Af: Randi K. Pedersen

14. maj 2013

Ungdomsteater uden unge

Trods en god tekst og en tidssvarede spillestil er 'Tørst' mere anskuelsesundervisning end medrivende teater.

En sødt mimet indledning åbner fortællingen om et møde mellem to forslåede eksistenser. Den ene, en ung ensom kvinde, samler en noget ældre og dybt alkoholiseret mand op på gaden. Trods hans protester slæber hun ham med hjem og installerer ham i sin lille lejlighed. Han får også et navn, Buster, ligesom den kanin hun, Lone, engang havde.

Forestillingen igennem insisterer manden indædt på, at han ikke er værd at samle på. Man kan næsten kun give ham ret. Mens han dyrker sit ynkelige selvhad som selve livets mening, udnytter Buster på det groveste den søde Lone. Hun påstår ligeså hårdnakket til den bitre og forudsigeligt tragiske ende, at hun elsker ham. Alt sammen lidt tragikomisk og spejderfriskt og uden antydning af lidenskab i den vimse krop.

Som alle misbrugere er alkoholikeren suveræn til at manipulere med andre, og Lone hopper på tungen og springer rundt til naboerne for at efterkomme hans konstante hujen efter ”Spruuut, spruuut!”.  Hun ender hurtigt i den farlige rolle som såkaldt medmisbruger, og det er ikke tilfældigt. Det er det heller ikke,forstår man, at hun samlede fulderikken op.

Som barn af en alkoholiseret mor vælger Lone – trods omkostningerne – ­­det trygge og kendte, da hun øjner muligheden for at dele sin ensomme tilværelse med en anden stakkel. Det er en trist og tilmed sand histori. Men den er godt og usentimentalt beskrevet i en tekst, hvor ordene falder hverdagsnært og lige ud ad landevejen.

Pemanent fuldesyg

Iscenesættelsens fysiske spillestil giver forestillingen en umiddelbar og tidssvarende gennemslagskraft i forhold til et ungt publikum. Det virker, når den unge kvinde kryber frysende sammen, hver gang noget rammer hendes følelser. De klart fastlagte bevægelsesmønstre og indlagte mimesekvenser fungerer også godt. Men det afslører ubarmhjertigt de medvirkendes begrænsede dramatiske ressourcer.

Det er kun Steffen Nielsen, der med vakkelvoren krop og desperation i replikken skaber en troværdig personlighed i rollen som den permanent fuldesyge Buster. Hvorimod hans to medspillere, Helga Rosenfeldt-Olsen og Jacob Melchior, har det betydeligt sværere med replikker og karaktertegning. Det får historiens andre personer til at fremstå endimensionale og sært livløse og tapper forestilingen for dramatisk udtryk.

Resultatet bliver mere anskuelsesundervisning end medrivende teater. Det hele sat i perspektiv med faktuelle oplysninger og andet af en kommentator, der spilles så kedsommeligt stivbenet og studentikost af Jacob Melchior, at det ligner en parodi. Hvilket næppe er meningen i en forestilling, der er mere selvhøjtdelig end humørsprudlende.

Unges uhæmmede omgang med alkohol, og hvad det medfører af sociale omkostninger og frafald på uddannelser, er et aktuelt tema. Derfor giver det god mening, når Teaterministeriet tager alkoholisme op og kobler det med ensomhed i en forestilling, der bygger på skæbner fra virkeligheden. Til gengæld virker det underligt, at ”Tørst” ikke har en pind med unge at gøre.

Det frister til at rejse spørgsmålet, om ungdomsteater er teater, der tager afsæt i unges verden og erfaringer. Eller, om det – som her – blot er teater spillet af relativt unge medvirkende, mens forestillingen i øvrigt er for voksne. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.