Af: Carsten Jensen

16. marts 2024

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.

Selvom den digitale udgave af ’Den Røde Brochure’ – mere officielt kaldet ’Teater for børn og unge’ – har været online i fem uger, er det først i disse dage, at den trykte udgave af det store repertoirekatalog for sæson 2024-25 er klar til at blive sendt ud til de 8.500 abonnenter. Fyldt med info og billeder fra 103 teatre og de 296 turnerende og stationære forestillinger, der tilbydes.

Det store overblik gør sig i hvert fald stadig godt på papir og papirudgaven har trods de digitale tider mange tilhængere blandt formidlere og arrangører og andre, der er interesseret i det professionelle børne- og ungdomsteater i Danmark.

Der er dog også dem, der anser papirudgaven som en uhensigtsmæssig måde at skaffe sig overblik på, fordi den digitale version er åben for opdateringer og justeringer og dermed fremstår mere brugervenlig.

Teatrenes egne salgstekster

Den Røde Brochure 2024-25 er på 252 sider, hvor teatrenes forestillingsannoncer selvfølgelig fylder det meste – i kølvandet på de indledende indekssider, hvor teatrene med forestillinger præsenteres alfabetisk, efterfulgt af fire aldersopdelings-indekser. Kataloget afsluttes med en håndfuld inspirationssider rettet mod købere og formidlere af scenekunst for børn og unge med info om refusionsordningen m.v.

Det pointeres i udgiveren Teatercentrums introtekst, at alle forestillinger i repertoirebrochuren er refusionsgodkendte – det samme ufravigelige krav for optagelse der også gælder deltagelse på den store festival i april. Men overraskende nok er mindst tre forestillinger i årets katalog forsynet med en bemærkning om, at ’refusion er søgt, men ikke bevilget’! Det er teatrene selv, der står for tekster og opsætning på de enkelte sider og altså her har formået at formidle deres helt egen dispensation.

Udgiveren understreger i øvrigt også, at man ikke er ansvarlig for forestillingernes kvalitet, politiske holdning eller de enkelte siders udformning – det er teatrenes eget materiale, og det er teatrene selv, der står for korrektur både af egne sider og sikrer sig, at deres forestillinger også optræder på alle de indekssider, hvor teatre og forestillinger er oplistet og som er helt essentielle for, at de potentielle arrangører og køber finder frem til dem.

Anmelderi og forestillingspriser

Men vil man som formidler eller interesseret iagttager af børneteatrets scenekunst også gerne have en teaterfaglig vurdering med i overvejelserne omkring de enkelte forestillinger, der optræder det aktuelle repertoirekatalog, kan Teateravisen hjælpe til: Næsten trefjerdedele af katalogets forestillinger er nemlig allerede blevet anmeldt og ligger på portalen, hvor de kan findes via søgefunktionen.

Det skyldes bl.a., at mange turneteatre har deres forestillinger på repertoiret i flere sæsoner – nogle helt op til 20-30 år – samtidig med at Teateravisen energisk forsøger at leve op til sin målsætning om at anmelde alle sæsonens nye børne-, ungdoms- og familieforestillinger, takket være en dedikeret stab af professionelle kritikere.

En hurtig rundtur i det nye katalog spotter da også mange positive (!) citater fra disse anmeldelser, men sådan en gennembladring kan jo tillige bruges til at fodre nysgerrigheden omkring den dyreste salgspris for en forestilling i den aktuelle brochure.

Her topper Uppercut Danseteater med ’Benched’ (for 10+), der koster 36.000 kr., men for hele 1.000 tilskuere – så klasseværelser er den ikke lige gearet til. Nummer to er Meridiano Teatret med ’Animals’ (13+) med 34.000 kr./250 tilskuere – og nr. tre Teater V med ’Til Ungdommen’ (13+) med 32.000 kr./ 350 tilskuere.

Det er ikke overraskende, at man til gengæld finder den billigste blandt småbørnsforestillingerne – hvor man kan få teatret Du Milde Himmels ’Sikke et vejr’ (1,5-6 år) og max 40 tilskuere for 4.500 kr. Men alle forestillingspriser afspejler selvfølgelig af flere parametre som antal medvirkende, antal tilskuere, aldersgruppe, spillelængde, tekniske forhold m.v.

Teater for 175 kroner

Ovennævnte sonderinger kalder jo næsten på et lille historisk tilbageblik på det allerførste katalog over udbuddet af købsmuligt børneteater i branchens allerførste leveår. Det bestod blot af fire A4-ark fra Danmarks Biblioteksforening, gældende for sæson 1970-71 og udfærdiget af Ingerlise Koefoed (der som prominent SF-politiker sad i Folketinget 1979-90 og bl.a. var formand for Kulturudvalget og tillige en rigtig god ven af børneteatret).

Den første ’rigtige’ brochure kom først året efter, udgivet af Samarbejdsudvalget for Turneteater (senere Teatercentrum) og indeholdt nu også teatrets egne salgstekster og indholdsbeskrivelser, inkl. evt. tekniske krav til mørklægning, højder m.v. Billigste tilbud i dette første katalog kom i øvrigt fra det senere store ikon Ray Nusselein (som stiftede sit Paraplyteatret et par år senere), der kunne nøjes med 175 kr. for forestillingen ’Felix og Ray’ for de 3-8-årige, mens Susan og Anette tog 200 kr. + transport for noget, der blot blev kaldt ’Børneteater’…

Fra dette historiske katalog med 12 teatres forestillinger er der to, der stadig er aktive børneteaterleverandører: Comedievognen (som bl.a. spillede ’Tissemyren Fnys’ for 350 kr. og max 50 tilskuere) og Jytte Abildstrøms (Marionet)Teater – det nuværende Riddersalen.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere