Af: Lone Sørensen

12. september 2008

Det transparente legehus

Den blå planet har problemer. Den har ondt i leveren, trænger til at blive nusset og så en god omgang grundrens

Kan vi ikke bare smide kloden væk og så starte forfra? Lege videre uden problemer? Det kunne være udgangspunktet for Rundt på Gulvets familieforestilling.

Glashus er i den grad præget af de medvirkendes og instruktørens barnlige legende univers. Et samarbejde mellem Merete Byrial og Kristoffer Krarup – begge fra BIDT og begge med en altid skæv indfaldsvinkel til scenekunst og verdnen – og instruktøren Sara Topsø-Jensen fra Carte Blanche. Det betyder, at vi kan forvente os et univers, der byder både på humor og gakkede gangarter på en let facon, men ikke uden grundige overvejelser og bagtanker.

Jorden er giftig

I et diset scenario ligger det sekskantede ufoagtige væksthus i det fjerne. Den mystisk, absurde stemning virker dragende og bliver ikke mindre mystisk af, at personen som dukker op inde i den sekskantede monstrum, opfører sig mærkeligt og ser underlig ud. En skabning, der ikke tør vores verden

Specielt gøres det legende univers tydeligt, når den besynderlige drivhusbeboer træder ud af sin beskyttede verden, blander sig med det grønne cykelbud og alt med et går i stå. Hun lytter bl.a. til jordens puls og den er ikke god. Jorden er på piller, er udbrændt og vi må have hjælp af en evolutions coach.

Kristoffer og Merete træder ud af rolle og bliver dem selv. De skal flyde gennem snebær og flagelater, kaste med jordkloden og tilbage til pottetrænings stadiet i væksthuset for at komme videre. Alt bliver så igen ved det gamle, blot med en lidt større indsigt.

Unik stemning

Forestillingens mystiske og underfundige univers bidrager til et helt igennem fascinerende stemning. Der associeres på både tekst og krop i et fabulerende performance univers.

Alt i alt bliver ‘Glashus’ en sødmefuld og underfundig historie om den angst, vi og vores små grundlæggende føler over den globale fremtid. Det er klimaforandringer med en tvist, som gør problemstillingen let tilgængelig for også den yngre del af publikum.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.