Af: Randi K. Pedersen

4. december 2008

Hardcore adfærdstræning

Monsterbabyen Bertel er mere til ballade end til bogstaver i en skøn komedie om stræbsom børneopdragelse.

Halvdelen af en god børneteaterforestilling er et godt manuskript. Det har den skønne, skæve skrøne om drengen, der knapt er født, før han skal i skole. Replikkerne er rappe og historien fabelagtigt godt skruet sammen.

Man drøner ud af den ene tangent efter den anden og morer sig vældigt undervejs. Men en fast iscenesættelse og flot ensemblespil holder os på hovedsporet og anfægtelsen af tidens stræbsomme normer for børns opvækst. Man kan også sige værdier.

En tre-årigs erfaringsverden rækker forhåbentlig ikke til at genkende det komiske rædselskabinet over opdragelsens oplevelser fra praktisk kunnen til hardcore læring. Men spillets dynamiske, fysiske sprog overkommer meget.

Optakten er ikke til at tage fejl af, når Mor med megamaven efter en del faren omkring og hurlumhej plumper en monsterstor baby ud i den calypsorøde stue.

Leg med klichéer

‘Den er noget stor i det’, konstaterer Far og ja, mon ikke! Det må selv en mor indrømme. Faktisk er knægten i voksenstørrelse, men han er ikke en ‘den’, han er et barn
og skal have et navn.

Det ender med tre! Oskar, Valdemar og Bertel – det sidste vælger han selv. For lige som med alt andet har Mor og Far svært ved at blive enige. Ikke på nogen grim måde, for selv om Anne Nøjgårds feminine kjolemor og David Rousing i stoute, blå overall leger med klicherne, har de en varm, livlig omgangstone.

Kærligt og komisk påtales fejl og mangler overfor publikum, men de udleverer ikke hinanden eller den store, lille søn. Han må leve med modsatsrettede forklaringer på alting, men har til gengæld forældre, der er fælles om det hele.

Så pyt med, at det meste af det, de gør, er helt forkert! Alt sker i den bedste mening, for de vil være gode forældre og samfundsborgere. Det er bare lidt svært, når det offentlige sender brev om, at en nyfødt skal gå i skole. Ikke om seks – syv år, men lige nu
! Der skal øves skolevej og rygsæk, og Far må være, nå nej ikke skrap, men bestemt,
for at det går.

Stærkt fortællende

Kristofer Krarups Bertel i stumpebukser savner lidt barnlig charme, men hans lange arme og ben og vanvittige kropssprog er stærkt fortællende. Det er heller ikke så svært, for Bertel er mere til ballade, end til de bogstaver, dydsmønstrede Lis er så ferm til.

En rigtig fed og fyldig gang larm, der stensikkert driver lærere til vanvid og omsorgsfulde forældre til bekymring. Far klistrer Bertel fast til stolen. Mor forsøger en historie om den glade dreng, men havner i noget med muskelpiller, som Far finder for fantasifuldt. Selv om det nu virker ret bekendt.

Bertel får at vide, at man kan klar lige, hvad det skal være. Det kræver så bare, at man ved
,hvad man skal være. Det gør hverken store eller små børn, og Mor har fået nok. Hendes baby skal hverken i skole eller på arbejde – han skal lege!

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.