Af: Janken Varden

6. oktober 2008

Obi-Wan Kanobi har ikke levet forgæves

For at alt skal gå godt, må helten overvinde sin frygt og prinsessen finde sit hjerte - og tiden må sættes i bakgear. Zangenberg sætter sig selv på noget af en opgave i en sci-fi for børn.

Vi er i en ‘Star Wars’-verden. Scenografien viser det indre af et rumskib med en vrimmel af knapper og knaster og dippedutter, apparater og instrumenter, tastaturer og skærme, alt i rigtigt aluminiumsfarvet metal. Vi er helt med! Og forestillingen starter med lys og lyde som hører genren til: det er som når Dolby viser sin tilstedeværelse og potens ved åbningen af enhver film i biografen. Og så står han der – vores helt, Kaj N.­ ­– alene, ophængt i sin sovehjelm, i et forladt rumskib.

Og så alligevel ikke helt alene: En mystisk bevæbnet kvinde, lige så aluminiumsfarvet moderigtig som instrumentpanelet, sniger sig ind – og ud igen. De to medvirkende er dermed introduceret. Han – en nølende og frygtsom og lidt fjoget astronaut – hun en selvsikker og overlegen prinsesse Cassiopeia fra planeten Rostrum.

Rumskibet har alt, hvad vi forventer, at rumskibe skal have i fremtiden, heri inkluderet en computer, som ikke holder sig tilbage for at skælde vores Kaj N Skywalker ud; en blæsemaskine som kan puste på ømme sår og en oversætterdims, der rydder op i Cassiopeias russisk-klingende volapyk så de to (og vi!) kan forstå, hvad der bliver sagt. Samt et rør som producerer ostemad og juice i pilleform. Jo, da – alt er i og for sig som det skal være i ‘Rumrejsen’s fysiske univers.

Orakel i en tomatdåse

Kaj og Cassiopeia kommer fra hver sin side i den pågående rumkrig. I Kajs øjne er planeten Rostrum ‘den onde planet’ – alle derfra er fjender, og nu har de til og med bortført hans far og hele resten af besætningen. Og så kommer denne ufordragelige Cassiopeia og ER fra Rostrum og sigter på ham med en skummelt udseende pistol. Det er mig rigtignok en gåde, hvorfor og hvordan hun er havnet her i samme stykke omflakkende rum-metal, men efter en del gensidig sigtning med allehånde Terminator-våben ender det med en fælles beslutning: Rostrum må findes, det er hendes hjem. OG det er der, hans far befinder sig.

Til Cassiopeias sarkastiske fnisen får Kaj omsider gang i motorerne, og færden kan begynde. Men mødet med Rostrums koordinater bliver et chok. Planeten er væk, sprængt i stumper og stykker, og i mødet med alle de døde sjæle går Cassiopeia i traumatisk trance. Af sted til oraklet på affaldsplaneten! Og her viser forestillingen sit coupé de thèatre: Oraklet er (befinder sig i?) en rusten hermetikdåse (tomatsuppe, tror jeg) hvorfra der lyder en mystisk/poetisk tekst som vore hovedpersoner må tyde. Det er både overraskende og sjovt og tilpas gådefuldt.

Og så er det, at Kaj og Cassiopeia sættes på prøve, hver med sin udfordring. Cassiopeia finder sit hjerte og bliver både til at holde ud og til ‘en sød prinsesse’, og Kaj overvinder sin frygt og bliver en rigtig helt med selvlysende sværd og det hele (‘May the force be with him!’). Og tiden bliver spolet tilbage, og Rostrum genopstår. Måske bliver der oven i købet et par af de to. Men det med ‘den onde planet’ fortaber sig i det dunkle.

Mangel på oprigtighed og intensitet

For mig at se har Zangenbergs Teater et problem, som overgår de logiske brister og usandsynligheder i historiefortællingen – de er til at overse. Men spillet står ikke mål med forestilling, historie, scenografi, teknik eller situation. HAN kan være lidt sød og troværdig som kluntet underhund, og HUN kan sagtens opvise en lidt skræmmende autoritet. Men i det store og hele savner jeg en oprigtighed og intensitet i samspillet, noget som bærer figurerne gennem længere passager og ikke kun en kort situation, noget der kan skabe og fastholde en spænding for publikum, som rækker videre frem i forestillingen. Noget der er mere end kun ydre karakteriseringer. Indre liv skal der til, også i komedier. Eller i science fiction!

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang