 511 opførelser. Og selvom 2025-udgaven altså er en forkortet version, er festivalens lange historie ikke uden andre af den slags afbræk.

Udover at festivalen rent faktisk startede som en weekend-festival i november 1971 – et koncept der holdt sig helt til festivalen i Odense i 1978, hvor den ugelange udgave i april blev introduceret. Både for at teatrene kunne nå at være mere sammen og i grupper evaluere hinandens teaterarbejde og fordi det gav værtskommunen mulighed for at sikre teater til børn på deres skoler og institutioner i hverdagene op til den afsluttende weekend-del.

Men allerede i 1981 måtte festivalen i Frederiksværk af økonomiske grunde afvikles over blot fire dage, i 1993 i Aalborg røg festivalen igen på skrump, denne gang reduceret til fem dage, fordi Nordjyllands Amt kun ville bidrage med et symbolsk beløb og kommunen ikke ville trække læsset alene. I 1999 bakkede Skive og kulturregion Salling-Fjends med kort varsel ud af en tilsyneladende klar aftale pga. internt politisk intrigespil – og så påtog den børneteaterglade Odsherred Kommune sig at redde situationen med en fire dages festival.

I 2020 var coronaen skyld i den første deciderede aflysning af festivalen, der skulle have været afviklet i Holbæk, og først blev gennemført året efter, hvor den blev afviklet i juni måned.

I 2023 lykkedes det først til allersidst: Den offentlige udmelding om weekendfestivalen blev annonceret så sent som midt i november 2022, men den særlige helt nødvendige ekstraordinære millionbevilling på 2,4 mio. kr. fra Kulturministeriet blev først vedtaget 18. marts 2023 – altså blot en måned før festivalstart.

P.t. er der ikke fundet en festivalvært for hverken KLAP ’26 eller KLAP ’27, men til gengæld er Esbjerg klar igen i 2028 – jf. aftalen med Teatercentrum om, at festivalen vender tilbage til den vestjyske kommune hvert fjerde år.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere