Af: Henrik Lyding

7. juli 2009

Østen i Odense

Fornøjelig eventyrforestilling om kløgt og sammenhold.

I grunden er det forfærdeligt. Ikke at et lille storbyteater som Skægspire fejrer deres 30 års fødselsdag med, hvad de selv kalder ‘deres største satsning nogensinde’ – det er kun naturligt og glædeligt, at man satser stort til sådan en dag – men at det sker i form af en forestilling med fem medvirkende. Fem medvirkende!

Er og har mulighederne og de økonomiske rammer virkelig ikke været større i de 30 år, Skægspire har eksisteret? Skal små storbyteatre som Skægspire og andre altid leve efter devisen ’småt er godt’ og derfor nøjes med enmands- og tomandsforestillinger?

Nå, ikke flere hjertesuk i sommervarmen. Skægspire fejrer deres jubilæum med en flot og underholdende familieforestilling, hvor størrelsen på scenografien bestemt ikke signalerer smalkost. Et mægtigt, gyldent fortæppe med glitrende guldbånd og blomsterranker danner inciterende baggrund for dette 1001 nats-eventyr om den gamle kejser, hans tre umulige og krigeriske sønner, og den kloge unge plejedatter, Fatima, der agerer den gode ånd i kulissen.

For de tre sønner må ud på eventyr hver for sig for at bringe ‘det mest forbavsende vidunder’ med tilbage til kejseren (Ole Olsen) for at vinde kejserværdigheden – og Fatima! En efter en følger vi dem på deres eventyr. Den altid sultne Hussein (Erling Hjernøe), der finder et flyvende tæppe, den krigeriske Ali (Morten Roed), der erobrer en drømmekikkert og den hovmodige Ahmed (Thomas Jensen), der ender med at få en frugt fra livets træ.

Kønne moraler

Men uden Fatimas (Anne Katrine Andersen) hjælp var det aldrig gået. Uden hende og hendes omtanke var alle tre sønner alle havnet i fængsel eller det, der var værre. Hun repræsenterer den ene kønne morale i Ole Olsens gedigne dramatisering af det gamle eventyr – at uden kløgt og omtanke går det ikke. Styrke og nævekraft kan være udmærket, men det andet er langt vigtigere.

Den anden morale får vi, da de tre brødre efter endt eventyr mødes igen og erfarer, at deres far er døende. Her finder de ud af, at står man sammen og løfter i flok, kan man mere, end hvis man bare er sig selv nok. Og på mirakuløs vis passer deres tre vidundere sammen, så de kan komme hjem til farmand i en ruf og gøre ham rask.

Var virkelighedens problemer blot lige så enkle at løse – bare en gang imellem!

I Signe Beckmanns enkle og smukke scenebillede, hvor det gyldne tæppe åbner for en mægtig landevej – livets, måske? – udfolder historien sig i Lene Vestergårds fine og meddigtende iscenesættelse af Ole Olsens fornøjelige manuskript.

Musik, rimet poesi og slagkraftig mandesnak blandes ubesværet til en afvekslende og billedrig oplevelse, lige som Birgitte Nisbeths kostumer er en skæg blanding af Østens mystik og moderne hættetrøjer.

Skal man endelig savne noget, ville det være noget mere af Erling Hjernøes iørefaldende, musicalagtige musik, der klæder de medvirkendes gedigne sangstemmer.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang