Kan vi ikke bare smide kloden væk og så starte forfra? Lege videre uden problemer? Det kunne være udgangspunktet for Rundt på Gulvets familieforestilling.
Glashus er i den grad præget af de medvirkendes og instruktørens barnlige legende univers. Et samarbejde mellem Merete Byrial og Kristoffer Krarup – begge fra BIDT og begge med en altid skæv indfaldsvinkel til scenekunst og verdnen – og instruktøren Sara Topsø-Jensen fra Carte Blanche. Det betyder, at vi kan forvente os et univers, der byder både på humor og gakkede gangarter på en let facon, men ikke uden grundige overvejelser og bagtanker.
Jorden er giftig
I et diset scenario ligger det sekskantede ufoagtige væksthus i det fjerne. Den mystisk, absurde stemning virker dragende og bliver ikke mindre mystisk af, at personen som dukker op inde i den sekskantede monstrum, opfører sig mærkeligt og ser underlig ud. En skabning, der ikke tør vores verden
Specielt gøres det legende univers tydeligt, når den besynderlige drivhusbeboer træder ud af sin beskyttede verden, blander sig med det grønne cykelbud og alt med et går i stå. Hun lytter bl.a. til jordens puls og den er ikke god. Jorden er på piller, er udbrændt og vi må have hjælp af en evolutions coach.
Kristoffer og Merete træder ud af rolle og bliver dem selv. De skal flyde gennem snebær og flagelater, kaste med jordkloden og tilbage til pottetrænings stadiet i væksthuset for at komme videre. Alt bliver så igen ved det gamle, blot med en lidt større indsigt.
Unik stemning
Forestillingens mystiske og underfundige univers bidrager til et helt igennem fascinerende stemning. Der associeres på både tekst og krop i et fabulerende performance univers.
Alt i alt bliver ‘Glashus’ en sødmefuld og underfundig historie om den angst, vi og vores små grundlæggende føler over den globale fremtid. Det er klimaforandringer med en tvist, som gør problemstillingen let tilgængelig for også den yngre del af publikum.