Af: Carsten Jensen

8. januar 2024

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.

Dramatiker Væksthus kunne i efteråret starte endnu et talentudviklingshold, hvor seks deltagere tilbydes gratis undervisning mod en mulig karriere som dramatikere hos børne- og ungdomsteatre.

DV 23-25 er det 14. hold i et succesrigt projekt – og det andet hold i Dramatiker Væksthus 2.0-versionen, der blev lanceret med en ny projektledelse i form af Jesper Bræstrup Karlsen og Janne Juul som henholdsvis kunstnerisk leder og producent. Og en ny strukturmodel, hvor skiftende børneteatre i hele landet lægger hus til kursusforløbets mange samlinger (se artiklen ’Nye tider for Dramatiker Væksthus’).

Tiden er nu også inde til at iværksatte en vision om udvidet samarbejde med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier. Ideen er at skabe en platform af gensidige samarbejdsrelationer, hvor dramatikerne også kan lære, at alt kunstnerisk materiale ikke nødvendigvis behøver at komme fra dem selv, mens andre faggrupper kan lære dramatikerne at kende som en samlende, redigerende instans i en skabende proces.

»Det passer godt ind i tidsånden, at vi laver projekter med andre historiefortællere, hvor DV-deltagerne kan fungere som en form for deltagende dramaturger i samarbejde med andre kunstneriske uddannelser. Planen er at iværksætte et pilotprojekt for det nuværende i DV-hold efter sommerferien 2024,« fortæller Jesper B. Karlsen, der dog erkender, at der kan være bump:

»Vi løber ind i visse udfordringer i forhold til undervisningsinstitutioner som AFUK m.fl., fordi Dramatiker Væksthus ’kun’ er kursusforløb, men ideen er stadig at opbygge samarbejdsrelationer, der udvikler nye formater. Der dog stadig vil være bygget på den historiske DV-platform med undervisning i teater for børn.«

Et godt hold

Visionen om det udvidede samarbejde med andre fortælleformer hænger ifølge Jesper også godt sammen med, at det nuværende DV-hold har mange andre talenter end direkte erfaringer med teater for børn og unge, bl.a. tv- og kortfilm-produktion, stand-up m.v. (se faktaboks).

Ønsket har også været et hold med andre slags fortællere for børn og unge, som ikke nødvendigvis kommer fra teaterverden – og flere mænd. Begge dele synes opfyldt, idet der for første gang er hele tre mænd på et DV-hold.

»Men vores eneste kriterie i valget af deltagere til DV 23-25 har været, om de var lovende skrivere,« lyder det fra Jesper.

»Men de laver virkeligt originale historier, som fremstår som ’solidt’ teater. De VIL virkelig gerne lave teater og have beskæftigelse indenfor teatret,« kommer det fra Jesper, der er meget bevidst om den arbejdsmæssige fremtid, som deltagerne hver især skal indgå i efter de to års holdindsats.

Derfor holdes samlingerne også på børneteaterproducerende teatre, hvor DV-deltagerne møder og snakker med teaterledere. Og hele forløbet tænkes igen afsluttet med en karriererettet samling, hvor det handler om dramatikeren som købmand og opsøgende iværksætter.

»Hele pointen med det nuværende talentudviklingsprojekt er, at det er brancherettet,« siger Jesper, der i øvrigt kalder DV-23-25 for et velfungerende hold.

»De er gode folk, der bakker hinanden op og hurtigt har skabt et miljø af hjælpsomhed og åbenhed. Undervisningen foregår i et ’sprødt’ og følsomt rum, hvor man fremlægger sin egne resultater for både lærere og de andre deltagere og stiller åbne spørgsmål til alle,« siger Jesper.

Underviserne

Alle holdets undervisere er i øvrigt nye i DV-sammenhæng, men alle selv producerende kunstnere. Det gælder eksempelvis og selvsagt også dramatiker og instruktør Rhea Leman, som DV-holdet møder til deres 4. samling 12.-14. januar 2024 og igen 5. samling 1.-3. marts, hvor temaet begge gange er ’Hvordan skriver man dramatik?’ Leman har bl.a. været kunstnerisk leder af Dramafronten (2009-2020), har været Reumert-nomineret to gange som Årets Dramatiker og i 2014 blev tildelt Danske Dramatikeres Allen Prisen for ’Fremragende dramatisk skrivekunst’.

Siden følger andre samlinger, hvor der bl.a. skal arbejdes konkret med udvikling af manuskripter – som måske sidenhen bliver trædesten for forestillinger på børne- og ungdomsteatre.

Alle samlinger bliver i øvrigt kommunikeret ud på Facebook og Instagram, hvor en af deltagerne efter hver samling fortæller om tema og undervisning.

Det er selvfølgelig også håbet, at dramatiker-talenterne får mulighed for at deltage på den kommende Aprilfestival i Esbjerg i uge 16, så de for alvor møder hele det rigt-facetterede børneteaterliv i alle dets afskygninger.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere