Af: Randi K. Pedersen

19. august 2009

Forudsigelig børneopera

Det har musikalske konsekvenser, når børneopera satser på det kendte og sikre.

Der er rift om Mozarts ‘Tryllefløjten’, når der skal laves opera for børn, og den ‘Den magiske fløjte’ er ingen undtagelse. Som altid, når det er for børn, er originaludgavens indviklede handling og komplicerede tankegods fornuftigvis skåret væk. Men trods operaens enorme potentiale af historier holder bearbejdelsen sig desværre til det forudsigeligt kendte og sikre.

Forestillingen er et klassisk eventyr med en drabelig kamp mellem det gode og det onde og en romantisk prins og prinsesse, der får hinanden. På trods af den stjernesmukke, men onde dronningemoder. Mens den langt sjovere og også vokalt mere børnevenligt jordnære beretning om fuglefængeren, der så gerne vil have en kæreste, kommer i anden række.

Det valg har musikalske konsekvenser, der ikke er til fordel for små tilskuere. Noget en opfindsom iscenesættelse med indlagt publikumsmedvirken ikke ændrer på. Til gengæld er det skægt at lade tilskuerne kaste papirbolde på den farlige drage, der truer prins Tamino og fuglefænger Papageno. Og det er også sjovt at være med til at skabe bål og brand på lysprojektionerne.

Heftige koleraturer

Thomas L. Späth er en sprællevende, velsyngende fuglefænger Papageno i selskab med en mere distanceret, men fint fungerende Sami Jarrar som Papagena. En rigtig god, musikalsk berettende pianist er også forestillingens underfundige fortæller, der i Harry Potter-troldmandskostume forbinder de mange, korte scener. Til sammen gør de tre operagenrens fortællende kvaliteter nærværende og ligetil, men ikke ret længe ad gangen.

For der skal jo også gøres plads til det store udtræk – eller skal der? Det er KammerOperaen langt fra ene om at mene, men det bliver det ikke bedre af.

Mozart ørehængere er klart befordrende for oplevelsen. Men ‘Den magiske fløjte’ kunne snildt undvære de store arier, som voksne kender – og sangere elsker at synge! Også når de som Mathias H. Hansen egentlig ikke kan.

Hvis mindre børn skal have en god oplevelse af opera, er det svært at forstå hensigten med at blæse deres ører ud med Nattens Dronnings heftige koleraturer. Ingen forstår et ord, og (flot) sunget i et lille lokale for fulde gardiner kan den slags skabe fordomme.

KammerOperaen har potentiale til mere. Men kun hvis man vil satse mere radikalt på tekst og musik, der i højere grad tilgodeser tilskuerne.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.