Af: Carsten Jensen

7. april 2024

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.

Om en uge er KLAP – teaterfestival for små og store i fuld gang i Esbjerg Kommune, der fra 14.-21. april fyldes med teaterfolk og teaterbiler, som fragter en masse transportvenlige teateroplevelser rundt i kommunen for så at slutte med et overflødighedshorn af en weekend, hvor alle de næsten 150 forskellige forestillinger fra godt 100 turneteatre indtager 18 forskellige spillesteder i Esbjerg midtby.

Det ER et stort og spektakulært arrangement, der udover at være verdens største teaterfestival af sin art også er helt unikt på samme verdensplan ved at have gratis adgang til alle forestillingerne.

Det har både lokale og tilrejsende allerede nu udnyttet med stor energi. Siden billetterne til de mange offentlige forestillinger blev frigivet fredag 5. april, er adskillige tusinde adgangskort blevet booket online via festivalens hjemmeside. Mandag morgen (8. april) var tallet imponerende 8.990 (!). Teatercentrum kan dog berolige alle potentielle tilskuere med, at der stadig er masser af billetter til rådighed.

Gratis oplevelser ad libitum

De gratis glæder skyldes, at festivalen finansieres af værtskommunen og den statslige refusionsordning, der refunderer halvdelen af budgettet på godt fem mio. kr. til kommunen, men det kan også kun lade sig gøre, fordi de mange deltagende teatre spiller deres forestillinger gratis.

Det gør de, fordi festivalen udover at være en storstilet manifestation af det professionelle børne- og ungdomsteater også er en vigtig salgsmesse med mulighed for direkte og givtig kontakt med formidlere og andre opkøbere.

Så mens de lokale børn mødes af mangfoldighedens scenekunst i alle genrer og med alle emner på deres skoler og institutioner rundt omkring i Esbjerg Kommune i festivalugens hverdage, må de og deres voksne dele oplevelserne med hundredvis af tilrejsende formidlere til weekendprogrammet.

Samtidig fungerer festivalen også som et stort et internationalt udstillingsvindue for de mange tilrejsende teaterfolk og arrangører fra alverdens lande. Der er p.t. tilmeldt gæster fra omkring forskellige 30 lande, med Mongoliet, Kina, Sydafrika og Zambia som nogle af de geografiske yderpunkter…

Et hurtigt gensyn med Esbjerg

For Esbjergs borgere er den kommende festival et kvikt gensyn, idet kommunen også var vært i 2022 for Aprilfestivalen – men i år er det altså under det spritnye navn: KLAP – teaterfestival for små og store.

Det bliver så fjerde, men ikke sidste gang: For Esbjerg Kommune har med Teatercentrum, der arrangerer de store festivaler, indgået en festivalhistorisk epokegørende aftale om fremover at afvikle arrangementet hvert fjerde år.

Esbjergs eventchef, Kirsten Bisgaard Kirchner, var med til sin første festival i 2022 og erkendte dengang, at hendes forhold til teater var ret begrænset. Det forsøgte hun energisk at råde bod på, og nu er der altså også et hurtigt gensyn med både logistikken og udfordringerne…
»Det har været nemmere end sidst – og folk kan stadig huske, at vi havde besøg af alle teatrene. Men det er et andet set-up og vi er også et andet hold, der står bag, så på den måde har vi alligevel skullet starte forfra.«
»Eventsekretariatet laver events året rundt og arbejder sammen med en masse forskellige typer menneske – f.eks. afviklede vi VM i dart sidste efterår, og vi er i gang med forberedelserne til Tall Ships Races i 2025; vi laver idrætsfester og festuge hvert år – men det er altid en ekstra stor fornøjelse at arbejde sammen med teaterfolket!«
– For to år siden udtrykte du håb om, at de mange teateroplevelser ville ‘forgrene sig i Esbjerg’, men har du haft mulighed for at følge op på, hvad festivalen har sat af varige spor i kommunens kulturliv?
»Jeg tror ikke, at der blev sat så mange varige spor i kulturlivet efter Aprilfestivalen 2022. Men kendskabet til festivalen blev udbredt, og når vi så allerede to år efter kan tilbyde kommunens borgere teater af høj kvalitet igen, så er jeg sikker på, at det kan ses efterfølgende. Vi forsøger også at inddrage de lokale teatre mere denne gang – dét forventer vi giver pote/udvikling til dem,« siger Kirsten Bisgaard Kirchner, der også forventer, at aftalen om, at Esbjerg Kommune fremover skal have festivalen hvert fjerde år, betyder, at det vil kunne ses:
»At vi netop kan sætte spor. At vi kan styrke vores eksisterende kulturliv og udvikle nyt. At vi kan få teatermagien ud til alle borgere i en by, som ellers gør sig mest i sport og musik.«

Detaljernes betydning

Der er da også basis for store kulturelle armsving: Esbjerg Kommune har en befolkning på over 115.000 personer – hvor over 22.000 af dem er den festival-aktuelle målgruppe af børn og unge mellem 0-17 år…

For Teatercentrums direktør, Dorte Skøtt Bébe, er KLAP 2024 i Esbjerg hendes første som festivalleder.

»Der er både store oplevelser og små detaljer, der dukker frem, når man pludselig står på den anden side af en event, som man normalt plejer at opleve som deltager. Man siger at djævelen ligger i detaljen, og der er mange små detaljer på KLAP, som man ikke nødvendigvis tænker over som deltager. Fx at der bag de velkendte handicapikoner på kortet over spillesteder ligger en medarbejders ikke ubetydelige tjek af de faktiske vilkår, når nu spillestederne ikke nødvendigvis er nogle, der selv har den slags piktogrammer i forvejen,« lyder en pudsig iagttagelse fra festivalchefen.
»Men KLAP er i sandhed en mega-event, og heldigvis er der nogle meget kompetente og drevne medarbejdere på sekretariatet, som har stor rutine i at drive både de store spor på festivalen – tilrettelæggelse af kommunikationen, programlægning, administration osv. – men også at holde fast i detaljerne. Og som også kan give plads til både nye medarbejdere og nye tiltag, så alt ikke bare bliver som det plejer. Den cocktail har virkelig været en god forudsætning for en ny direktør,« siger hun.

Udvidet formidlerbegreb

Dorte Skøtt Bébe står udover en festival under nyt navn også for annoncering af en række nyskabelser på en længere forandringens vej – for selve festivalen, for teatrene, for formidlerne, for publikum…
»Den største forandring er naturligvis navneskiftet og den nye grafiske linje. Og selvom det bare virker som indpakning, så er det alligevel med til at trække en tråd til fremtiden. At lægge et spor. Så har vi denne gang intensiveret arbejdet med formidlerne. Både dem der kommer på festivalen og ser forestillingerne og dem der skal bruge forestillingerne i deres daglige arbejde med børn og unge. Torsdagens faglige konference graver sig ned i temaet om, hvordan vi øger sammenhængskraften mellem scenekunsten og skole og dagtilbud,« fortæller hun.

»Vi har været meget bevidste om, at formidlerbegrebet har udviklet sig over årene. Det er ikke længere primært en stor gruppe skolelærere og pædagoger; det er også kulturkonsulenter, børnekulturhusledere, teaterledere, teaterforeningsfolk, teaterpædagoger, kommunikationsmedarbejdere, ungedramaturgiater, festivalkuratorer OG lærere og pædagoger. Og der er rigtigt mange forskellige måder at arbejde med scenekunsten på – og rigtigt mange forskellige måder selve købet af forestillingerne foregår på. Det prøver vi at favne på konferencen og også lægge spor for i vores fremtidige arbejde med formidlingen af scenekunsten for børn og unge.«

»Et andet element i arbejdet med formidlerne er kompetenceudvikling. Fredagens program rummer derfor i år et kursus for lærere og pædagoger med efteruddannelse i scenekunstens muligheder i arbejdet med børn og unge. Den form for kompetenceudvikling kommer vi til at se mere af i fremtiden.«

»Endelig er det også en nyskabelse, at vi torsdag aften holder fællesspisning for alle festivaldeltagerne. De seneste års forkortede, pandemi-udfordrede eller aflyste festivaler kalder på, at vi nu genopdager fællesskabet og hylder alle dem, der står bag festivalen og scenekunsten for børn og unge. Der vil blive prisoverrækkelse af arrangørprisen, taler, mad, musik og naturligvis en overraskelse…«

Indhold & anmelderi

Så meget om KLAP-festivalens organisatoriske og faglige rammer, men selve scenekunsten og dens møde med publikum er selvfølgelig en helt essentiel forudsætning for arrangementet.

I forestillingsprogrammet på festivalens hjemmeside sluses man ind til de omkring 300 offentlige opførelser af forestillinger og kan blive overbevist om, at der er forestillinger for alle aldre, i alle genrer og om alle emner.

Og utallige muligheder for at blive overrasket over, hvad teater kan gøre og bruges til – om det så sker med eventyr, fortælleteater, animation og dukker, episk storladenhed, nycirkus, opera, dans, musikteater, performance – og stadig mere i form af interaktiv og medskabende scenekunst.

Og med indhold og temaer, der spreder sig over hele paletten og ofte med vigtige og vedkommende emner for såvel blebørn som skoleelever og teenagere. Nævnt i flæng: Venskab og mobning, sygdom og sorg, krig og flygtninge, sex og krop, misbrug og forbrug, klima og natur…

I forbindelse med programmet og billetbestillingen kan man læse små tekster om forestillingernes indhold og karakter, men hvis man også gerne vil have kritikerfaglige vurderinger af forestillingerne forud for eller efter valg af forestillinger, er Teateravisen i høj grad leveringsdygtig.

Fordi de fleste danske turneteatre ofte har deres forestillinger på repertoiret gennem flere sæsoner, og Teateravisens anmeldere er flittige året rundt, er den aktuelle status, at omkring 120 af festivalprogrammets forestillinger allerede er anmeldt og kan opspores via portalens søgefunktion – mens de sidste 30-35 nye forestillinger forventes set på festivalen og siden anmeldt.

For Teateravisen giver den kompakte festivalweekend nemlig mulighed for at sende portalens anmeldere til mange forestillinger, der ellers skulle opsøges via turneaktiviteten rundt om i landet.

Alt det andet

KLAP-festivalen ER selvfølgelig først og fremmest teater, men når det ikke lige drejer sig direkte om festivalens specifikke forestillinger, er der andre tilbud til både teatre, formidlere og fagligt interesserede deltagere m.fl.

Nævnt i flæng og korthed: Åbningsfest med taler og underholdning, primært for Esbjergs borgere, søndag 14. april på Hovedbiblioteket, der også er festivalens store centrale samlingssted med information, billetudlevering, festivalsekretariat, festivalcafe m.v. –  Det Kgl. Teaters mobile oplevelsesunivers for børn står under festivalen på Torvet i Esbjerg fra 15.-20. april. – Festivalens Hjerte er et sanserefleksionsrum for de mindste om oplevelse af teater og kan besøges på Esbjerg Hovedbibliotek fra fredag 19.-søndag 21. april. – Formidlerkonferencen ’Scenekunst i skole og dagtilbud’ torsdag 18. april kl. 10.30-17 på Esbjerg Hovedbibliotek. – Fællesfest og middag for teaterfolk, formidlere og internationale gæster torsdag aften, hvor formidler-arrangørprisen uddeles. – New Case 19. april kl. 11.-12.30 på Esbjerg Hovedbibliotek, hvor festivalens nye teatre præsenterer deres teater og forestillinger. – Lån en ung til at se og snakke teater med lørdag-søndag – Diverse faglige arrangementer for teatrene om kunstnerisk kvalitet og praktik, om at være freelancer, om at være ny på festivalen, om diversitet, om unges kulturforbrug m.m.

* Se mere i faktaboksen – og find meget mere om forestillinger, events og praktiske oplysninger og alt det andet på festivalens hjemmeside: www.klap.nu

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere