Af: Randi K. Pedersen

3. august 2012

Klichefyldt karikatur

Det er svært at se meningen med at opføre en halvkomisk parodi på det klassiske drama om Carmen.

Den franske forfatter Prosper Mérimée skrev i 1845 novellen ’Carmen’, som Bizéts opera siden har gjort verdensberømt. Nu har den glødende, men tragiske kærlighedshistorie med dødelig udgang også nået dansk børneteater. Desværre må man spørge sig selv hvorfor og med hvilket formål.

Det er mere end svært at se, hvad der skulle få danske tweens og teenagers til at interesse sig for en røverhistorie om en spansk dukke-dulle fra forrige århundrede. For slet ikke at tale om hendes erotiske eskapader, der foregår i skjul under alt for mange højlydte suk og støn. Det er muligvis tænkt som en morsomhed på linje med Carmens dæmpede, læspende stemme.

For voksne er det klart en karikatur af den klassiske kliché om en sexet kvinde. Men forstår børn det? Det virker hverken særlig sjovt eller pikant, men besyndeligt småfnisende og gammeldags. Desuden når Carmens sexliv ikke de seksuelle signaler til kavalergangen, som dagligt møder moderne børn og unge alle vegne i nutidens pornoficerede reklamer og tv-shows.

Endimensional parodi

Sandt at sige er forførerskens skønhed også til at overse. Forestillingens Carmen fremstår underligt stor og klodset i forhold til sin både kønnere og langt mere udtryksfulde dukkefører. Så bort set fra, at det ikke er praktisk muligt, da hun spiller begge roller, undrer man sig faktisk over, at den unge soldat, Don José, ikke vælger hende. I stedet følger han pænt det litterære forlæg og kaster sin kærlighed på cigaretpigen med den anløbne moral og den jaloux ægtemand.

Dukkefører Nonny Sand spiller den naive, usikre José rigtig fint. Det er også en helt i orden opdatering at nedgradere ham fra officer til dørmand, så historien får en antydning af nutid. Men et egentligt drama kommer man ikke i nærheden af. Spillet mellem personerne mangler fokus og går hurtigt dødt. Ligesom komikken i forestillingen helt sikkert er sjovest, når man kender historien i forvejen.

Så igen, hvad er egentlig meningen med det hele? Mérimées novelle er proppet til randen med melodrama og konflikter på kryds og tværs af kulturelle, sociale og religiøse skel. Blandt andet indtager et så aktuelt emne som æresbegreber og –drab en central plads. Don José er for eksemple en del af en nordspansk besættelsesstyrke, hvilket gør hans forbindelse med Carmen særlig anstødelig.

Hun har til gengæld potentiale til en stærk og selvstændig kvindefigur, der nok ville opleves noget mere vedkommende for moderne børn. I modsætningen til ’Carmens’ endimensionale parodi på en kvinde, hvis store lidenskab er ren karikatur.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Kæmpetrold på Riddersalen
Riddersalen:
'Rejsekammeraten'
Henrik Køhler debuterer som instruktør med en levende og overraskende fortolkning af H.C. Andersens eventyr ’Rejsekammeraten’. I en fortryllende grotesk scenografi af Sigurd Dissing.
Dickens i sus og dus
Randers Teater:
'Et Juleeventyr'
Nylonhår og situationskomik synes at have fået forrang frem for de indholdsmæssige dybder i Randers Teaters opdatering af den gamle klassiker ’Et Juleeventyr’.
Isnende julehit
Aarhus Teater:
'Pagten'
’Pagten’ er en velspillet, men kølig juleforestilling på Aarhus Teater.
Nissehjælp i krigstid
Kolding Egnsteater:
'Nisserne fra Koldinghus'
Der er både rigtigt gode takter og nogle spillemæssige forbehold i Kolding Egnsteaters julefamilieforestilling ’Nisserne fra Koldinghus’.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
Kæmpetrold på Riddersalen
Riddersalen:
'Rejsekammeraten'
Henrik Køhler debuterer som instruktør med en levende og overraskende fortolkning af H.C. Andersens eventyr ’Rejsekammeraten’. I en fortryllende grotesk scenografi af Sigurd Dissing.
Dickens i sus og dus
Randers Teater:
'Et Juleeventyr'
Nylonhår og situationskomik synes at have fået forrang frem for de indholdsmæssige dybder i Randers Teaters opdatering af den gamle klassiker ’Et Juleeventyr’.
Isnende julehit
Aarhus Teater:
'Pagten'
’Pagten’ er en velspillet, men kølig juleforestilling på Aarhus Teater.
Nissehjælp i krigstid
Kolding Egnsteater:
'Nisserne fra Koldinghus'
Der er både rigtigt gode takter og nogle spillemæssige forbehold i Kolding Egnsteaters julefamilieforestilling ’Nisserne fra Koldinghus’.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.