Kommentar af Dorthe Skøtt Bébe

17. november 2023

Flere penge til Teatercentrum til formidling af scenekunst til børn og unge

Folketingets Finansudvalg har bevilget en million kroner til formidling af den udvidede refusionsordning for ikke-kommunale skoler og institutioners køb af refusionsberettigede forestillinger.

NOGLE DAGE på Teatercentrum-kontoret er bare bedre end andre. Dagen i dag er en af dem. For i dag fejrer vi, at Folketingets Finansudvalg har tilsluttet sig, at Teatercentrum tilføres en million kr. i 2023. Bevillingen skal bruges til at fremme, at flere børn og unge i ikke-kommunale institutioner og skoler møder scenekunsten.

I mange år var det kun kommunale skoler og institutioner, der kunne søge refusion for opførelser af børne- og ungdomsteater. I 2021 blev der så oprettet en forsøgsordning, hvor samme mulighed blev åbnet for de private institutioner. Ordningen blev desværre lanceret midt i covid19-krisen, så det var svært at få ordningen løbet rigtigt i gang. Derfor er der forbrugt væsentligt færre midler, end der er afsat.

For at pengene faktisk kommer ud og gør gavn blandt børn og unge, har kulturministeren haft indstillet til Finansudvalget, at en del af de uforbrugte midler skal bruges på yderligere formidling af ordningen. Den indstilling har Finansudvalget nu tiltrådt. Formidlingsopgaven skal løses af Teatercentrum med en ekstraordinær bevilling på en mio. kr. Selve administrationen af ordningen ligger i Scenit, som samtidig har fået en ekstrabevilling på 2,6 mio. kr. til at opgradere de digitale systemer, der er tilknyttet ordningen.

 

PÅ TEATERCENTRUM glæder vi os til at gå i gang med opgaven. Ekstrabevillingen giver os mulighed for at lave en massiv formidlingsindsats, som skal sikre skoler og institutioners kendskab til teaterrefusionsordningerne og vise dem mulighederne i at købe scenekunst for børn og unge.

Vi skal både arbejde med informationskampagne, relationsopbygning, kompetenceløft og forskellige former for netværk. En bevilling og et arbejde, der ligger i direkte forlængelse af Teatercentrums vision om, at alle børn og unge har ret til at opleve levende scenekunst. En vision, som også Dansk Teater har bakket op om i denne proces.

Som et led i den intensiverede formidlingsindsats arbejdes der også på at lave en digital løsning, hvorved det ikke kun er skoler og institutioner, der kan søge straksrefusion på købet af børne- og ungdomsforestillinger. Ambitionen er, at teatre og teaterproducenter alternativt kan få tilskud for at sælge forestillingerne til halv pris, i stedet for at skolerne skal søge refusionen hjem.

 

DEN TEKNISKE LØSNING, der skal understøtte dette, skal først udvikles, så den del af ordningen kan altså ikke træde i kraft med det samme. Men på Teatercentrum står vi klar til at fortælle jer om det, når der åbnes for den mulighed.

Indtil da vil vi koncentrere os om at finde veje til at udbrede kendskabet til ordningen hos skoler og institutioner, og vi håber også, der er teatre og teatergrupper, der vil være med til at hjælpe os med den opgave, når planen er klar. Og det bliver den snart.

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere