Af: Carsten Jensen

9. december 2009

’The Biggest Children’s Theatre Festival in the World’

Giacomo Ravicchio har lavet en gennem professionel videofilm om Festival 2008 i Næstved – men det er også en informativ film om de store festivalers organisering og afvikling og en hyldest til de mange danske børneteatre og børneteaterfolk. Den kan nu opleves på YouTube.

’The Biggest Children’s Theatre Festival in the World’ er den lange titel på den 24 minutter lange film, som Giacomo Ravicchio har instrueret og som kommer godt og vel rundt om Festival 2008 i Næstved, men samtidig er en generel information om de store april-festivalers gang og natur.

Giacomo Ravicchio, der er kunstnerisk leder af Meridiano Teatret og også har mange instruktionsopgaver for andre (børne)teatre bag sig, tog selv initiativet til festivalfilmen og har stået for alt praktisk, optagelse, editering og teknisk efterbehandling m.m.

Han har herefter stillet sit materiale til rådighed for Teatercentrum, hvorefter Teater Fair Plays to ledere har leveret ’speak’ og indtaling af samme. Således har Michael Ramløse leveret en fin følgetekst, som engelsk-fødte Robert Parr med stor indlevelse har indtalt.

Den færdige film havde premiere for teatrene på Festival 2009 i Ballerup, og nu kan den ses af alle på You Tube, hvor den ligger i tre afsnit af cirka otte minutter:
https://www.youtube.com/results?search_query=festival+2008+the+biggest+childrens&search_type=&aq=f

Informativ reklame

Der er også lavet en dvd i foreløbig 200 eksemplarer, som er beregnet til udenlandske gæster/festivalarrangører m.v.

»Den skal distribueres til de rigtige personer, og derfor kan teatre, der rejser ud med forestillinger, få den med. De skal bare henvende sig til Teatercentrum, så udleverer vi dvd’en i det relevante antal,« siger Teatercentrums leder, Henrik Køhler, der er fuld af lovord over for Giacomo Ravicchios arbejde.

»Vi er utroligt taknemmelige over det store stykke arbejde, som Giacomo har stillet til rådighed uden beregning. Filmen er, synes vi, blevet god og seværdig og vi bruger den i alle de sammenhænge, vi kan. F.eks. har den været vist til arbejdsgruppen for den næste festival i Esbjerg med stor succes, og den blev vist under det danske børneteaterfremstød, ’Fokus: Danmark’ på Big Break
-festivalen i Moskva i november,« fortæller Henrik Køhler.

Oprindelig var festivalvideoen ’blot’ tænkt som festivaldokumentation udover de fotos og tekster, der normalt understøtter den kollektive hukommelse.

»Men projektet tog en drejning, da vi besluttede, at alt skulle være på engelsk. Det gav os mulighed for at se den som en ’promotion’-dvd – altså et produkt, vi kan præsentere i hele verden, både som information om festivalen, men også til at gøre folk – først og fremmest internationale formidlere – interesserede i at besøge vores festival,« siger Henrik Køhler.

Fin appetizer

Giacomo Ravicchios film er 24 minutters gennemprofessionelt arbejde, smukt og til tider raffineret klippet og med en glimrende lydkvalitet.

Og selvom den specifikke festival er Næstved – der kan være særdeles tilfreds med den fine promovering af byen og området – er videoen en også kort, men glimrende indføring i såvel dansk børneteater som festivalerne generelt.

Der er klip fra ankomst, samlinger, billetudlevering og forestillinger og meget mere – ligesom både danske pionerer, arrangører og en række udenlandske festivaldeltagere bidrager med korte udsagn. Og når der går for meget dansk tale i klippene, kommer Robert Parrs voice over stille og roligt ind med gode faktuelle tekstbidder fra Michael Ramløse, så man bliver lidt klogere på, hvad de store festivaler rummer.

Med ’The Biggest Children’s Theatre Festival in the World’ foreligger i hvert fald nu en fornem engelsk-sproget præsentation af en festival, der altid er på farten – ganske som de fleste danske børneteatre.
Men kig nu selv med på YouTube. Det er en skøn appetizer, før det atter går løs – i Esbjerg i april 2010.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere