Af: Sara d’Apuzzo Poulsen

11. april 2024

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.

Der deltager 12 teatre på KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg fra 14.-21. april for første gang, og et af dem er Luns med forestillingen ‘FreeFall’, der er klar til at tage publikum med på en dybt personlig rejse ind i angstens komplekse verden og de indre kampe, mange står overfor, men få taler højt om.

Forestillingen, der er et resultat af fire års intensivt samarbejde mellem lydkunstneren Anne-Kristine Selvejer og cirkusartisten/danseren Jasmin Sofie Sabroe, udspringer nemlig af personlige erfaringer med angst. Med en kombination af luftakrobatik, dans, og multikanal elektroakustik lyd, inviterer ‘FreeFall’ publikum ind i en verden, hvor følelsen af angst bliver både synlig og mærkbar.

En intuitiv skabelsesproces

De to kunstnere bag Luns mødtes på AFUK (Akademiet For Utæmmet Kreativitet), hvor de forenede deres færdigheder i en fælles passion for teater.  Anne-Kristine er uddannet fra Det Danske Musikkonservatorium med et speciale i elektronisk musik, mens Jasmin har en baggrund fra cirkusverdenen og dans.

Anne-Kristine og Jasmin har tidligere skabt flere forestillinger sammen, men ‘FreeFall’ markerer deres første hele værk. Samarbejdet har ifølge Anne-Kristine udviklet sig til en næsten telepatisk forståelse for hinandens kreative visioner og ideer, som har været afgørende for, hvordan de har kunnet formidle det komplekse emne angst gennem deres kunst i form af musik, dans og fysisk teater.

»Det er helt klart Jasmin, der styrer alt det sceniske og bevægelsen, mens jeg står for musikken. Men vi er også rigtig gode til at give hinanden feedback,« forklarer Anne-Kristine om deres arbejdsdynamik.

Et tabufrit rum

 ‘FreeFall’ skiller sig ud ved at skabe et rum, hvor angst ikke er et tabu, men en delt erfaring, der bringer publikum tættere på de medvirkende og hinanden. Ved at placere publikum ‘inde i angsten’, med en rund scene og en intens brug af lys, lyd og fysisk tilstedeværelse, bliver man som tilskuer en del af forestillingen, mens følelsen af fællesskab styrkes.

Forestillingen er alderssat til fra 13 år, men retter sig mod alle aldre både pga. det kreative udtryk og evnen til at starte samtaler om et ofte stigmatiseret emne. For unge tilskuere kan det være en øjenåbner, der giver nye perspektiver på deres egne eller andres følelser. For voksne kan det være en påmindelse om, at det er vigtigt at tale om og anerkende mental sundhed, lyder det fra Anne-Kristine og Jasmin, der håber, at ‘FreeFall’ vil inspirere til dialog og empati, og at de, der ser forestillingen, vil føle sig mindre alene med deres oplevelser.

Forestillingen havde premiere på AFUK i efteråret 2023, og reaktionerne på ‘FreeFall’ har været meget positive, især i forhold til at gøre angst mindre tabubelagt. Anne-Kristine deler en særlig rørende oplevelse med en familie, hvor faren led af angst, og hvordan forestillingen resonerede dybt med ham. Det understreger forestillingens evne til at skabe genklang hos både børn og voksne og dens potentiale til at sætte ord på og dele personlige udfordringer.

En platform for udveksling

Nu møder både ’FreeFall’ og teatret Luns det store, brede publikum på KLAP-teaterfestivalen. De to teaterfolk ser derfor frem til at indgå i større dialog med både publikum og kolleger og håber at få gode kontakter og kunne bringe deres forestilling ud til landets skoler og bidrage til en konstruktiv og pædagogisk debat om begrebet angst.

Den store årlige festival er nemlig udover en salgsmesse også et vigtigt kollegialt og fagligt træf for landets mange turneteatre og derfor en unik mulighed for at netværke, dele erfaringer og deltage i de mange faglige diskussioner og tilbud i løbet af en uges festival.

***

Sara d’Apuzzo Poulsen, der er tilknyttet festivalen som kommunikationsassistent og podcast-entusiast, har skrevet denne artikel på baggrund af sin podcast med Anne-Kristine Selvejer fra Luns: https://teatercentrum.dk/wp-content/uploads/2024/02/Luns-done.mp3

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere