Af: Henrik Lyding

14. februar 2010

Det begyndte på en strand

Billedmættet, næsten ordløs og lidt for lang fortælling om livets opståen.

Bølgeskvulp og glade mennesker med stråhatte, strandstole og madkurv. Far, mor og datter på stranden. Solcreme og parasol, afslapning og en lille pige, der keder sig. I sandet finder hun en krystalkugle – og så begynder eventyret.

Eventyret om verdens skabelse, om altets begyndelse og de første organismer. Svævende lyskugler og drømmeagtige skyggefigurer, kulørte bolde og farvede former bugter sig foran videoprojektioner, og på den lille scene vokser spæde fingre op af gulvet som fimrende koraller. En krabbe krabber rundt, en stor skildpadde præsenterer sig og går igen, æg udklækkes, fugle fanger bytte i vandet, aber slås om bytte, inden mennesket gør sin entre på livets scene. En kineser stanger fisk, munke synger gregoriansk, en rig mand hundser rundt med sin tjener, en maler kæmper med både motiv og staffeli, vor tids badeland præsenteres med dunkende rytmer og kulørte lamper, inden en syndflod gør en ende på det hele, og vi kan begynde forfra.

Vi er altså i de små sceneriers land. Der er mange af dem – også for mange – og de ender med at virke lidt tilfældige, uden den forbindende tråd, der kunne skabe helheden. I stedet føles de som løsrevne, fornøjelige små situationer, der alle gemmer en sød eller sjov pointe.

Og nu vi er ved indvendingerne: Forestillingen er for lang. Lige så tydeligt det er, at børnene er totalt opslugt af de mange fabulerende optrin de første 45 minutter, lige så klart er det, også set med voksne øjne, at turen tilbage til åbningsbilledet – familien på stranden – er alt for omstændeligt.

Her spredte uroen sig på tilskuerpladserne – forståeligt nok. Vi hár fanget pointen.

Udtryksfulde dukker

Når det er sagt – og det skal siges, for jeg tror, at en stramning på ti minutter, når forestillingen genoptages til efteråret, vil være en klar fordel – er der til gengæld meget at glæde sig over.

Den fuldkomne ubesværethed, hvormed de tre spillere fører dukker, for eksempel. Hvor er de dog udtryksfulde, dukkemager Hanne Sørensens dukker. Et forelsket møde på stranden mellem en dreng og en pige gestaltes af to hænder, to dukkeansigter og nogle særdeles præcise og livlige fingre, der fungerer som arme og ben.

Alene den scene er næsten hele forestillingen værd.

Karakteristisk er også den ro og nænsomhed, hvormed Marc van der Velden har sat spillerne i scene. De små situationer får lov at hvile i sig selv, bevægelserne er enkle og rene, harmonien fuldendt uden overflødige gestus.

Læg dertil meddigtende eksotiske lyde og musik for fløjte og slagtøj, næsten ingen ord – og dem, der er, foregår i nærmest vrøvlesprog – mens de tre spillere Lene Vestergaard, Annemarie Jeppesen og Bjarne Kalhøj snart er dukkespillere, snart mennesker eller dyr.

Det er en forestilling, der kræver koncentration af sit unge publikum. Til gengæld bliver man belønnet med myriader af smukke, billedmættede scenerier.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang