Af: Morten Hede

20. maj 2021

Forestilling om tyngdekraften falder til jorden

Vi kan sagtens sidde og betragte Gazarts ’Stop op, hop’ i en halv times tid, men værket synes halvfærdigt og med potentiale til meget mere.

Kuglerund er hun, den japanskfødte danser Tomomi Yamauchi, som hun sidder der i Gøje Rostrups ballonformede kostume. Som en and, der ruger på noget, rejser hun sig og kigger ned under sig. Og dér ligger et væld af mindre bolde i forskellige farver.

Sådan begynder ’Stop op, hop’ – Gazarts nye danseforestilling om tyngdekraften; om at alt, der kommer op, også skal komme ned.

Ved sin side har hun performer og nycirkusartist Villads Bugge Bang, som i rød sprechstallmeister-uniform med høj hat jonglerer sig igennem forestillingen. Det hele foregår på et cirkelrundt, rødt gulv, der leder tankerne hen på en cirkusmanege. Den association bliver i høj grad bekræftet af musikken, der mere end antyder cirkus- og tivoliagtige melodier.

Pædagogisk formål

Det går op og ned med bolde og balloner i ’Stop op, hop’. Og på den måde lærer forestillingen de mindste om, hvordan noget kan være tungt, og noget kan være let; hvordan nogle ting falder ned, mens andre ting ’falder’ opad, når man slipper dem.

Og det er nok væsentligt at have i baghovedet som voksen, at for poder i den størrelse er konceptet tyngdekraft lige så uvirkeligt som tidsrejser er for os. Det er jo nærmest magisk, det der sker på scenen, hvis man ikke har taget stilling til tyngdekraften tidligere.

Men ser vi bort fra det rent pædagogiske i forestillingen, som vist har størst effekt på de 0-årige, så er der altså ikke meget guf tilbage i Gazarts danseforestilling. Vi savner trin. Vi savner sceniske billeder. Vi savner en fortælling.

Vi kan forvente mere

Tomomi Yamauchi giver god krop til den tunge kæmpedragt, hun har fået på, og hun orker endda at smile imens. Faktisk er hendes ansigt en hel soloforestilling i sig selv, når hendes øjne og mund med stor kontrol udtrykker nysgerrighed, undren og drilskhed. Hendes ansigtsudtryk synes mere koreograferet end resten af forestillingen.

Det kan man ikke sige om Villads Bugge Bang, der synes at have fået besked på at se overrasket ud, og så har man glemt at give ham flere instruktioner. Hans kropslighed og rytme antyder ellers, at der er potentiale til mere, end ét statisk udtryk.

Vi får altså hurtigt nok af at trille med kugler. Det ville have været nogle lange 30 minutter, hvis det ikke var for den yderst velkomponerede musik af Jens Berents Christiansen i elektroniske, 8-bit-lignende chiptune-musik (som vi kender fra gammeldags videospil), der med stor variation skaber et interessant bagtæppe af lyd.

’Stop op, hop’ er en sød og hyggelig forestilling, som man nemt kan nyde at se på i en halv times tid uden at føle sig snydt. Men har man kritikerbrillen på, synes forestillingen halvfærdig og kun løseligt koreograferet over en spinkel idé. Der må vi kunne forvente mere af et kropsligt kompagni som Gazart.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.