Af: Henrik Lyding

25. juni 2014

Kontoret som kampzone

Dejligt barok og næsten ordløs sommerfarce om magtkampe i det små.

Teatret Brændende Kærlighed har i mange år lavet forestillinger, baseret på den samme grundide. Det handler om magtstrukturer, hvor tilsyneladende stærke mænd og kvinder kommer ned med nakken på en eller anden måde. Som oftest fuldt fortjent, for de er gerne nogle små, emsige typer, der irriterer mere end de vækker sympati.

I de senere år har kvaliteten af forestillingerne svinget noget – ikke på grund af de medvirkende, der som regel kan deres kram, når det gælder komisk overspil og virtuoseri udi klassisk gøgl og slapstick. Nej, det har været historierne, der var truet af dramatisk tomgang. Men ikke her. Denne gang udspilles magtkampene i et internationalt transportfirma, hvor den kvindelige chef (Line Svendsen) højt oppe på et bjerg af trækasser holder sig i telefonisk kontakt med hele verden, når hun da ikke tyller mondæn og fedtfattig kaffe i sig, hvorpå hun gør et behjertet, men håbløst forsøg på at ramme papirkurven uden for kontoret.

Alle disse brugte kaffebægre kan firmaets pernittengrynede kontormand (Kristian Dinesen) slet ikke holde ud. Først mistænker han firmaets praktiske gris (Jens Kløft) for svineriet, men opdager derpå, at det er chefen, der er problemet. Hvad gør en lille pedant så? Konfronterer hende? Ja, det burde han, men som alle små kontortyranner gemmer der sig samtidig en fidel underdanighed i ham, når det gælder mødet med den virkelige magthaver. Heldigvis får den praktiske gris hidset ham op – men resultatet er blot en blank afvisning. Der er ikke noget i vejen med chefen, og sådan er det bare! Hvorpå de to kontorkulier varsler strejke, der ender med alles ophidsede jagt på alle, inden klokken lyder og arbejdsdagen omsider er forbi. Med den komiske slutpointe, at de tre kamphaner pænt siger farvel og på gensyn i morgen, hvor det hele givetvis begynder forfra.

I Bodil El Jørgensens sikre iscenesættelse skiftes de tre kamphaner til at komme ned med nakken, og det giver anledning til mange, ret sjove misforståelser og såvel verbale som fysiske overfald, hvor der både bliver slået med mapper og kaffekrus. Brændende Kærlighed har altid excelleret i uheld på scenen og andet klassisk slapstick-gøgl, der kræver præcision, opfindsomhed og teknik. Og denne gang lykkes det virkelig at få historie og komiske falde på halen-numre til at forenes. Line Svendsens perfekte og let distancerede kontormokke passer fint til Kristian Dinesens indædte pedant, og så klæder det Jens Kløft, at hans klassiske, robuste lille mand på gulvet-figur har lagt det koleriske på hylden til fordel for en mere jovial og dæmpet facon.

Vanen tro siger de ikke så mange forståelige ord, og dem, der er, er på engelsk, mens resten er morsomt vrøvlesprog, mens kroppene og blikkene sørger for resten af galskaben, så vi virkelig får fuld valuta for pengene.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang