Kommentar af Dorthe Skøtt Bébe

17. november 2023

Flere penge til Teatercentrum til formidling af scenekunst til børn og unge

Folketingets Finansudvalg har bevilget en million kroner til formidling af den udvidede refusionsordning for ikke-kommunale skoler og institutioners køb af refusionsberettigede forestillinger.

NOGLE DAGE på Teatercentrum-kontoret er bare bedre end andre. Dagen i dag er en af dem. For i dag fejrer vi, at Folketingets Finansudvalg har tilsluttet sig, at Teatercentrum tilføres en million kr. i 2023. Bevillingen skal bruges til at fremme, at flere børn og unge i ikke-kommunale institutioner og skoler møder scenekunsten.

I mange år var det kun kommunale skoler og institutioner, der kunne søge refusion for opførelser af børne- og ungdomsteater. I 2021 blev der så oprettet en forsøgsordning, hvor samme mulighed blev åbnet for de private institutioner. Ordningen blev desværre lanceret midt i covid19-krisen, så det var svært at få ordningen løbet rigtigt i gang. Derfor er der forbrugt væsentligt færre midler, end der er afsat.

For at pengene faktisk kommer ud og gør gavn blandt børn og unge, har kulturministeren haft indstillet til Finansudvalget, at en del af de uforbrugte midler skal bruges på yderligere formidling af ordningen. Den indstilling har Finansudvalget nu tiltrådt. Formidlingsopgaven skal løses af Teatercentrum med en ekstraordinær bevilling på en mio. kr. Selve administrationen af ordningen ligger i Scenit, som samtidig har fået en ekstrabevilling på 2,6 mio. kr. til at opgradere de digitale systemer, der er tilknyttet ordningen.

 

PÅ TEATERCENTRUM glæder vi os til at gå i gang med opgaven. Ekstrabevillingen giver os mulighed for at lave en massiv formidlingsindsats, som skal sikre skoler og institutioners kendskab til teaterrefusionsordningerne og vise dem mulighederne i at købe scenekunst for børn og unge.

Vi skal både arbejde med informationskampagne, relationsopbygning, kompetenceløft og forskellige former for netværk. En bevilling og et arbejde, der ligger i direkte forlængelse af Teatercentrums vision om, at alle børn og unge har ret til at opleve levende scenekunst. En vision, som også Dansk Teater har bakket op om i denne proces.

Som et led i den intensiverede formidlingsindsats arbejdes der også på at lave en digital løsning, hvorved det ikke kun er skoler og institutioner, der kan søge straksrefusion på købet af børne- og ungdomsforestillinger. Ambitionen er, at teatre og teaterproducenter alternativt kan få tilskud for at sælge forestillingerne til halv pris, i stedet for at skolerne skal søge refusionen hjem.

 

DEN TEKNISKE LØSNING, der skal understøtte dette, skal først udvikles, så den del af ordningen kan altså ikke træde i kraft med det samme. Men på Teatercentrum står vi klar til at fortælle jer om det, når der åbnes for den mulighed.

Indtil da vil vi koncentrere os om at finde veje til at udbrede kendskabet til ordningen hos skoler og institutioner, og vi håber også, der er teatre og teatergrupper, der vil være med til at hjælpe os med den opgave, når planen er klar. Og det bliver den snart.

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere