Af: Carsten Jensen

1. maj 2024

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)

Selvom 1. maj er arbejdernes internationale kampdag, blev der også kæmpet om nomineringer til Aarets Reumert, da juryen onsdag var forsamlet til den endelige opgave med at udpege de tre kandidater til hver af 15 særlige kategorier udi scenekunsten.

Med indførelsen af kønsneutrale priser (se note) er der gjort plads til to helt nye kategorier ved Årets Reumert 2024, som gives til henholdsvis samspil og solopræstationer af høj kunstnerisk kvalitet, mens Årets Kvindelige Hovedrolle og Årets Mandlige Hovedrolle er slået sammen til én priskategori, Årets Hovedrolle – og det samme med Årets Mandlige Ensemblerolle og Årets Kvindelige Ensemblerolle, der skifter navn til Årets Birolle.

Årets Børne-/Ungdomsforestilling 

Som altid afsøger Teateravisen med sit særlige fokus børne- og ungdomsteatret i de enkelte kategorier.

Årets Børne-/Ungdomsforestilling giver jo sig selv, og her er de nominerede ’Tove’ af Teatret Masken og Teatret Zeppelin (se anmeldelse); ’Mycelium’ af Myka og Anemonen (se anmeldelse) samt ’Sangen om Oda og Anton’ af Teater Rum.

Sidstnævnte kan Teateravisen desværre ikke fremvise en anmeldelse. For selvom det er indlysende nemt at ønske alle tre nominerede tillykke, har Reumert-juryen har altså gentaget sit stunt fra 2019, hvor man nominerede en egentlig voksenforestilling, ‘Dig og mig ved daggry’, i Børne-/Ungdomsforestilling-kategorien, hvad der angiveligt vakte nogen indledende forundring hos teatret. Og selvfølgelig glæde, da prisen siden tilfaldt forestillingen.

Teateravisen kunne spore lidt af den samme forundring hos Lars Dammark fra Teatret RUM, da portalen fremførte argumentet til ham om, at ’Sangen om Oda og Anton’ jo var lanceret som en egentlig voksenforestilling, hvad man helt konkret kan udlede af, at Teater RUM valgte ikke at sende en anmelderinvitation til Teateravisen – hvis klare intention jo netop er at anmelde alle nye forestillinger for børn og unge og familier.

Selv siger Lars Dammark: »Sangen om Oda og Anton er en unge-/voksenforestilling, der nok primært er endt med at tale til de voksne og de ældre unge. Jeg er optaget af at bløde grænserne for teater til unge op og ikke nødvendigvis lave forestillinger til dem, der 1:1 spejler temaer i deres virkelighed, men satser på at den gode historie kan få dem om bord i forestillingen. ’Oda og Anton’ kunne oplagt været nomineret i en anden kategori, men fungerer faktisk godt for gymnasieklasser, og vi er super glade for nomineringen. Men jeg forestiller mig ikke at turnere med den ude på folkeskolerne, det ville ikke fungere. Derfor og af andre logistiske grunde var den heller ikke med på KLAP-festivalen, og vi var heller ikke opmærksomme på at invitere Teateravisen til at anmelde.«

Teateravisen vil alligevel se, om det er muligt at hjemtage en anmeldelse på et tidspunkt, nu hvor dens ungdomsteater-prisposition er blevet sanktioneret af Reumert- juryen og derfor også burde findes i portalens righoldige samling af anmeldelser, der p.t. har rundet 1750, siden nichemediet gik online i 2008.

Andre lyspunkter

Lars Dammark er i øvrigt også nomineret i kategorien Årets Dramatiker for manuskriptet til ’Sangen om Oda og Anton’, hvad han bestemt også skal ønskes tillykke for her.

Med Teater RUM, der laver ’teater for børn, unge og voksne – for alle dem der har lyst til at lade sig opsluge af magien og fortællingen i det rum vi deler, når teatret folder sig ud, fra det mindste af ingenting til det største af alting’, som der så poetisk står på teatrets hjemmeside, har det måske -som med Teater Nordkraft-forestillingen – også været et forsøg fra Reumert-juryen på at ramme de allerældste unge i nomineringsræset…

Man finder  dog også nominerede med scenekunst rettet mod unge/voksne-segmentet i nogle af de andre kategorier.

Således er Carsten Wittrock nomineret som Årets Scenedesigner/Årets Scenograf for sit arbejde i Nørregaards Teaters trilogi, ’DEVIOS’, der foregår i en eksklusiv rondel med plads til præcis 28 tilskuere ind mod spillepladsen. De tre forestillinger sugede gode anmelderord til sig fra Teateravisen (https://teateravisen.dk/kvantespring-kollaps-og-kvalitet/ / https://teateravisen.dk/en-spaendende-og-anderledes-museumsvisit/ / https://teateravisen.dk/trilogi-med-forloesende-finale/)

 Gunilla Lind Danseteater & Blaagaard Teaters samproduktion med  ‘It’s so cute I’m gonna die’, der udsætter teenagetilskuerne for et sandt sansebombardement, er repræsenteret i to kategorier, Årets Danseforestilling og Marcus Alexander Roydes i Årets Danser. (se anmeldelse)

Endelig er Mør Collective nomineret i kategorien Årets Særpris for ’Symphony of Solitude’, som Teateravisens anmelder, der også har plads i Reumert-juryen, kaldte en ’betagende performance om at føle sig alene’ (se anmeldelse).

Disse to forestillinger er alderssat fra 12 år, men aspirerer i høj grad mod de ældre unge og voksne.

Endelig kan lige for teatrets mange optrædender i børne- og ungdomsregi nævnes Teater Møllen, der dog her er anbragt i kategorierne Årets Forestilling med ’Margrete 1’ og Årets Musical/Musikteater med ’Omve’n hjemve’, der er en samproduktion med Æ Teater.

Brancheprisen, Hædersprisen og Talentpriserne

Udover de 15 offentliggjorte kategorier vil der til selve showet i ODEON den 20. juni i Odense blive uddelt yderligere syv priser; Brancheprisen – Årets Teater bliver givet til et professionelt producerende teater eller scenekunstkompagni i Danmark, som har gjort sig særligt bemærket for betydningsfuldt virke i branchen. Det er en pris, som den danske scenekunstbranche selv indstiller til og finder prismodtagerne af.

Der vil også blive uddelt fem talentpriser og endelig den store særpris, Årets Reumerts Hæderspris. Den bliver traditionelt givet til en person, der gennem mange år har spillet en stor rolle for dansk scenekunst.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere