Af: Randi K. Pedersen

25. april 2021

Munter og lærerig bogstavsleg

I Future V's fine og frimodige forestilling om seksualitet lærer man både at læse og forstå.

Teater er som udgangspunkt noget, der foregår her og nu med skuespillere, der er til stede i kød og blod. En ondskabsfuld asiatisk virus har ført til, at teater pludselig må opleves på en anden måde, end vi er vant til. Der er kommet en skærm imellem de medvirkende og publikum, og det fælles teaterrum er ikke længere der, hvor magien opstår.

Det betyder ikke, at teatrets nærvær og direkte kontakt med publikum forsvinder. Magien er blot flyttet til en anden platform.

Men hvis teater er skabt til og skal opleves på en skærm, hvad er så forskellen på teater og film? Den er åbenbar, når man ser Future V’s lærerige og muntre forestilling ”Stav til Sex”, som er et bud på fremtidens online teater. Her er man fra første sekund helt tæt på skuespillerne, der det meste af tiden er ansigt til ansigt med tilskueren. Mens de munter fortæller og forklarer op ad stolper og ned ad vægge om sex-livets mysterier og også lidt om kærlighed.

Det er ikke helt let for de unge venner Sarah og Bertram, og det bliver ikke nemmere af, at de ikke tilhører det hetero-seksuelle flertal. Men Laura Skjoldborg og Mikkel Becker Hilgart går til opgaven med krum hals og en smittende frisk jargon og energi. Uden at forfalde til det lalleglade eller overgearede formår de begge at fastholde interessen for både personer og projekt, selv om de kun har deres mimik og replik og et par kasketter at gøre godt med.

Genial og enkelt

I par korte øjeblikke dukker en hånd eller en arm også på skærmen. Højdepunktet – visuelt og komisk – opstår, når kameraet har bevæget sig ned mellem benene på Sarah og åbenbarer en blomsterlignende kusse af skarlagenrødt stof. Eller fisse, der her lige som pik er den foretrukne ligefremme term for beskrivelsen af de kønsdele, der er forestillingens fokus. Men som samtidig slår fast, at ord betyder – ikke noget – men rigtig meget. ”Stav til sex” nøjes ikke med at lære tilskueren at stave, men også at læse og forstå uden at virke belærende.

Det gælder om at vælge formuleringerne med om omhu. Ikke mindst, når noget føles flovt eller direkte pinlig at fortælle selv sin bedste ven. Det gør teksten. Dens dramaturgiske fremdrift og skarpt skårne iscenesættelse holdes oppe af alfabetet, så forestillingen bogstav for bogstav ubesværet kan skifte fra emne til emne.

Det er lige så genialt, som det er enkelt og forløses fint og frimodigt af skuespillerne, når de det meste af tiden taler fra skærmen direkte til en som tilskuer. Hvilket de gør det meste af tiden. Det lykkes overraskende godt i betragtning af, at det er en dialog og ikke to monologer.

‘Stav til sex’ tager angiveligt udgangspunkt i beskrivelsen af unge, hvis seksualitet betegnes som ”ikke-heteronormativ”. Det er prisværdigt og stærkt tiltrængt set ud fra målinger af teenageres animositet og fordomme overfor seksuelle mindretal.

Men man savner blot en smule ordinær dreng-pige sex. Det ville relatere til en seksualitet, som et flertal af tilskuerne sandsynligt kan genkende og derfor føle sig inddraget i. Det ville også understrege, at minoriteters og majoriteters seksualitet er lige meget værd.

Flere forestillinger følger på Future V, som er Teater V’s digitale scenerum. Teatret har nemlig lige uddelt 130.000 kroner i konkurrencen DRAMATISK DIGI 21.

(se note).

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Vi elsker alle sammen frk. Larsen
Akkord Teater:
'Lille frk. Larsens store kærlighed'
Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Vi elsker alle sammen frk. Larsen
Akkord Teater:
'Lille frk. Larsens store kærlighed'
Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.