Af: Rikke Giselsson

27. marts 2024

Nu kan teatrene selv søge om refusion på solgte forestillinger

Børne- og ungdomsteatrene har siden starten af marts fået mulighed for selv at benytte teaterrefusion-ordningen, når de sælger refusionsgodkendte forestillinger til ikke-kommunale skoler og institutioner.

Takket være en ny og revideret bekendtgørelse om brug af teaterrefusionen er det nu blevet muligt for producenter af børne- og ungdomsteater at sælge deres refusionsgodkendte forestillinger til ikke-kommunale skoler og institutioner til en reduceret pris på 50 procent. Teatrene kan derefter søge godtgørelse for de resterende 50 procent via den digitale ansøgningsplatform teaterrefusion.dk, der drives af formidlingsinstitutionen Scenit.

Ordningen, der trådte i kraft 6. marts og i udgangspunktet gælder som særordning i 2024, giver derved mulighed for et nyt boost i salget til private daginstitutioner og skoler, gymnasier og andre ikke-kommunale ungdomsuddannelsesinstitutioner m.fl.

Med denne nye ordning kan producenterne altså overtage administrationen af teaterrefusionen fra køberne på ikke-kommunale skoler og institutioner. Det har længe været et ønske fra branchen, fordi flere teatre har oplevet, at det at skulle tage sig af en ekstra administration kan have afholdt nogle af disse nye potentielle kunder fra det ikke-kommunale segment fra at springe til og købe scenekunst til deres skole eller institution.

Det ikke-kommunale område har nemlig siden 2021 haft mulighed for at købe teater med teaterrefusion, men tallene viser, at ordningen bliver brugt i et meget lille omfang.

Glæde hos teaterproducenterne

Den nye ordning er blevet modtaget med stor tilfredshed hos teatrene.

»Jeg har talt med efterskoler, der gerne ville købe en af vores danseforestillinger, men som opgav på grund af administration og ansøgning og alt det der. Dem skal jeg da have fat i igen nu, for nu bliver det meget lettere…,« lyder det fra Michael Tang, kunstnerisk leder og koreograf hos Bobbi Lo Produktion.

Også Jørgen Carlslund, leder af teatret ZeBU, glæder sig over det salgsfremmende tiltag:

»Sådan en ordning, hvor vi teatre kan ’overtage administrationen’ af teaterrefusionen, har vi efterspurgt i mange år. Det er dejligt, at det nu er en mulighed, og vi håber, at noget lignende kommer til at gælde for det kommunale område også,« siger han.

Salgsfremmende ordning

Muligheden for teaterproducenterne til selv at sælge med reduceret pris og godtgørelse gælder altså p.t. kun for salg til ikke-kommunale skoler og institutioner, som findes på Kulturministeriets positivliste. Det er overordnet set frie og private skoler og institutioner, private specialskoler, efterskoler, gymnasier og andre ungdomsuddannelser.

Positivlisten findes på teaterrefusion.dk, og der gælder særlige retningslinjer og en fast procedure, der skal følges af teaterproducenterne.

Det er altså håbet, at den nye producent-ordning kan fremme salget af refusionsberettiget børne- og ungdomsteater til det ikke-kommunale felt.

Samtidig arbejdes der ihærdigt i branchen på, at teaterrefusionsordningen for det ikke-kommunale område og den nye producentordning kan fortsætte efter december 2024. Her kan de forskellige aktører i branchen være med til at påvirke udviklingen ved at bruge de forskellige muligheder for teaterrefusion og sprede viden om dem i producenternes netværk – alt sammen for at der kommer mere teater ud til flere børn og unge i hele landet.

***

Rikke Giselsson er ansat på kompetencecentret Teatercentrum, hvor hun sidder klar til at svare på spørgsmål eller hjælpe producenter videre – hun kan kontaktes på rg@teatercentrum.dk og 31 43 36 61. Det er også en god idé at ringe eller skrive til Scenit, der administrerer teaterrefusion.dk og er skarpe på procedurespørgsmål, på 35 24 01 07 eller teaterrefusion@scenit.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere