Af: Carsten Jensen

12. april 2024

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.

Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst (PUS) har nu uddelt midler fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’ med ansøgningsfrist 15. januar 2024. Det er forårets  ’lille’ uddeling, der primært går til projekter, mens den store uddeling til efteråret også har driftsstøtte og flerårige tildelinger på menuen.

Men den aktuelle ansøgningsrunde er dog ikke mindre i omfang, end at udvalget fik 289 ansøgninger til et samlet beløb på 85.578.806 kr. – og ikke havde midler til at komme efterspørgslen længere i møde end de alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter, som det endte med.

Projekter fordeler sig i puljens tre kategorier, ’Børn og unge’, ’Delvis børn og unge’ og ’Voksne’, som ikke (af tekniske grunde) fremgår af den officielle uddelingsliste på kunst.dk, men som Teateravisen som følge af sit stålsatte fokus på primært professionel scenekunst for børn og unge er vældig interesseret i. Og som erfarne børneteaterfolk ved også bunder i områdets historiske krav om, at mindst en fjerdedel af Statens Kunstfonds støtte bør gå til børneteatret, svarende til denne gruppes andel af befolkningen.

Takket være aktindsigt og overmåde venlig service hos Slots- og Kulturstyrelsen kan opdelingen følgelig ses i vedstående faktaboks – denne portal er vist som altid er ene om at bringe de hårde fakta i de respektive kategorier…

Nye formater og måder

Der kan derfor stadig gøres interessante observationer, samtidig med at det erkendtligt er blevet sværere at gennemskue støttefordelingen. Både pga. teatrenes egne mere aldersudstrækkende produktioner til alle publikumsgrupper og helt konkret pga. den særlige ’mest for-kategori’, der erfaringsmæssig har en hel del projekter og forestillinger, som viser sig at være mest rettet mod næsten voksne unge og unge voksne. Et lille fingerpeg er vel også, at så mange projekter insisterer på at fremstå med engelske titler.

Projektstøtteudvalgets indgangsreplik til den aktuelle uddeling er, at det er fælles for mange af projekterne, at de stiller spørgsmål til det etablerede og undersøger nye måder at leve på. Uddybet af udvalgsleder Gitta Malling:

”I den aktuelle uddeling er der mange projekter, som interagerer med de problematikker, vi ser ude i samfundet. Det er blandt andet tydeligt i det store udbud af scenekunst, der med appel til det unge publikum går i dybden med tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke. Derudover er det virkelig spændende at følge med i, hvordan det længevarende fokus og bevidste arbejde med bæredygtighed skaber nye formater og måder at producere på.” 

Udvalgte projekter

Udvalget fremhæver i øvrigt i sin pressemeddelelse selv tre af de støttede projekter, der er placeret i ’mest for børn og unge’-puljen: Det gælder bl.a. Københavnsk danse og kunst bevægelses ’Domestic Anarchism’, der nok henvender sig mest til unge og voksne, når man ’gennem et kalejdoskop af stedsspecifikke, participatoriske og formelle danse’ vil undersøge, ’hvilke former for omsorg og solidaritet kan erstatte familien? Kan vi have forpligtende intime fællesskaber uden identifikation?’

Udvalget fremhæver dog også ’Meet Yourself as a Colonizer’ på Blaagaard Teater, hvor dukketeater og dokumentar forenes i en forestilling af performancekollektivet PERSONA NON GRATA og den grønlandske musiker og performer Josef Tarrak, der har som mål at give især flere unge indblik i Danmarks fortid som kolonimagt og Grønlands historie som koloni.

Tredje omtale-udvalgte projekt er det nyuddannede samtidscirkuskompagni Cirkus Grand Danois, der med forestillingen i eget navn (’Grand Danois’) vil skabe en forestilling, som ’gennem humor, cirkusekvilibrisme og musik sætter spørgsmålstegn ved vores frihedsbegreber og vores jagt på materiel rigdom’ og fornøjeligt nok vil turnere rundt i landet i en ombygget cirkusvogn – til boligkvarterer og teaterfestivaler – og ’jagte drømmen om et selvforsynende liv, fri for love og regler, forbrug og hverdagens uoverskuelige kompleksitet’.

Rejsepenge

Ved uddelingen har PUS dog også fastholdt sit erklærede fokus på at fuldfinansiere projekter og at støtte genopsætninger og videreudviklinger, så de gode forestillinger kan få et længere liv.

Fra de relativt få tildelinger til ’Børn og unge’-kategorien kan man se, at Sofie Krog Teater står for en fjerdedel af de 16 godtagede ansøgninger, om det jo er relativt små beløb til dækning af en imponerende rejseaktivitet.

Der er også støtte til andre teatres og festivalers internationale aktiviteter, mens Passepartout Theatre Production også har fået rejsepenge – til deltagelse i ASSITEJ Internationals store verdenskongres og festival i Cubas hovedstad, Havana, der afvikles fra 24 maj – 1. juni 2024. Her kan de regne med at være del af en pæn delegation af danske teaterfolk. Teatergruppen Batida, der også har fået PUS-tilskud til deltagelse i samme verdenskongres og helt i teatrets særlige rejselystne ånd forlænger opholdet med en turne, står pudsigt nok i ’mest børn og unge’-kategorien.

Det er givet ikke altid lige nemt for Projektstøtteudvalget for Scenekunst at placere de specifikke ansøgere, men vigtigst er jo også, at de får støtte…

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere