Midt i januar havde Louise Schouw Teater premiere på familieforestillingen ’Sallys far’ på hjemmebanen i Taastrup Teater og siden spillede den på Kulturium i Ishøj, hvor den blev anmeldt her på portalen – og nu er der gang i et sandt triumftog rundt til teaterforeninger, teatre og musikhuse i hele landet frem til foråret 2005. De første 50 forestillinger er stort set udsolgt – og der var 1750 mennesker på venteliste, da den spillede i Randers i sidste uge.
Det skader jo næppe, at forestillingen er baseret på de overmåde populære ’Sallys Far’-bøger af Thomas Brunstrøm og Thorbjørn Christoffersen, tilført musik og sange af Sigurd Barrett & Eskild Dohn. Louise Schouw, der er forestillingens instruktør, er selv lidt overvældet over den voldsomme interesse og en situation med så mange aftalte forestillinger forude, men succesen er nøgternt set endnu et bevis på den kunstneriske og organisatoriske kraft, der udgår fra lederen og stifteren af det teater, der næste år kan fejre 25-års jubilæum, mens hun selv runder de 50 år senere i år.
Og baggrunden er også en innovativ succeshistorie, for Louise Schouw har skabt sit teater, der i flere år har været et af landets største turnerende teatre trods et bemærkelsesværdig fravær af offentlig støtte, mens hun samtidig selv har haft overskud til at supplere med en række instruktøropgaver for landets institutionsteatre, store egnsspil m.v.
Privat foretagsomhed
Teatret i stifterens eget navn opstod ved lidt af en tilfældighed. Louise Schouw, der er uddannet fra Skandinavisk Teaterskole og arbejdede som skuespiller og instruktør i USA, fik problemer med arbejdstilladelsen og hjemme i Danmark i stedet begyndte at coache virksomhedsledere i kommunikation, kropssprog og stemmeføring. Og da hun blev bedt om at lave en teaterforestilling for/med nogle kolleger, blev firmaet til et teater.
Siden er virksomheden, der alle årene har været baseret på privatøkonomi, vokset til teater med over 250 årlige opførelser rundt omkring i landet på teatre, i teaterforeninger, institutioner, biblioteker og musikhuse m.v. Med skiftende produktioner for både voksne og børn. Hvad sidstnævnte angår, har Louise regnet sig frem til, at hendes forestillinger ses af 70.-80.000 børn og unge om året – så her har teatret taget et stort ansvar for at sørge for oplevelser, som giver dem lyst til at teater også fremadrettet.
Og en tidligere fremført kritik af, at hun kun producerede lige præcis de folkelige forestillinger, som kunne sælge – hvilket vel må siges at være en nødvendighed, når teatret selv skal skaffe al økonomi – er dog forstummet. Dels er forestillingerne oftest med nyskrevet dramatik, brug af anerkendte skuespillere, scenografer, lyddesignere m.v. og dels har Louise også valgt ind i mellem at lave de såkaldt smalle forestillinger for at skabe en bedre profil for teatret i branchen – selvom det oftest koster på bundlinjen.
Men sælge gør hun. På Danmarks Teaterforeningers seneste seminar og salgsmesse i november 2023 solgte hun omkring 140 forestillinger, og Louise Schouw Teater er faktisk så stort på markedet for turneteater, at Folketeatret er den største konkurrent – som i markant modsætning modtager stor offentlig støtte.
»Vi er ganske få mennesker i teatrets administration og må løbe ekstra stærkt i forhold til vores konkurrenter for at klare det hele i disse funktioner. Men det er med til at fortælle om et teater, der virkelig bliver drevet af både lyst og vilje,« siger Louise Schouw.
Selv har Louise Schouw Teater faktisk kun modtaget støtte fra Statens Kunstfond én eneste gang gennem de snart 25 år. Og det var så til en smal forestilling, som viste sig svær at sælge ude i landet…
Én stor familie
»Jeg er stadig lykkelig over at lave teater og producere forestillinger, hvor jeg selv kan tage alle de kunstneriske valg,« siger Louise, der dog godt kan nødes til at undre sig over den manglende anerkendelse og synlighed, som hendes teater har i støttesystemet.
Det har faktisk betydet, at hun seriøst overvejede en fremtid uden eget teater og sliddet som teaterleder og instruktør, administrationsarbejde mv. Det er i den forbindelse næppe en hemmelighed internt i miljøet, at hun har været tæt på flere direktørposter på nogle af landets store teatre gennem de senere år, men på kanten til 2024 tog hun alligevel beslutningen om at de kommende mange år også bliver i regi af sit eget teater fremfor at arbejde på sit eftermæle i dansk teaterliv.
»Nu’et er på mange planer ret skønt. Det har bare været en omvæltning fra at ønske noget andet eller mere til nu at lande i at blive, hvor jeg er,« som hun udtrykker det.
»Det skal udover fortsat at lave gode forestillinger også handle om at få større offentlig opmærksomhed både hos medierne og i branchen omkring teatrets mange forestillinger – både til børn, familier og voksne, hvori også indgår en række smalle forestillinger. Teatret og den p.t. meget lille administration bag skal udbygges, og der skal arbejdes for at få penge og støtte til produktionen,« lyder det kampberedt fra Louise.
Med omkring 40 teaterfolk på kontrakt i løbet af året er teatret tillige er en stor arbejdsplads for branchen, og det betyder også noget for hendes valg – glæden ved at samle folk fra de forskellige produktioner. Om det så foregår i prøvesalen i Taastrup Teater & Musikhus – som Louise Schouw Teater har valgt at fraflytte – eller på Aveny-T, hvor teatret som noget nyt både øver og spiller mere og mere.
»Det er nærmest som en stor familie for os, og det er vigtigt for mig at skabe en holdfølelse og at alle ansatte behandles godt,« siger Louise, der dog også har en plan om at drosle lidt ned helt personligt ved at fralægge sig nogle af de store eksterne instruktionsopgaver – bl.a. er det efter 17 år slut med at være instruktør af de store udendørsspil.
Plads til mere teaterhistorie
Med snart 25-års jubilæum som teaterleder og økonomisk garant for hele virksomheden har Louise Schouw i hvert fald ydet sit bidrag til en plads i dansk teaterliv. Selvom hun altså nu har besluttet at koncentrere sig om det aktuelle teaterarbejde. Som med de blot 50 år på dåbsattesten kan føre mange nye forestillinger med sig.
Hendes evne til at opsøge og dramatisere kendte børnebøger (som eksempelvis Kim Fupz Aakesons ‘Vitello‘ og Anne Sofie Hammers ’Villads fra Valby ‘og altså aktuelt ’Sallys Far’ – alle i øvrigt dramatiseret af Gunvor Reynberg, der også har et hav af Eventyrteatrets forestillinger på cv’et) skal nok komme til sin ret. Og dertil kommer etablerede og kendte kunstneriske samarbejdspartnere som man har kunnet opleve det med de senere år med entertaineren og komponisten Sigurd Barrett, der med Louise Schouw som instruktør tæller tidligere produktioner som ’Sværdet i stenen’ og aktuelle som ’Sigurd fortæller om naturvidenskab’; ’Sigurd fortæller H.C Andersen’ og ’Sigurds Jul’ – hvor samarbejde også har været udvidet til bl.a. ’Sigurds Danmarkshistorie’ (samproduktion med Det Kgl. Teater) og Randers Teaters ‘Juleevangeliet the musical’. Så her er den superaktuelle ’Sallys far’ blot en endnu en veludført trædesten på vejen.
Samarbejdet med Barrett fortsætter da også ufortrødent: Louise skal i 2025 instruere ‘Sigurds Rumrejse’, hvor man bl.a. har astronauten Andreas Mogensen på hologram fra den internationale rumstation…