Af: Randi K. Pedersen

19. august 2009

Forudsigelig børneopera

Det har musikalske konsekvenser, når børneopera satser på det kendte og sikre.

Der er rift om Mozarts ‘Tryllefløjten’, når der skal laves opera for børn, og den ‘Den magiske fløjte’ er ingen undtagelse. Som altid, når det er for børn, er originaludgavens indviklede handling og komplicerede tankegods fornuftigvis skåret væk. Men trods operaens enorme potentiale af historier holder bearbejdelsen sig desværre til det forudsigeligt kendte og sikre.

Forestillingen er et klassisk eventyr med en drabelig kamp mellem det gode og det onde og en romantisk prins og prinsesse, der får hinanden. På trods af den stjernesmukke, men onde dronningemoder. Mens den langt sjovere og også vokalt mere børnevenligt jordnære beretning om fuglefængeren, der så gerne vil have en kæreste, kommer i anden række.

Det valg har musikalske konsekvenser, der ikke er til fordel for små tilskuere. Noget en opfindsom iscenesættelse med indlagt publikumsmedvirken ikke ændrer på. Til gengæld er det skægt at lade tilskuerne kaste papirbolde på den farlige drage, der truer prins Tamino og fuglefænger Papageno. Og det er også sjovt at være med til at skabe bål og brand på lysprojektionerne.

Heftige koleraturer

Thomas L. Späth er en sprællevende, velsyngende fuglefænger Papageno i selskab med en mere distanceret, men fint fungerende Sami Jarrar som Papagena. En rigtig god, musikalsk berettende pianist er også forestillingens underfundige fortæller, der i Harry Potter-troldmandskostume forbinder de mange, korte scener. Til sammen gør de tre operagenrens fortællende kvaliteter nærværende og ligetil, men ikke ret længe ad gangen.

For der skal jo også gøres plads til det store udtræk – eller skal der? Det er KammerOperaen langt fra ene om at mene, men det bliver det ikke bedre af.

Mozart ørehængere er klart befordrende for oplevelsen. Men ‘Den magiske fløjte’ kunne snildt undvære de store arier, som voksne kender – og sangere elsker at synge! Også når de som Mathias H. Hansen egentlig ikke kan.

Hvis mindre børn skal have en god oplevelse af opera, er det svært at forstå hensigten med at blæse deres ører ud med Nattens Dronnings heftige koleraturer. Ingen forstår et ord, og (flot) sunget i et lille lokale for fulde gardiner kan den slags skabe fordomme.

KammerOperaen har potentiale til mere. Men kun hvis man vil satse mere radikalt på tekst og musik, der i højere grad tilgodeser tilskuerne.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang