Af: Carsten Jensen

28. februar 2024

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.

Københavns Kommunes lille storbyordning får færre teatre i perioden 2025-28, idet antallet falder fra de nuværende 14 til 11, men mens to af de ’fravalgte’ – Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret – samles op uden for ordningen og beholder deres driftsstøtte, men uden status som lille storbyteater, er Teatergrad røget helt ud efter blot en enkelt periode. Det er den korte, faktuelle version af Kultur- og Fritidsudvalgets besluttende møde lørdag.

Tilbage i lille storbyteater-ordningen i Københavns Kommune er 11 teatre: Anemonen, Blaagaard Teater, Det Lille Teater & Marionet Teatret, GLiMT Amager, Husets Teater, Sort/Hvid, Sydhavn Teater, Teater Hund & Co., Teater V, ZeBU og Teatret ved Sorte Hest

De seks nye ansøgere blev således alle fravalgt, mens de 11 genudpegede teatre fik økonomisk løft – for de fleste nærmest svarende til lidt inflationsdækning, mens Sort/Hvid og Teater V med henholdsvis forhøjelse på to mio. kr. og en mio. kr., fik et mere markant økonomisk løft. Med undtagelse af Sort/Hvid nåede ingen af teatrene i nærheden af deres ansøgte beløb.

Aftalen giver de 11 teatre støtte for ca. 45 mio. kr. årligt, og dertil kommer tre mio. kr. til Teatret Zeppelin og 1,5 mio. kr. til Grønnegårds Teatret, der gives udenom ordningen, men gælder samme fireårs-periode. I skrivende stund afventer Teatret Zeppelin stadig en forklaring på de nye status-tider for teatret.

Ny støttepakke forude

Dermed når man også efter Kultur- og Fritidsudvalgets mening op på 13 støttede teatre, mens udvalget senere på året vil se på en støttepakke til scenekunsten, som andre kan søge fra. Her har man med den nuværende Scenekunstpakke 202124 allerede tre af de ikke-valgte ansøgere, Glad Teater, HAUT og Metropolis – Københavns Internationale Teater.

Det samlede resultat for lille storbyordningen i Københavns Kommune lander på en lille stigning i den samlede økonomiske ramme, en lille status i genrediversiteten med teater for børn, professionel dans, performance, taleteater og musikdramatik – og en stort set bevaret geografisk spredning af teatre, så man kan argumentere for, at der er lille storbyteatre over hele kommunen.

De kommende 11 små storbyteatre vil hver modtage et tilskud på mellem en og 6,5 mio. kr. årligt. Ordningen finansieres af Københavns Kommune med ca. 29 mio. kr. og staten med knap 16 mio. kr.

De fire specifikt børneteaterproducenter, Anemonen, Det Lille Teater & Marionet Teatret, Teater hund & Co og ZeBU bevarede altså deres status og driftsstøtte som lille storbyteater. Teatre som Teater V og GLiMT, der både producerer for børn og voksne ligeså. Teatergrad, der er kendt for sine interaktive forestillinger for børn, røg dog ud af ordningen, mens der blandt alle fravalgte nye ansøgere var Hils Din Mor (b&u-teater) mens Glad Teater og Live Art Danmark begge producerer teater for både børn og voksne.

Fra kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard lyder det:

’Forrige år fejrede vi, at det var 300 år siden, der første gang blev opført teater i Danmark. Teater kan så meget. Både som erhverv og underholdning i forhold til at vække nysgerrigheden og kreativiteten. København er en stor by, hvor der selvfølgelig skal være kultur i alle bydele. Derfor er det vigtigt at støtte både store og små teatre’.

’En stor håndsrækning’ til Zeppelin

Teatret Zeppelins overraskende afgang fra lille storbyteater-ordningen skyldes  – i lighed med Grønnegårds Teatret – helt banalt, at man står til at overtræde reglen om, at højst 15 % af driftstilskuddet må gå til husleje.

Det står til at ske med teatret på Vesterbro, der har en stor bygning til rådighed og en udlejer, der kræver en væsentlig forhøjelse af lejen, som vil sende teatret over de 15 %.

Teatrets administrative leder, Lasse Frank, erkender, at Zeppelin spillede højt spil ved i deres ansøgning at satse på, at man ved en forhøjelse af den nuværende støtte (2,9 mio. kr. årligt) til det ansøgte beløb på 4.371.750 kr. ville kunne holde sig inden for rammerne. Men teatret fik kun en beskeden forhøjelse til tre mio. kr., og så klappede fælden.

Han kalder løsningen med, at teatret udtræder af ordningen, men beholder driftstilskuddet, for ’en stor håndsrækning’ fra kommunen, der nu selv skal udrede hele tilskuddet, idet statsstøtten kun gælder helt formelle små storbyteatre.

»Målet er selvfølgelig at komme ind i ordningen igen, men det er dejligt at vide, at kommunen ved at give os særstatus altså ønsker at beholde teatret som en væsentlig del af det københavnske teaterudbud for børn,« siger han.

’Svært at få foden indenfor’

Blandt de fravalgte teatre med produktion af forestillinger for børn og unge, kan Hils Din Mor – med sit  særlige og succesrige fokus på LGBTQ+-emner – konstatere, at man igen måtte se et afslag på ansøgningen om at komme ind i lille storbyteater-ordningen, men

Teatrets daglige leder og producent, Jesper Frølund Hansen, siger til Teateravisen, at man nok vil prøve igen, når der skal udpeges små storbyteatre til perioden 2029-32.

»Vi kommer sikkert til at søge igen næste gang, selvom det forekommer os meget svært at få foden inden for. For os at se bliver teatre, der er forankret i bygninger, prioriteret højest og ikke så meget det mangfoldige, der kan tilgodese byens forskelligartede miljøer, som Kultur- og Fritidsudvalget ellers lægger vægt på i deres principper for valg af små storbyteatre. Det er vi selvfølgelig skuffede over, da det netop er vores motivation for at ansøge, da vi synes, vi kan bidrage til at gøre viften af udbud inden for ordningen bredere og mere mangfoldig end den er nu,« siger han.

Hils Din Mor kan dog glæde sig over, at man har en driftsstøtte-bevilling fra Projektstøtteudvalget for Scenekunst for de kommende tre sæsoner, hvor man altså havde håbet at kunne supplere økonomien med status som lille storbyteater og på den måde være sikker på at have midler til tre planlagte projekter.

»En status som lille storbyteater ville også kunne have gjort, så vi havde midler til at ansætte flere personer, der kunne være med til at drive Hils Din Mor, så der ville være mere tid til udvikling af scenekunst fremfor at bruge det meste af vores tid på at søge fondsmidler og samarbejdspartnere,« siger Jesper Frølund Hansen, der forsikrer, at man selvfølgelig nu fortsætter med at turnere rundt på skoler i hele landet, så længe der er interesse for at få teatret ud.

 

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere