Af: Carsten Jensen

2. januar 2011

Historien bag tæppet

Der er gratis adgang for formidlere, når en helt ny børneteaterfestival ser dagens lys fra 11.-13. februar 2011 midt i Århus. Udover 14 forestillinger er der aftertalks, workshops og faglig inspiration til undervisere, for festivalen er i høj grad målrettet arrangører.

(2.1.2011) Virksomheden Kulturriget fra Århus, der formidler børne- og ungdomsteater og workshops og også leverer både pr og administrativ hjælp til udvalgte børneteatre, laver nu også en festival med egne teater-kunder som deltagere.
Dermed opfylder de to kulturelle iværksættere bag Kulturriget, Charlotte Krohn Therkelsen og Christian Wendelboe Madsen, deres egen målsætning om at etablere en festival med børne- og ungdomsteater i hjertet af Århus.

For festivalen, der er døbt ’Historien bag tæppet’, afvikles nemlig fra 11.-13. februar 2011 på Brobjergskolens studioscener og består af 14 forskellige forestillinger samt såkaldte aftertalks efter forestillingerne og workshops m.v.

Således er festivalen målrettet undervisere og andre aftagere af professionel scenekunst for børn, og det afspejler sig også i adgangsbetingelserne for publikum, idet der er gratis adgang for formidlere, mens institutioner betaler 30 kr. og private må hoste op med 50 kr. pr. billet.

1.100 adgangskort

Blandt de 11 deltagende teatres 14 forestillinger på festivalen er også to deciderede premierer: Det Kommende Teaters ’Mødet’ og & Pollner med ’Skrumpen fra det ydre rum’, mens Månegøgl kommer med sin helt nye ’Fra mig til dig’, der senere på måneden skal gæstespille på AnemoneTeatret i København.

Festivalen udbyder omkring 1.100 billetter i alt til de 14 forestillinger, hvor formidlere altså har gratis adgang.
Festivalens navn, ’Historien bag tæppet’, lægger an til arrangørernes ønske om, at publikum kan opleve professionelt børneteater både på scenen og backstage, hvor der er mulighed for at opleve skuespillerne og deres måde at arbejde med teater på.

Og selvfølgelig håber arrangørerne også på, at festivalen vil udmønte sig i et konkret salg af de deltagende teatres forestillinger til formidlere, der vælger at lægge vejen forbi festivalen.

Teatrene spiller gratis

Festivalens økonomi er bundet op omkring gratis arbejdskraft fra de deltagende teatre, arrangører og frivillige.

»Aftalen med teatrene er, at de spiller gratis og at Christian og jeg arbejder gratis. Vi har modtaget midler nok til at dække omkostninger til PR, leje af Brobjergskolens studioscener, kørsel og overnatning til teatrene. Derudover har Børnekulturhuset været så søde at stille et af deres lokaler til rådighed, som vi bl.a. bruger til cafe og billetsalg. Billetindtægterne er bl.a.med til at dække forplejning til de frivillige hjælpere,« fortæller Charlotte Krohn Therkelsen fra Kulturriget.

Man har i øvrigt søgt om refusion til festivalens forestillinger – sådan som det bl.a. sker for den store festival i april og Horsens-festivalen i september, men har fået afslag. Det kræver nok, at Århus Kommune eller Brobjergskolen havde stået som (med)arrangør.

Festivalen skal gentages

Udover familier, institutioner og formidlere håber Kulturriget også at repræsentanter fra private virksomheder lægger vejen forbi festivalen.

»Vi markedsfører festivalen over for hele landets formidlersegment, deriblandt en række private virksomheder, som vi arbejder for skal få øjnene op for børne- og ungdomsteater. Vi forventer, at sammensætningen af private, institutioner og formidlere i festivalens tilskuermasse bliver fordelt nogenlunde ligeligt mellem de tre gruppe, lyder det fra Charlotte Krohn Therkelsen, der har som mål, at festivalen ‘Teatret bag tæppet’ bliver en tilbagevendende begivenhed:

»Vi vil meget gerne skabe et spændende univers, hvor formidlerne udover teater også får mulighed for at få faglig inspiration til undervisningen og opleve, hvordan workshops kan anvendes som kreativt supplement. Ligeledes vil vi gerne vise publikum historien bag tæppet – altså give indblik i, hvordan forestillinger bliver til, og hvordan skuespillerne arbejder. Disse elementer vil vi arbejde på at implementere yderligere i næste års festival.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere