Af: Janken Varden

19. april 2014

Ørerne i maskinen

Han vækker sympati et stykke ad vejen, men der mangler energi i Kenneth Bauns fremstilling af en hygsom og distræt Ole Opfinder.

Ole Opfinder i Kenneth Bauns skikkelse er beskeden, lidt ængstelig og meget forvirret, distræt og kluntet, nærmest lidt fraværende,

Hans maskine derimod, som laver alt, hvad han beder den om – og lidt til – er ubeskeden, osende af røg, trodsig, fræk og meget, meget nærværende.

Ole Opfinder er ikke kun distræt. Han er ikke engang kun glemsom. Hans korttidshukommelse er bare ikke-eksisterende, han husker knapt sit eget navn, hans forvirring er babylonisk, og hans briller er altid et andet sted. Ikke underligt at han vil opfinde en Huskehat.

Og han har altså denne maskine. Den fylder den halve spilleplads og ser både kompliceret og kompetent ud.  Den har han opfundet – til at opfinde: Den materialiserer alle de ideer, han funderer over, eller de duppeditter han har behov for lige nu for at komme videre med en idé.

Maskine og menneske

Fra maskinens dyb stiger først en trompet med en flot fanfare, hvorefter – på Ole Opfinders bud – et par ører kommer til syne. Det er til dem, vores opfinder giver ordren/beskeden/ønsket om, hvad han vil have lavet, hvorefter tærskeværket sætter i gang med at arbejde. Hjul snurrer, lys blinker, røg oser, musik lyder, og vupti! – noget kommer ud til sidst, men sjældent det rigtige. Maskinen er enten dum som en dør eller fræk som en slagterhund, eller begge dele.

Samspillet mellem maskine og menneske er lige så fuldt af misforståelser, drillerier og hukommelsessvigt som Ole Opfinders samspil med publikum. Hele tiden skal han hjælpes: 'Brillerne ligger på bordet!', 'Du lagde kridtet i lommen! – nej, den anden!', 'Du sagde forkert til maskinen!'

Distræte, for ikke at sige dumme, voksne, kan godt være et hit for et børnepublikum. Men efter mange tilråb mærker jeg også børnenes lede over denne såkaldte opfinder, der er så ærkedum, at det kun kan skyldes én ting: At han skaber sig, han lader som om. Han gennemskues, og så er han ikke sjov længere.

Tryllekunstner, skuespiller, klovn

Bagvæggen er et farverigt og sjovt maleri af alskens tekniske finurligheder, løse ledninger og mærkelige installationer, som for eksempel en roterende kaffekande der bestemmer, hvornår det er tid til en pause. Opfindermaskinen ser spændende ud – længe.

Kenneth Baun selv har lys paryk med rodet opfinder-hår, hvid laboratoriefrakke, og hjælpeløse, flakkende øjne. Man kan godt få sympati for ham, og den rækker et stykke hen ad vejen.

Men det er en krævende form sådan at stå og gøre sig nørdet på den enfoldige måde. Kenneth Baun er også tryllekunstner og underholder – ved børnefester og sammenkomster. Og det undrer mig. Her er ikke meget trylleri, kun en egenrådig, nærmest autonom maskine uden de store overraskelser.

Det undrer mig også, at tryllekunstnerens hurtighed og sans for timing er lige så fraværende. Det er noget energiforladt i Bauns fremstilling af figuren Ole Opfinder, og også i samspillet med såvel maskine som publikum.

For at nå op til betegnelsen scenekunst, skal der arbejdes gevaldigt med skuespillerens – OG klovnens – sans for variation, vendepunkter og præcision. Dette blev for langsomt, for nølende og ubestemt, for kraftløst.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Organisk fletningedans
Tiny Dancer:
'GRO'
Tyngdekraften og temperamenterne udfordres blidt i den stemningsfulde småbørnsforestilling ’GRO’ af Tiny Dancer og Aaben Dans.
Hyggeonkeloptræden
Ishøj Teater:
'Fødselsdagsbamsen'
Ishøj Teaters ’Fødselsdagsbamsen for de 1,5-3-årige er en halv times tynd fortælling holdt kørende af publikumsinddragende fællessange på bløde melodier og med fysiske fagter.
Tilbud: Dance on demand
Art Farm:
'danceOmatic'
Med konceptet ’danceOmatic’ overlader Art Farm magten til publikum, der til gengæld for en mønt får lov at bestemme, hvad der skal danses.
Lilla leg og fantasifuld hattehurlumhej
Utvik/Barfod:
'Himstregimser og andre duppeditter'
’Himstregimser og andre duppeditter’ er en multisensorisk danse- og performanceinstallation, som får børn på 3 til 6 år og deres voksne med på en udforskning af, hvad abstrakte former og figurer kan bruges til.
Nisseekstrakt og amoriner
Teater Natterdag:
'En lille nisse rejste'
Teater Natterdags juleforestilling ’En lille nisse rejste’ har et smittende humør i både tekst, iscenesættelse og skuespil.
Tankemylder i taktfast tempo
Remulus Entertainment:
'Den indre stemmes ord'
Remulus Entertainment byder med den musikalske monolog ’Den indre stemmes ord’ på en imponerende velskrevet forestilling, der taler ind i en aktuel debat om unges mentale trivsel
Organisk fletningedans
Tiny Dancer:
'GRO'
Tyngdekraften og temperamenterne udfordres blidt i den stemningsfulde småbørnsforestilling ’GRO’ af Tiny Dancer og Aaben Dans.
Hyggeonkeloptræden
Ishøj Teater:
'Fødselsdagsbamsen'
Ishøj Teaters ’Fødselsdagsbamsen for de 1,5-3-årige er en halv times tynd fortælling holdt kørende af publikumsinddragende fællessange på bløde melodier og med fysiske fagter.
Tilbud: Dance on demand
Art Farm:
'danceOmatic'
Med konceptet ’danceOmatic’ overlader Art Farm magten til publikum, der til gengæld for en mønt får lov at bestemme, hvad der skal danses.
Lilla leg og fantasifuld hattehurlumhej
Utvik/Barfod:
'Himstregimser og andre duppeditter'
’Himstregimser og andre duppeditter’ er en multisensorisk danse- og performanceinstallation, som får børn på 3 til 6 år og deres voksne med på en udforskning af, hvad abstrakte former og figurer kan bruges til.
Nisseekstrakt og amoriner
Teater Natterdag:
'En lille nisse rejste'
Teater Natterdags juleforestilling ’En lille nisse rejste’ har et smittende humør i både tekst, iscenesættelse og skuespil.
Tankemylder i taktfast tempo
Remulus Entertainment:
'Den indre stemmes ord'
Remulus Entertainment byder med den musikalske monolog ’Den indre stemmes ord’ på en imponerende velskrevet forestilling, der taler ind i en aktuel debat om unges mentale trivsel