Af: Anne Middelboe Christensen - på anmelderteamets vegne

2. april 2014

Teateravisen.dk er hacket

Hackerne er dog afsløret: De er en lille, hårdfør gruppe anmeldere, der har villet indsmugle en hemmelig lykønskningsartikel – midt under børneteaterfestivalen i Holstebro. For redaktør Carsten Jensen fylder 60 år i dag

Når denne tekst lægges her på Teateravisen.dk, har redaktør Carsten Jensen formodentlig netop forladt Børneteaterfestivalens sekretariat. Han har lagt sit program i inderlommen og har sat sig ud i sin lille, smarte bil – og er kørt på vej mod en børneteaterforestilling et sted i festivalområdet ved Holstebro.

Carsten Jensen vil have slukket sin mobiltelefon, for når denne mand ser børneteater, kan intet teater forstyrre ham. Derfor går der forhåbentlig også nogle timer, før han læser denne artikel.

For Carsten Jensen er analog på den fine måde. Og beskeden på den gammeldags måde. Han kunne sagtens finde på at indrykke en annonce med ordene: ’Al opmærksomhed i anledning af min fødselsdag frabedes.’

Men nu kommer hans ustyrlige anmelderteam ham altså i forkøbet: Vi vil hylde ham i cyber med denne lille overraskelsestekst på hans runde fødselsdag.

 

Uhyggelig

Carsten Jensen er født under en snakkesalig stjerne. Han kender alle børneteaterfolk – og husker alle. Hans hukommelse er nærmest uhyggelig. Alligevel fortæller teaterfolk ham gladelig alverdens små og store nyheder. Eller måske netop derfor. For hvis Carsten Jensen tager fat i et problem eller fænomen og skriver om det, så får det som regel effekt.

Samtidig er Carsten Jensen det mest sociale gemyt. Han er en mand, der er runden af gruppeteatrets idealer om fællesskab. Hans lange aviskarriere har ikke mindst budt på redaktionelle jobs på Aktuelt og Urban. Og i 2011 kunne han fejre 25 års jubilæum som redaktør for ’Børneteateravisen’, som dette medie altså hed, dengang det udkom på papir.

Men det er hans helt særlige forståelse for børneteatret og ungdomsteatrets vilkår, der har givet ham så unik en position i det danske teaterlandskab.

 

Perfekt

Som redaktør er Carsten Jensen den mest betænksomme arbejdsgiver for sine anmeldere. ’Carsten er tilsyneladende en mild og god mand,’ siger Henrik Lyding. ’Men man skal ikke tage fejl,’ fortsætter han. ’Der gemmer sig høje idealer bagved. Han er ekstremt retfærdig, når det gælder fordelingen af anmeldelser til os anmeldere – til glæde for såvel os som teatrene, der sjældent risikerer at få den samme sure anmelder på besøg gang efter gang. Han er en omsorgsfuld redaktør – både i hverdagen og til festivalerne. Det hele er båret af sand kærlighed til børneteater, et stort, varmt hjerte og en mild humor, der gemmer det lynende skarpe og klartseende lige under overfladen. Han er kort sagt en dejlig redaktør og et dejligt menneske. En alt for sjælden kombination i dansk presse.’

Randi K. Pedersen siger tillykke ved at kalde Carsten Jensen for ’Danmarks mest tålmodige redaktør og omsorgs-mester, der både kan rose og rise og aldrig er ligeglad med vores indsats.’ Og Janken Varden formulerer sin hilsen ultrakort og præcist: ’Carsten Jensen er den perfekte redactor: observant, loyal, forstandig – og diskret!’

 

Flittig

Kirsten Dahl er Carsten Jensens Jyllandsbaserede anmelder. Hendes fødselsdagshilsen er et stort tillykke: ’Tillykke til en lille skægget mand i kondisko, cowboybukser og lynlåsjakke, som på vej fremad med raske skridt mellem to forestillinger på en festival altid er god for en kvalificeret teatersamtale,’ skriver Kirsten Dahl. ’Og tusind tak til flittigheden selv, som usædvanligt hjælpsomt servicerer sit anmelderkorps med diverse nyttige informationer, og som året rundt lynhurtigt besvarer ens mails angående de enkelte forestillinger. En bedre arbejdsgiver findes vist ikke på denne planet’.

 

Rødmende

Hvis Carsten Jensen nu er begyndt at rødme, kan han bare påstå, at han har spillet for meget tennis i forårssolen. Ellers må han læse denne hyldest til ende. Og han må indse, at hans ansatte næppe frivilligt stopper som anmeldere i hans stald.

For ikke alene sætter vi anmeldere og teaterhistorikere enorm pris på, at han har skrevet to afgørende grundbøger om dansk børneteater –  Intet spil for galleriet : et strejftog gennem dansk børneteater i 25 år, 1969-1994 og For det største i det mindste – et strejftog gennem dansk børneteater 1994-2004. Vi er også taknemmelige for, at han her på portalen skriver han flere artikler om ugen med nysgerrige nyheder fra børneteaterverdenen.

For er der nogen, der har fingeren på børneteaterpulsen i Danmark, så er det Carsten Jensen. Børneteaterverdenen har da også flere gange sat konkret pris på ham – i 2005 fik han Horsens Børneteaterpris, og i 2009 modtog han Springprisen.

 

Stjerneglad

Derimod er der kun skrevet ganske lidt om – Carsten Jensen. I hvert fald om DENNE Carsten Jensen. Hans ekshibitionisme er ikke-eksisterende, og hans trang til at værne om sit privatliv vil vi selvfølgelig gerne respektere. Men nu har vi altså hacket os frem til spalteplads for i hvert fald at hylde REDAKTØREN Carsten Jensen.

Til lykke, kære redaktør. Vi håber, at du tilgiver os vores flabethed. Så lover vi til gengæld at skrive en hel masse anmeldelser i dit næste årti. Med eller uden stjerner.

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere