Af: Carsten Jensen

16. marts 2024

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.

Selvom den digitale udgave af ’Den Røde Brochure’ – mere officielt kaldet ’Teater for børn og unge’ – har været online i fem uger, er det først i disse dage, at den trykte udgave af det store repertoirekatalog for sæson 2024-25 er klar til at blive sendt ud til de 8.500 abonnenter. Fyldt med info og billeder fra 103 teatre og de 296 turnerende og stationære forestillinger, der tilbydes.

Det store overblik gør sig i hvert fald stadig godt på papir og papirudgaven har trods de digitale tider mange tilhængere blandt formidlere og arrangører og andre, der er interesseret i det professionelle børne- og ungdomsteater i Danmark.

Der er dog også dem, der anser papirudgaven som en uhensigtsmæssig måde at skaffe sig overblik på, fordi den digitale version er åben for opdateringer og justeringer og dermed fremstår mere brugervenlig.

Teatrenes egne salgstekster

Den Røde Brochure 2024-25 er pÃ¥ 252 sider, hvor teatrenes forestillingsannoncer selvfølgelig fylder det meste – i kølvandet pÃ¥ de indledende indekssider, hvor teatrene med forestillinger præsenteres alfabetisk, efterfulgt af fire aldersopdelings-indekser. Kataloget afsluttes med en hÃ¥ndfuld inspirationssider rettet mod købere og formidlere af scenekunst for børn og unge med info om refusionsordningen m.v.

Det pointeres i udgiveren Teatercentrums introtekst, at alle forestillinger i repertoirebrochuren er refusionsgodkendte – det samme ufravigelige krav for optagelse der også gælder deltagelse på den store festival i april. Men overraskende nok er mindst tre forestillinger i årets katalog forsynet med en bemærkning om, at ’refusion er søgt, men ikke bevilget’! Det er teatrene selv, der står for tekster og opsætning på de enkelte sider og altså her har formået at formidle deres helt egen dispensation.

Udgiveren understreger i øvrigt også, at man ikke er ansvarlig for forestillingernes kvalitet, politiske holdning eller de enkelte siders udformning – det er teatrenes eget materiale, og det er teatrene selv, der står for korrektur både af egne sider og sikrer sig, at deres forestillinger også optræder på alle de indekssider, hvor teatre og forestillinger er oplistet og som er helt essentielle for, at de potentielle arrangører og køber finder frem til dem.

Anmelderi og forestillingspriser

Men vil man som formidler eller interesseret iagttager af børneteatrets scenekunst også gerne have en teaterfaglig vurdering med i overvejelserne omkring de enkelte forestillinger, der optræder det aktuelle repertoirekatalog, kan Teateravisen hjælpe til: Næsten trefjerdedele af katalogets forestillinger er nemlig allerede blevet anmeldt og ligger på portalen, hvor de kan findes via søgefunktionen.

Det skyldes bl.a., at mange turneteatre har deres forestillinger pÃ¥ repertoiret i flere sæsoner – nogle helt op til 20-30 Ã¥r – samtidig med at Teateravisen energisk forsøger at leve op til sin mÃ¥lsætning om at anmelde alle sæsonens nye børne-, ungdoms- og familieforestillinger, takket være en dedikeret stab af professionelle kritikere.

En hurtig rundtur i det nye katalog spotter da også mange positive (!) citater fra disse anmeldelser, men sådan en gennembladring kan jo tillige bruges til at fodre nysgerrigheden omkring den dyreste salgspris for en forestilling i den aktuelle brochure.

Her topper Uppercut Danseteater med ’Benched’ (for 10+), der koster 36.000 kr., men for hele 1.000 tilskuere – så klasseværelser er den ikke lige gearet til. Nummer to er Meridiano Teatret med ’Animals’ (13+) med 34.000 kr./250 tilskuere – og nr. tre Teater V med ’Til Ungdommen’ (13+) med 32.000 kr./ 350 tilskuere.

Det er ikke overraskende, at man til gengæld finder den billigste blandt småbørnsforestillingerne – hvor man kan få teatret Du Milde Himmels ’Sikke et vejr’ (1,5-6 år) og max 40 tilskuere for 4.500 kr. Men alle forestillingspriser afspejler selvfølgelig af flere parametre som antal medvirkende, antal tilskuere, aldersgruppe, spillelængde, tekniske forhold m.v.

Teater for 175 kroner

Ovennævnte sonderinger kalder jo næsten på et lille historisk tilbageblik på det allerførste katalog over udbuddet af købsmuligt børneteater i branchens allerførste leveår. Det bestod blot af fire A4-ark fra Danmarks Biblioteksforening, gældende for sæson 1970-71 og udfærdiget af Ingerlise Koefoed (der som prominent SF-politiker sad i Folketinget 1979-90 og bl.a. var formand for Kulturudvalget og tillige en rigtig god ven af børneteatret).

Den første ’rigtige’ brochure kom først året efter, udgivet af Samarbejdsudvalget for Turneteater (senere Teatercentrum) og indeholdt nu også teatrets egne salgstekster og indholdsbeskrivelser, inkl. evt. tekniske krav til mørklægning, højder m.v. Billigste tilbud i dette første katalog kom i øvrigt fra det senere store ikon Ray Nusselein (som stiftede sit Paraplyteatret et par år senere), der kunne nøjes med 175 kr. for forestillingen ’Felix og Ray’ for de 3-8-årige, mens Susan og Anette tog 200 kr. + transport for noget, der blot blev kaldt ’Børneteater’…

Fra dette historiske katalog med 12 teatres forestillinger er der to, der stadig er aktive børneteaterleverandører: Comedievognen (som bl.a. spillede ’Tissemyren Fnys’ for 350 kr. og max 50 tilskuere) og Jytte Abildstrøms (Marionet)Teater – det nuværende Riddersalen.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere