Af: Randi K. Pedersen

17. januar 2010

Julebudskabet i frisk gendigtning

TeaterTasken lader myten om helligtrekonger danne afsæt for et julebudskab med bred appel.

Hvad kan være mere passende, end at se en forestilling om de hellig tre konger på selve helligtrekongersaften. Der fejrer man ifølge den kristne tradition de tre vise mænd fra Østerland, der fulgte ledestjenen til Bethlehem og Jesusbarnet.

I TeaterTaskens friske gendigtning danner den gamle historie fra biblen dog afsæt for et meget bredere julebudskab: Kærlighed – men ikke kun indenfor egne, rettroende rækker.

I forestillingen med den frygtelig lange titel, opleves rejsen som det vigtigste. Den er vejen til erkendelsen af kærlighedens – eller snarere humanismens – nødvendighed, som det velgørende opdaterede krybbespil handler om.

Det er samtidig eksistensfilosofi på ret højt plan, når tre, store dukkekonger – ‘darwinistiske’ Kasper fra nord, kunstmaler Balthazar fra syd og religiøse Melchior fra øst – hidsigt udveksler meninger om verdens skabelse.

Udstyret med hver deres geografiske og værdimæssige baggrund og altså vidt forskellige præmisser, er der lagt op til en grundig røren rundt i den multikulturelle gryde.

For svært for børn? Nok lige i overkanten for de 5-6 årige. Men godt hjulpet på vej af musikinstrumenter, der med hver deres lyd og stil introducerer de tre konger. Det skaber stemning og indsigt, når Østens mægtige zithar, Nordens guitar og et lillebitte strengeinstrument fra den sydlige halvkugle Syd fylder rummet med flot musik.

Mere typer end personligheder

Ellers glipper opmærksomheden mest, når den lovlig eksalterede Balthazar på én gang taler gebrokkent og bruger billedkunstneriske fagudtryk.

Den cocktail fik på anmelderaftenen forståeligt nok tilskuerne til et stå af. Til gengæld var de hurtigt med igen. For det meste af den flot sammenhængende historie er formuleret i klare vendinger på vers, der nemt går over i et energisk talesprog og tidens løsen – rap! Det er effektiv, meningsfuld underholdning, hvor svære ord får en chance for at blive forstået.

Karen Nielsens tydelige replik og noget kontante fortællestil suppleres af den underfundige og mere mimiske medspiller og musiker Henrik Andersen. Begge er udmærkede dukkeførere i en iscenesættelse, der skaber afveksling.

Og selv om dukkekongerne i flotte kostumer mere er typer, end personligheder, tjener de deres formål. Melchior, Kasper og Balthazar holder først stejlt på deres værdier. Men på vejen mod Bethlehem opdager de, at verden er større, end de selv. Så stor, at der er plads til andre og det liv, de fleste gerne vil leve i fred med hinanden.

Så enkelt er det selvfølgelig ikke. Der er altid nogen, der laver larm og ballade.

Helligtrekongersaften opførte TeaterTasken ikke, som ellers, ‘De hellig tre konger så Hjertensglad’ i en kirke, men i et sognelokale. Det gav hårde betingelser for de medvirkende. De tog situationen flot og i stiv arm, når børn flere gange rendte ud og ind lige for næsen af dem. Uden at forældrene greb ind for at sikre om ikke jule- så dog teaterfreden for de andre tilskuere.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang