Af: Randi K. Pedersen

3. august 2012

Klichefyldt karikatur

Det er svært at se meningen med at opføre en halvkomisk parodi på det klassiske drama om Carmen.

Den franske forfatter Prosper Mérimée skrev i 1845 novellen ’Carmen’, som Bizéts opera siden har gjort verdensberømt. Nu har den glødende, men tragiske kærlighedshistorie med dødelig udgang også nået dansk børneteater. Desværre må man spørge sig selv hvorfor og med hvilket formål.

Det er mere end svært at se, hvad der skulle få danske tweens og teenagers til at interesse sig for en røverhistorie om en spansk dukke-dulle fra forrige århundrede. For slet ikke at tale om hendes erotiske eskapader, der foregår i skjul under alt for mange højlydte suk og støn. Det er muligvis tænkt som en morsomhed på linje med Carmens dæmpede, læspende stemme.

For voksne er det klart en karikatur af den klassiske kliché om en sexet kvinde. Men forstår børn det? Det virker hverken særlig sjovt eller pikant, men besyndeligt småfnisende og gammeldags. Desuden når Carmens sexliv ikke de seksuelle signaler til kavalergangen, som dagligt møder moderne børn og unge alle vegne i nutidens pornoficerede reklamer og tv-shows.

Endimensional parodi

Sandt at sige er forførerskens skønhed også til at overse. Forestillingens Carmen fremstår underligt stor og klodset i forhold til sin både kønnere og langt mere udtryksfulde dukkefører. Så bort set fra, at det ikke er praktisk muligt, da hun spiller begge roller, undrer man sig faktisk over, at den unge soldat, Don José, ikke vælger hende. I stedet følger han pænt det litterære forlæg og kaster sin kærlighed på cigaretpigen med den anløbne moral og den jaloux ægtemand.

Dukkefører Nonny Sand spiller den naive, usikre José rigtig fint. Det er også en helt i orden opdatering at nedgradere ham fra officer til dørmand, så historien får en antydning af nutid. Men et egentligt drama kommer man ikke i nærheden af. Spillet mellem personerne mangler fokus og går hurtigt dødt. Ligesom komikken i forestillingen helt sikkert er sjovest, når man kender historien i forvejen.

Så igen, hvad er egentlig meningen med det hele? Mérimées novelle er proppet til randen med melodrama og konflikter på kryds og tværs af kulturelle, sociale og religiøse skel. Blandt andet indtager et så aktuelt emne som æresbegreber og –drab en central plads. Don José er for eksemple en del af en nordspansk besættelsesstyrke, hvilket gør hans forbindelse med Carmen særlig anstødelig.

Hun har til gengæld potentiale til en stærk og selvstændig kvindefigur, der nok ville opleves noget mere vedkommende for moderne børn. I modsætningen til ’Carmens’ endimensionale parodi på en kvinde, hvis store lidenskab er ren karikatur.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
God fortællekunst går aldrig af mode
Det Fortællende Teater:
'Gilgamesh'
Med den 4000 år gamle historie ’Gilgamesh’ skaber Jesper la Cour og Det Fortællende Teater virkeligheder omkring os kun ved hjælp af god, gammeldags og gedigen storytelling.
En venlig teaterversion
Teater Next:
'Peter Kanin'
Teater Next byder med ’Peter Kanin’ på endnu en forestilling, der tager afsæt i kendt børneunderholdning, og det er blevet til en smuk og vellydende forestilling med enkelte mangler under overfladen.
En forrygende ventetid
HumanLab:
'Terminus'
’Terminus’ er et medrivende snapshot af et samfund, der er kørt af (tog)sporet.
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
God fortællekunst går aldrig af mode
Det Fortællende Teater:
'Gilgamesh'
Med den 4000 år gamle historie ’Gilgamesh’ skaber Jesper la Cour og Det Fortællende Teater virkeligheder omkring os kun ved hjælp af god, gammeldags og gedigen storytelling.
En venlig teaterversion
Teater Next:
'Peter Kanin'
Teater Next byder med ’Peter Kanin’ på endnu en forestilling, der tager afsæt i kendt børneunderholdning, og det er blevet til en smuk og vellydende forestilling med enkelte mangler under overfladen.
En forrygende ventetid
HumanLab:
'Terminus'
’Terminus’ er et medrivende snapshot af et samfund, der er kørt af (tog)sporet.