Af: Carsten Jensen

12. april 2024

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.

Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst (PUS) har nu uddelt midler fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’ med ansøgningsfrist 15. januar 2024. Det er forårets  ’lille’ uddeling, der primært går til projekter, mens den store uddeling til efteråret også har driftsstøtte og flerårige tildelinger på menuen.

Men den aktuelle ansøgningsrunde er dog ikke mindre i omfang, end at udvalget fik 289 ansøgninger til et samlet beløb på 85.578.806 kr. – og ikke havde midler til at komme efterspørgslen længere i møde end de alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter, som det endte med.

Projekter fordeler sig i puljens tre kategorier, ’Børn og unge’, ’Delvis børn og unge’ og ’Voksne’, som ikke (af tekniske grunde) fremgår af den officielle uddelingsliste på kunst.dk, men som Teateravisen som følge af sit stålsatte fokus på primært professionel scenekunst for børn og unge er vældig interesseret i. Og som erfarne børneteaterfolk ved også bunder i områdets historiske krav om, at mindst en fjerdedel af Statens Kunstfonds støtte bør gå til børneteatret, svarende til denne gruppes andel af befolkningen.

Takket være aktindsigt og overmåde venlig service hos Slots- og Kulturstyrelsen kan opdelingen følgelig ses i vedstående faktaboks – denne portal er vist som altid er ene om at bringe de hårde fakta i de respektive kategorier…

Nye formater og måder

Der kan derfor stadig gøres interessante observationer, samtidig med at det erkendtligt er blevet sværere at gennemskue støttefordelingen. Både pga. teatrenes egne mere aldersudstrækkende produktioner til alle publikumsgrupper og helt konkret pga. den særlige ’mest for-kategori’, der erfaringsmæssig har en hel del projekter og forestillinger, som viser sig at være mest rettet mod næsten voksne unge og unge voksne. Et lille fingerpeg er vel også, at så mange projekter insisterer på at fremstå med engelske titler.

Projektstøtteudvalgets indgangsreplik til den aktuelle uddeling er, at det er fælles for mange af projekterne, at de stiller spørgsmål til det etablerede og undersøger nye måder at leve på. Uddybet af udvalgsleder Gitta Malling:

”I den aktuelle uddeling er der mange projekter, som interagerer med de problematikker, vi ser ude i samfundet. Det er blandt andet tydeligt i det store udbud af scenekunst, der med appel til det unge publikum går i dybden med tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke. Derudover er det virkelig spændende at følge med i, hvordan det længevarende fokus og bevidste arbejde med bæredygtighed skaber nye formater og måder at producere på.” 

Udvalgte projekter

Udvalget fremhæver i øvrigt i sin pressemeddelelse selv tre af de støttede projekter, der er placeret i ’mest for børn og unge’-puljen: Det gælder bl.a. Københavnsk danse og kunst bevægelses ’Domestic Anarchism’, der nok henvender sig mest til unge og voksne, når man ’gennem et kalejdoskop af stedsspecifikke, participatoriske og formelle danse’ vil undersøge, ’hvilke former for omsorg og solidaritet kan erstatte familien? Kan vi have forpligtende intime fællesskaber uden identifikation?’

Udvalget fremhæver dog også ’Meet Yourself as a Colonizer’ på Blaagaard Teater, hvor dukketeater og dokumentar forenes i en forestilling af performancekollektivet PERSONA NON GRATA og den grønlandske musiker og performer Josef Tarrak, der har som mål at give især flere unge indblik i Danmarks fortid som kolonimagt og Grønlands historie som koloni.

Tredje omtale-udvalgte projekt er det nyuddannede samtidscirkuskompagni Cirkus Grand Danois, der med forestillingen i eget navn (’Grand Danois’) vil skabe en forestilling, som ’gennem humor, cirkusekvilibrisme og musik sætter spørgsmålstegn ved vores frihedsbegreber og vores jagt på materiel rigdom’ og fornøjeligt nok vil turnere rundt i landet i en ombygget cirkusvogn – til boligkvarterer og teaterfestivaler – og ’jagte drømmen om et selvforsynende liv, fri for love og regler, forbrug og hverdagens uoverskuelige kompleksitet’.

Rejsepenge

Ved uddelingen har PUS dog også fastholdt sit erklærede fokus på at fuldfinansiere projekter og at støtte genopsætninger og videreudviklinger, så de gode forestillinger kan få et længere liv.

Fra de relativt få tildelinger til ’Børn og unge’-kategorien kan man se, at Sofie Krog Teater står for en fjerdedel af de 16 godtagede ansøgninger, om det jo er relativt små beløb til dækning af en imponerende rejseaktivitet.

Der er også støtte til andre teatres og festivalers internationale aktiviteter, mens Passepartout Theatre Production også har fået rejsepenge – til deltagelse i ASSITEJ Internationals store verdenskongres og festival i Cubas hovedstad, Havana, der afvikles fra 24 maj – 1. juni 2024. Her kan de regne med at være del af en pæn delegation af danske teaterfolk. Teatergruppen Batida, der også har fået PUS-tilskud til deltagelse i samme verdenskongres og helt i teatrets særlige rejselystne ånd forlænger opholdet med en turne, står pudsigt nok i ’mest børn og unge’-kategorien.

Det er givet ikke altid lige nemt for Projektstøtteudvalget for Scenekunst at placere de specifikke ansøgere, men vigtigst er jo også, at de får støtte…

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere