Af: Morten Hede

22. juni 2021

En hyldest til pacifismen

Dukkeføringen sidder ikke lige i skabet, men ellers er ’Tyren Ferdinand’ en sød og æstetisk forestilling.

I historien om den pacifistiske tyr Ferdinand, der tror på det gode og foragter det onde, kan denne anmelder retrospektivt og på afstand se en spejling af nyligt afdøde Jacques Matthiessens arbejde med mellemfolkelige teaterprojekter, der ønskede og aktivt dyrkede en bedre verden.  

’Tyren Ferdinand’ fra Passepartout Theatre Production er et værk, der med stoisk ro og æstetisk sans genfortæller Munro Leafs historie om Ferdinand, og som rutineret udnytter teatrets virkemidler.

Særligt fremtrædende er scenografien, der er skabt af scenograf Christian Q. Clausen med artwork af billedkunstner Daniel Seferian Spies. Sammen med Martynas Lukosius’ tyre- og toreador-dukker af træklodser bliver udtrykket rustikt og harmonisk. En visuel fornøjelse.

Prætentiøst og unødvendigt

Forestillingens allerførste sekunder rammer dog lige ned i nogle af denne anmelders stærkeste idiosynkrasier: Dukkeførere i sort tøj. Dukkeførere, der tager jakken af, før forestillingen går i gang. Dukkeførere, der nikker til hinanden, når de er klar til at begynde.

Hvad tjener det til? Er det ikke bare en måde at udtrykke, at nu begynder kunsten? Sikke prætentiøst og aldeles unødvendigt.

Var det så bare dét, så kunne den lille irritation hurtigt glemmes. Men desværre gebærder de to dukkeførere sig lige så klodset igennem forestillingen som de køer, de fører. De kender ikke rigtig deres rolle – enten fylder de for meget, eller også fylder de for lidt. Indimellem spiller de dukkernes reaktioner, og andre gang er de anonyme.

Dukkerne får de ikke rigtig vakt til live. Bortset fra en dramatisk skyggeteaterscene, der markant adskiller sig fra resten af forestillingen, så bliver køerne og tyrefægterne mest bare ved med at være nogle malede træklodser.

Hyldest til freden

Historien bliver fortalt loyalt og tro mod Munro Leafs forlæg. De fleste af os har på et tidspunkt set Walt Disneys tegnefilmversion fra 1938, som Passepartouts dramatisering ligner til forveksling. Dog er den amerikanske fortællerstemme, der lyder som en kommentator under et hestevæddeløb, skiftet ud med Jacques S. Matthiessens rolige stemme som voice-over.

’Tyren Ferdinand’ er således en sød, symbolsk og æstetisk gennemført forestilling, der fortæller os historien om den blomsterglade tyr fra Spanien. Og selvom den har 85 år på bagen, er den stadig en højst aktuel og sjælden hyldest til pacifismen og freden, der ikke kræver en krig først.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.