Af: Janken Varden

19. april 2014

Ørerne i maskinen

Han vækker sympati et stykke ad vejen, men der mangler energi i Kenneth Bauns fremstilling af en hygsom og distræt Ole Opfinder.

Ole Opfinder i Kenneth Bauns skikkelse er beskeden, lidt ængstelig og meget forvirret, distræt og kluntet, nærmest lidt fraværende,

Hans maskine derimod, som laver alt, hvad han beder den om – og lidt til – er ubeskeden, osende af røg, trodsig, fræk og meget, meget nærværende.

Ole Opfinder er ikke kun distræt. Han er ikke engang kun glemsom. Hans korttidshukommelse er bare ikke-eksisterende, han husker knapt sit eget navn, hans forvirring er babylonisk, og hans briller er altid et andet sted. Ikke underligt at han vil opfinde en Huskehat.

Og han har altså denne maskine. Den fylder den halve spilleplads og ser både kompliceret og kompetent ud.  Den har han opfundet – til at opfinde: Den materialiserer alle de ideer, han funderer over, eller de duppeditter han har behov for lige nu for at komme videre med en idé.

Maskine og menneske

Fra maskinens dyb stiger først en trompet med en flot fanfare, hvorefter – på Ole Opfinders bud – et par ører kommer til syne. Det er til dem, vores opfinder giver ordren/beskeden/ønsket om, hvad han vil have lavet, hvorefter tærskeværket sætter i gang med at arbejde. Hjul snurrer, lys blinker, røg oser, musik lyder, og vupti! – noget kommer ud til sidst, men sjældent det rigtige. Maskinen er enten dum som en dør eller fræk som en slagterhund, eller begge dele.

Samspillet mellem maskine og menneske er lige så fuldt af misforståelser, drillerier og hukommelsessvigt som Ole Opfinders samspil med publikum. Hele tiden skal han hjælpes: 'Brillerne ligger på bordet!', 'Du lagde kridtet i lommen! – nej, den anden!', 'Du sagde forkert til maskinen!'

Distræte, for ikke at sige dumme, voksne, kan godt være et hit for et børnepublikum. Men efter mange tilråb mærker jeg også børnenes lede over denne såkaldte opfinder, der er så ærkedum, at det kun kan skyldes én ting: At han skaber sig, han lader som om. Han gennemskues, og så er han ikke sjov længere.

Tryllekunstner, skuespiller, klovn

Bagvæggen er et farverigt og sjovt maleri af alskens tekniske finurligheder, løse ledninger og mærkelige installationer, som for eksempel en roterende kaffekande der bestemmer, hvornår det er tid til en pause. Opfindermaskinen ser spændende ud – længe.

Kenneth Baun selv har lys paryk med rodet opfinder-hår, hvid laboratoriefrakke, og hjælpeløse, flakkende øjne. Man kan godt få sympati for ham, og den rækker et stykke hen ad vejen.

Men det er en krævende form sådan at stå og gøre sig nørdet på den enfoldige måde. Kenneth Baun er også tryllekunstner og underholder – ved børnefester og sammenkomster. Og det undrer mig. Her er ikke meget trylleri, kun en egenrådig, nærmest autonom maskine uden de store overraskelser.

Det undrer mig også, at tryllekunstnerens hurtighed og sans for timing er lige så fraværende. Det er noget energiforladt i Bauns fremstilling af figuren Ole Opfinder, og også i samspillet med såvel maskine som publikum.

For at nå op til betegnelsen scenekunst, skal der arbejdes gevaldigt med skuespillerens – OG klovnens – sans for variation, vendepunkter og præcision. Dette blev for langsomt, for nølende og ubestemt, for kraftløst.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang