Af: Gudrun Hagen

29. oktober 2015

Fra stilstand til tilstand

Trods en splitternøgen Andreas Jelbo mangler der i den grad kød på historien om Prometheus i Edisons ultramoderne udgave. I langt højere grad end teater er der her tale om installationskunst. Visuelt smuk og flot koreograferet stilstand, men dramaturgisk så abstrakt, at vi havner i det ulideligt prætentiøse og højstemte.

Ideen om at bruge de gamle græske tragedier og komedier i teaterregi er af gode grunde særdeles brugt. Vilde historier med masser af saftige figurer egner sig godt til scenen, og Prometheus er som udgangspunkt ingen undtagelse.

Halvguden, der drister sig til at stjæle ilden fra guderne og give den til menneskene, kaster selvfølgelig et festfyrværkeri af voldsomme konsekvenser af sig. Zeus bliver bl.a. så rasende, at han straffer ham ved at lænke ham til en klippe for altid og evigt.

’De har jo ikke noget tøj på!’

I denne udgave er al dramatik imidlertid barberet væk. Her er det stilstanden, der ifølge instruktør Benjamin Walther, skal udforskes, og det bliver en langstrakt affære trods de kun 75 minutters spilletid.

Via omtalen af stykket forstår man endvidere, at Prometheus føres up to date med helt aktuelle overvejelser ift. den gamle sagnfigur: 'Fra begyndelsen af civilisationen, gennem industrialiseringen og frem til i dag, vil PROMETHEUS.NU reflektere over ildens kraft og symbolværdi i relation til vores værdier og idéer om fremskridt. Hvilke forskellige ansigter har karakteren Prometheus, og hvilke muligheder kan han bringe til fremtiden?'

Spændende perspektiver, men ikke nogle der blot tilnærmelsesvis besvares eller bindes op på noget konkret i det abstrakte stykke, hvorfor det også bliver fair at beskrive forestillingen med ord som pseudointellektuel og decideret højpandet.

Faktisk er det så grelt, at undertegnede undervejs sender stille tanker til den lille dreng i H.C. Andersens eventyr om Kejserens Nye Klæder, der smukt får afsløret alles forstillelse ved højt at sætte ord på det åbenlyse; ’Men han har jo ikke noget tøj på!’.

Mørtelmasse og smidighed

Selvom der så åbenlyst er helt grundlæggende ting, der ikke fungerer, er der dog lyspunkter undervejs.

Scenografien er rå og understøttes godt af Andreas Reihses dunkende, elektroniske toner. Mørtelmasse dominerer det enkle scenerum, og findes både udtørret på gulvet og i tunge spande på scenen. Andreas Jelbo balsameres tilmed splitternøgen i det klistrede stads og står efterfølgende og stivner som en vaskeægte græsk statue. Et effektfuldt billede på den stilstand, som hele stykket synes at kredse om.

At to mand og en kvinde alle spiller Prometheus og på skift klynger hinanden op, giver også en god gentagende Sisyfos-effekt, der forstærkes yderligere af, at de tre smelter næsten konkret sammen til én via denne flittige brug af mørtelmasse med dertilhørende klistrelyde, der for alvor sætter trumf på suppedasen.

Skuespillerne giver sig fuldt ud, og fremfor alt er den israelske danser Sigal Zouk ganske mageløs. Smidig og adræt som en kat smyger hun sig om alt fra stålrør og spande til stole. Udfordrende og elegant i frosne såvel som akrobatiske momenter stjæler hun billedet igen og igen med sine stærke, smukke bare ben.

Selv da hun iført dyremaske kravler rundt i baggrunden og messer på fransk, er det hende, øjnene dvæler ved.

Endelig er brugen af Frederiksberg sogns pigekor et fint hint til de græske tragediers brug af kommenterende kor, og de små videosekvenser med disse rødhårede unge piger og deres lyse stemmer giver en god kontrast til især Joachim Fjelstrups råbe-monologer. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Dickens i sus og dus
Randers Teater:
'Et Juleeventyr'
Nylonhår og situationskomik synes at have fået forrang frem for de indholdsmæssige dybder i Randers Teaters opdatering af den gamle klassiker ’Et Juleeventyr’.
Isnende julehit
Aarhus Teater:
'Pagten'
’Pagten’ er en velspillet, men kølig juleforestilling på Aarhus Teater.
Nissehjælp i krigstid
Kolding Egnsteater:
'Nisserne fra Koldinghus'
Der er både rigtigt gode takter og nogle spillemæssige forbehold i Kolding Egnsteaters julefamilieforestilling ’Nisserne fra Koldinghus’.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Dickens i sus og dus
Randers Teater:
'Et Juleeventyr'
Nylonhår og situationskomik synes at have fået forrang frem for de indholdsmæssige dybder i Randers Teaters opdatering af den gamle klassiker ’Et Juleeventyr’.
Isnende julehit
Aarhus Teater:
'Pagten'
’Pagten’ er en velspillet, men kølig juleforestilling på Aarhus Teater.
Nissehjælp i krigstid
Kolding Egnsteater:
'Nisserne fra Koldinghus'
Der er både rigtigt gode takter og nogle spillemæssige forbehold i Kolding Egnsteaters julefamilieforestilling ’Nisserne fra Koldinghus’.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.