Af: Carsten Jensen

9. januar 2025

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.

Teateravisen stopper sit virke som uafhængig nyhedsportal med udgangen af februar 2025 – hvilket effektueres samtidig med at denne skribent skal fratræde som ansvarshavende redaktør. Frem til 1. marts vil Teateravisen dog fungere nogenlunde som hidtil med anmeldelser, nyheder og annoncer m.v.

Udgiveren Teatercentrum har besluttet at afvikle nyhedsportalen med baggrund i en presset økonomisk situation samt behovet for en ny kommunikationsstrategi, der ikke indbefatter en uafhængig netportal. I stedet er aftalt et nyt samarbejde mellem Teatercentrum og ISCENE om formidling af nyhedsstof og anmeldelser fra børne- og ungdomsteaterområdet. Det udrulles i en længere pressemeddelelse, hvori det bl.a. hedder:

”1. marts 2025 indgår Teatercentrum og ISCENE et nyt samarbejde om det professionelle anmelderi af børne- og ungdomsteatret, som herefter vil være at finde på en fælles børne- og ungdomsside på ISCENE. Gennem samarbejdet mellem ISCENE og Teatercentrum samles alt nyhedsstof om børne- og ungeområdet under ét på en medieplatform, der i forvejen dækker et bredt udsnit af scenekunstområdet. Samlingen af stoffet skal give brugerne lettere adgang til fagstærkt scenekunststof fra hele landet uanset målgruppe”. 

Anmelderiets bevarelse

Således vil man altså sikre den vigtige synliggørelse af børne- og ungdomsteater via ikke mindst anmelderiet, hvor ISCENE ifølge pressemeddelelsen vil supplere sit nuværende anmelderkorps med udgangspunkt i Teateravisens aktuelle freelanceanmeldere. Samtidig vil Teateravisen.dk fortsat være tilgængelig som digitalt arkiv for de mange nyhedshistorier og de over 1800 anmeldelser, portalen har bragt fra 2008-2025.

I pressemeddelelsen siger direktør i Teatercentrum, Dorthe Bébe, pænt farvel til det medie, der har eksisteret under først navnet  BørneTeaterAvisen fra 1972 og siden Teateravisen fra 2013.

”At lukke Teateravisen.dk er naturligvis vemodigt, og der skal lyde en stor tak til redaktør Carsten Jensen og alle anmelderne på Teateravisen for det dedikerede arbejde gennem de mange år. Fordi scenekunstområdet for børn og unge fortsat skal have stor bevågenhed, glæder det mig, at ISCENE træder ind i samarbejdet om nyhedsdækning af området, så Teatercentrum i højere grad kan fokusere på at skabe og styrke nye kommunikationsveje med målrettet og vidensbaseret formidling til områdets aktører og meningsdannere.

Professionelt anmelderi af børne- og ungdomsteatret har været en af hjørnestenene i Teateravisen.dk og målsætningen er fortsat, at alle nye forestillinger for børn og unge anmeldes hver sæson. Udgangspunktet for samarbejdet med ISCENE har været videreførelsen af denne målsætning”.

Et vigtigt nyhedsreservat forsvinder

Som nu afgående redaktør efter næsten 39 år med det specifikke formål at formidle kendskabet til det store, men alt for skjulte teatermiljø, der udgøres af det professionelle børne- og ungdomsteater, er beslutningen om at lukke Teateravisen en kedelig showstopper på den ellers interessante rejse fra BørneTeaterAvisens fire årlige papiravisudgaver frem til Teateravisen i den digitale og døgnåbne netportal med de mange udvidede muligheder for synliggørelse af miljøet.

Det er forstemmende, at dette særlige nyhedsreservat nu forsvinder. Men det er godt at se, at det omfattende anmelderi af børne- og ungdomsteater søges bevaret, for det har været en vigtig, synliggørende trædesten for en lang række både store og små og ustøttede producenter  siden indførelsen af anmeldelser i 1993.

Men udviklingen viser også, at selvom offentligheden stadig er relativ ubekendt med den kunst, som områdets mange teatre præsterer, er den tidligere markante afstand mellem børne- og voksenteatret både kunstnerisk og organisatorisk efterhånden afløst af gensidig respekt, samarbejde og et samlet teaterfelt, hvor mange producerer forestillinger for alle aldre.

Derfor håber denne skribent, at børneteatret trods Teateravisens sørgelige afvikling vil finde sin fortjente plads i et medie med fokus på hele teaterlivet – som det udlægges i pressemeddelelsen af chefredaktør Rie Hammer fra ISCENE:

”Ambitionen for ISCENE er at styrke synligheden af scenekunsten for et bredt segment af brugere. Det er derfor en stor glæde, at vi nu i samarbejde med Teatercentrum kan optimere formidlingen ved at samle stoffet på én platform og gøre det let for brugerne at finde fagstærkt indholdsstof om scenekunst fra hele Danmark for alle målgrupper. Med det nye tiltag sikrer vi, at den journalistiske formidling kan nå ud til langt flere brugere og dermed styrke synligheden af kunstarten og samtalen om scenekunstens betydning for samfundsudviklingen”.

Men uanset en forklaringsivrig pressemeddelelse med velvalgte ord om samarbejde og samlet formidlingsplatform m.v., finder denne redaktør det stadig sørgeligt, at en kombination af spareøvelse og ændret kommunikationsstrategi rent faktisk betyder, at der om lidt ikke længere er et aktivt medie, der hedder ”Teateravisen – scenekunst for børn og unge”.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere