Af: Pernille Welent Sørensen

5. januar 2017

Kunstnerisk formidling i en pædagogisk hverdag

Seks dagtilbud, 12 pædagoger, seks kunstnere og en masse børnehavebørn udgjorde rammen for et pilotprojekt i Københavns Kommune, udviklet i samarbejde med Teatercentrum og Dansehallerne som et kompetenceudviklingsforløb for pædagoger i selskab med kunstnere. Og version 2 er allerede på vej.

Seks dagtilbud i Københavns Kommune har hen over efteråret 2016 haft et tæt samarbejde med seks kunstnere fra kunstarterne musik, teater og dans.

Sammen har to pædagoger fra hver institution sammen med én kunstner planlagt praksisforløb, som tager afsæt i den pædagogiske hverdag i institutionen og de kunstneriske formidlingsmetoder.

Målet har været at skabe relevante og inspirerende forløb i dagtilbuddene sammen med børnene, med både kunstnere og pædagoger som formidlere.

Med fokus på kompetenceudvikling af pædagogerne har der været fælles møder og workshops inden praksisforløbene. Kunstnerne og pædagogerne har gennem praksisforløbene afprøvet forskellige dialog- og refleksionsværktøjer for at skabe gode betingelser for læring og udvikling.

Varige spor

Projektforløbet, som forhåbentlig kan sætte varige spor i pædagogernes og børnenes hverdag, har fordelt sig over en periode på cirka to måneder. Der har været omkring ti timer sammen med børn: Fem timer, hvor kunstneren skabte rammen sammen med børnene og herefter fem timer, hvor pædagogerne skabte rammen med afsæt i det første forløb og deres egne målsætninger for læring.

Dernæst her der efter hvert møde været afsat 15 min. til en refleksion over forløb og læring med fokus på pædagogens kompetenceudvikling). Herudover  er der brugt omkring ti timer til fælles før og eftermøder.

Dertil kommer forberedelse og formøde for kunstnere, hvor der blev arbejdet med at klæde dem på til projektet, og hvor kunsterne udvekslede metoder, tanker om gode partnerskaber med dagtilbud mv. 

Slutmateriale med fotodokumentation

Nu bliver der udformet et materiale, som  opsamler nogle af erfaringerne fra pilotprojektet. Med praksiseksempler fra de forskellige forløb får man indblik i, hvordan der er blevet arbejdet med forskellige temaer, målsætninger og metoder i de seks dagtilbud.

De refleksioner og kommentarer, som er med i materialet, er kun en lille flig af den store vidensdeling, der har fundet sted mellem kunstnere og pædagoger og på de fælles møder, som projektet har indeholdt. 

Som led i dokumentationen af projektet har Søren K. Kløft været fotograf og taget billeder af workshops i hver af de seks institutioner. Billederne har været tænkt som led i vidensdeling og forankringen hos kollegaer, børn og forældre.

Udvalgte billeder indgår i materialet, som er færdigt medio januar.

Nye måder

Københavns Kommune har allerede afsat midler til en version 2, som planlægges med henblik på sensommeren/efteråret 2017, og hvor det er planen, at kunstnerne fra første projekt er med. Det bliver så i nye dagtilbud, og nogle af de nøgleord, der bliver arbejdet videre med, er forankring og bæredygtighed.

Det overordnede formål med pilotprojektet har været at afprøve nye måder at skabe kompetenceudviklingsforløb med pædagoger i dagtilbuddene og samle erfaringer fra dette projekt.

Det har handlet om at inspirere og understøtte udviklingen og forankringen af kunstens muligheder i dagtilbuddene med fokus på de æstetiske og kunstneriske processer.

Pilotprojektet fra efteråret har samtidig fungeret som en måde at samle erfaringer på,  hvordan man kan styrke samarbejdet mellem kulturinstitutioner, kunstnere og dagtilbud i Københavns kommune.

Projektet i stikordsform

Formål:

* At fremme deltagernes indsigt i det kunstneriske felt og det æstetiskes potentiale ind i dagtilbuddet og børns hverdag

* At afprøve forløb hvor den enkelte deltager udvikler formidlingskompetencer indeholdende kunstneriske processer med børn.

* At skabe frugtbare og anvendelige praksissamarbejder mellem kunstnere og pædagoger

* At give konkret inspiration til hvordan kunstneriske metoder kan anvendes i forhold til dagtilbuddets hverdag og den pædagogiske praksis (pejlemærke og læreplaner)

Dette opnås ved at:

* Sætte fokus på møder som samtalerum, hvor der udveksles, inspireres og afstemmes mellem parterne 

* Kompetenceforløbet sker i faciliterede læringsrum, som tager afsæt i praksis og mellem kunstnere, pædagoger og børn

* Tage afsæt i aktionslæring og invitere pædagogerne ind som (co-)formidlere og aktive deltagere gennem hele projektforløbet

* Sætte fokus på dialog og det ligeværdig samarbejde mellem kunstnere og pædagoger

* Inspirere med konkrete måder at integrere de kunstneriske processer i børnenes hverdag

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere