Af: Carsten Jensen

1. januar 2024

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.

DEN STORE FEJRING af 300-året for dansk scenekunst i efteråret 2022 blev desværre ikke fulgt op i 2023 med en kulturpolitisk markering af det samlede teaterlivs behov for bedre økonomi og produktionsforhold – og det gælder ikke mindst på børne- og ungdomsteaterfronten. Men generelt er støttepuljerne for magre, mens flere kommuner i årets løb har undersøgt muligheden for at skære i driftsstøtten til deres egnsteatre – som stadig udgør et af de mest succesrige tiltag for udbredelse af scenekunst i Danmark.

Organisationen bag scenekunstjubilæumsfejringen, Foreningen Dansk Teater 300 År, lukkede i øvrigt først helt ned 22. november 2023 med en evalueringsrapport, der trods alt anskueliggjorde, at målsætningen om at skabe fornyet interesse for dansk scenekunst landet over var nået.

Nok mest for voksenteatret, men børne- og ungdomsteatret er dog blevet tilgodeset med bl.a. deltagelse i en af de 21 podcast om dansk teaterhistorie, som Historieselskabet stod for; ligesom alle landets folkeskoler fik tilsendt et gratis digitalt læringsspil om scenekunst, hvor de oplever, hvordan en forestilling bliver skabt. Spillet blev udviklet i samarbejde med Teatercentrum og CPH Game Lab og kan tilgås her: www.sætscenen.dk.

Endelig iværksatte foreningen syv tænketanke med fokus på fremtidens teater indenfor børneteater, dans, musikdramatik, digital scenekunst, diversitet, osv.

 

OPTAKTEN TIL APRILFESTIVAL 2023 var en gyser både for arrangørerne fra Teatercentrum og de over 100 teatre, der bruger festivalen som salgsmesse for deres turnevirksomhed til skoler, biblioteker og institutioner. Først 16. marts meldte Kulturministeriet ud, at en særlig bevilling fra refusionspuljen nu var vedtaget, så man med et ekstraordinært tilskud på 2,4 mio. kr. kunne gennemføre en forkortet weekend-udgave af den store festival i Syddjurs Kommune, der havde påtaget sig en redningsaktion for festivalen.

Pengene blev taget fra ordningen for den store, ubrugte del af refusionen til ikke-kommunale indkøberes køb af børne- og ungdomsteater, dvs. privatskoler og private ungdomsuddannelsessteder. Netop det segment skal nu forsøges opdyrket til glæde for både eleverne og turneteatrene i 2024, idet finansudvalget i november bevilgede en mio. kr. til yderligere formidling af ordningen, der blev oprettet i 2021. Selve administrationen af ordningen ligger i øvrigt hos Scenit, der samtidig har fået en ekstrabevilling på 2,6 mio. kr. til opgradering af de digitale systemer bag ordningen.

Men den ekstra formidlingsbevilling var samtidig et af de gode resultater, som Teatercentrums nye, handlekraftige direktør, Dorthe Skøtt Bébe, der tiltrådte 1. juni, kan se tilbage på. Tillige med en aftale med Esbjerg Kommune om værtskabet for Aprilfestival 2024, så der ikke skal krydses fingre igen-igen frem til festivaltidsstart.

Samtidig med aftalen om 2024 blev der indgået en i denne sammenhæng helt epokegørende aftale om, at Esbjerg fremover får festivalen fast hver fjerde år. Det giver en unik mulighed for at videreudvikle festivalen, som sjældent er til stede, når der skal arbejdes for at finde en ny værtskommune fra år til år.

 

MEN SELVOM DET ER gode nyheder for selve festivalen, hviler der en skygge over det over 50 år gamle arrangement, der i mange år har været verdens største festival med teater for børn og unge. Med gratis adgang. Teatrene spiller fortsat gratis forestillinger hele festivalugen, og trods et mindre tilskud fra arrangørerne skal de selv sørge for aflønning af spillere, ophold og transport m.v. Med et normalt budget på lidt over fem mio. kr. har Aprilfestivalen ikke selv mulighed for større tilskud, hvor gerne man end ville.

Men teatrene er begyndt at reagere på den økonomiske proletarisering, som bl.a. betyder, at små, ustøttede teatre oftere må melde fra til den festival, der ellers er deres største mulighed for at få synlighed og få indkøbere i tale, mens de mere etablerede teatre vånder sig over festivalens indhug i deres ligeledes udfordrede økonomi.

Teater Patraskets kunstneriske leder, Dirck Backer, reflekterede over situationen i en kommentar her på portalen, hvor han bl.a. noterede, at ’professionaliseringen [er] sat ind overalt, og alle andre, der omgiver børneteatret – formidlere, tilskudsgivere, festivalarrangører, skolelærere – står i helt anderledes sikre og vellønnede ansættelsesforhold end os, der står på scenen og bærer hele risikoen. Presset om at skulle leve op til professionalismen er øget, samtidig med at vilkårene for deltagelse på festivalen gradvist er blevet forringet’.

 

DER ER STOR OPBAKNING til hans synspunkter fra området, og der er næppe tvivl om, at skismaet vil være til stede på den kommende festival i Esbjerg. Hvor Teatercentrum dog allerede nu kan melde ud, at næsten 100 teatre har tilmeldt sig med ca. 150 forskellige forestillinger.

Festivalen vil således atter fremvise et unikt billede af det professionelle danske børne- og ungdomsteaters kunstneriske spændvidde – og givet med mange eksempler på de nye forestillingsformater, som var det udbredte faglige forankringspunkt på 2023-udgaven af Horsens Teaterfestival i september 2023: Interaktivitet, publikumsinddragelse og -medskabelse – bl.a. i form af publikumsstyret impro-teater og performerkonkurrence, skulpturbygning, udstillinger, installationer og vandreforestillinger m.v.

Også nycirkus fylder meget i dagens scenekunstbillede, men her savner området større opmærksomhed generelt og økonomisk. Derfor blev brancheforeningen Dansk Samtidscirkus (DSC) stiftet i maj med det formål at sikre ligestilling af cirkus som scenekunstform, udbrede kendskabet til de nyere cirkusgenrer og arbejde for bedre vilkår omkring uddannelse, projektstøtte, produktions- og træningsfaciliteter mv.

 

OG SÅ LIGE ET HURTIGT VUE over nogle af de mange priser, der ramte teatre og personer med relation tll børneteaterområdet i det forgangne år, startende med  Reumertpriserne, hvor Årets Børne-/Ungdomsteater blev tilegnet Teaterhuset Filurens ’Betlehem’; Årets Danseforestilling var Uppercut Danseteaters ’Plejer er død – Kalinka’; Årets Særpris gik til Mikael Fock Production og Aveny-T for ’Sky66en’ – og Brancheprisen Årets Teater til Teater V.

Horsens Børneteaterpris til Hans Nørregaard & Live Art Danmark; Danske Dramatikeres Manuskriptpris til Alexander Mayah Larsen for manus til forestillingen ’Som brødre’ på Blaagaard Teater. Teatret selv fik Danske Teaterjournalisters Initiativpris for arbejdet med at skabe et teater med fokus på med diversitet og inkludering af en lokal befolkningsgruppe, der ellers ikke bruger teatret.

Pga. den korte Aprilfestival blev der ikke uddelt Arrangørpris til en formidler i år, men de vigtige arrangører og deres arbejde skal så i stedet lige nævnes i form af den lokale kulturpris Kulturstokken, som Grethe Olsen som formand for Frederikssund Børneteaterteater fik i juni for arbejdet med at formidle professionelt børneteater til kommunens børn siden 1991.

I en anden boldgade var der en mild legatregn fra veldædige fonde til børneteatre og kunstnere. Samt tilsagn i millionklassen fra ikke mindst den store A.P. Møller-fond til teaterbyggeri for bl.a. Randers Teater, Ishøj Teater, BaggårdTeatret, Odense Teater og Dansehallerne. Det er også vigtigt med velfungerende rammer, når der skal vises scenekunst for både små og store mennesker.

 

DER BLEV gennemført og annonceret teaterlederskift på en lang række små og store teatre, de fleste har også børneteaterproduktion, i årets løb: Gitte Nielsen (Egnsteatret i Vordingborg); Kasper Blicher Bekness (Det Ny Teater), Mette Wolf (Folketeatret fra næste sommer – og aktuel ny forperson for bestyrelsen i Dansk Teater); Michael Asmussen (Team Teatret); Mie Kanø (konst. leder Blaagaard Teater); Jakob Tekla Jørgensen (Kolding Egnsteater); Nathalie Mellby (Sort/Hvid); Rolf Heim (Vendsyssel Teater); Tina Tarpgaard (Sydhavn Teater); Marion Vick (Syddjurs Egnsteater) – og undskyld til dem, der ikke er nævnt…

Et kedeligt dødsfald også var blandt personsagerne, idet skuespiller Judith Rosenborg døde i september efter længere sygdom, 74 år. Hun var i mange år tilknyttet Louise Schouw Teater, hvor det blev til ca. 1300 opførelser med bl.a. to poetiske klovneforestillinger og fem juleforestillinger for børn – samt den succesrige solo-voksenforestilling ’Alder ingen hindring’.

 

TEATERAVISEN FORSØGER at følge med i det hele. Og også anmelde alle nye professionelle forestillinger for børn og unge og familier. I 2023 blev det til over 110 anmeldelser – og i modsætning til dagbladenes nedskæringer i kulturstof og stop for teaterkritik (som Jyllands-Posten) vil anmeldelser fortsat være portalens hovedhjørnesten.

Dog stadig suppleret af en pæn stak baggrundsartikler og en masse nyhedsnoter. Som fra 1. november er blevet præsenteret i nye digitale klæder efter et omkalfatringsprojekt, der har været længe undervejs. Men det er håbet, at læsere/brugere vil synes om de nye tider, det responsive format, der tilgodeser de forskellige devices og også tilbyder en bedre billedkvalitet m.v.

Med ønsket om et rigtig godt scenekunstår i 2024.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere