Af: Anne Middelboe Christensen - på anmelderteamets vegne

2. april 2014

Teateravisen.dk er hacket

Hackerne er dog afsløret: De er en lille, hårdfør gruppe anmeldere, der har villet indsmugle en hemmelig lykønskningsartikel – midt under børneteaterfestivalen i Holstebro. For redaktør Carsten Jensen fylder 60 år i dag

Når denne tekst lægges her på Teateravisen.dk, har redaktør Carsten Jensen formodentlig netop forladt Børneteaterfestivalens sekretariat. Han har lagt sit program i inderlommen og har sat sig ud i sin lille, smarte bil – og er kørt på vej mod en børneteaterforestilling et sted i festivalområdet ved Holstebro.

Carsten Jensen vil have slukket sin mobiltelefon, for når denne mand ser børneteater, kan intet teater forstyrre ham. Derfor går der forhåbentlig også nogle timer, før han læser denne artikel.

For Carsten Jensen er analog på den fine måde. Og beskeden på den gammeldags måde. Han kunne sagtens finde på at indrykke en annonce med ordene: ’Al opmærksomhed i anledning af min fødselsdag frabedes.’

Men nu kommer hans ustyrlige anmelderteam ham altså i forkøbet: Vi vil hylde ham i cyber med denne lille overraskelsestekst på hans runde fødselsdag.

 

Uhyggelig

Carsten Jensen er født under en snakkesalig stjerne. Han kender alle børneteaterfolk – og husker alle. Hans hukommelse er nærmest uhyggelig. Alligevel fortæller teaterfolk ham gladelig alverdens små og store nyheder. Eller måske netop derfor. For hvis Carsten Jensen tager fat i et problem eller fænomen og skriver om det, så får det som regel effekt.

Samtidig er Carsten Jensen det mest sociale gemyt. Han er en mand, der er runden af gruppeteatrets idealer om fællesskab. Hans lange aviskarriere har ikke mindst budt på redaktionelle jobs på Aktuelt og Urban. Og i 2011 kunne han fejre 25 års jubilæum som redaktør for ’Børneteateravisen’, som dette medie altså hed, dengang det udkom på papir.

Men det er hans helt særlige forståelse for børneteatret og ungdomsteatrets vilkår, der har givet ham så unik en position i det danske teaterlandskab.

 

Perfekt

Som redaktør er Carsten Jensen den mest betænksomme arbejdsgiver for sine anmeldere. ’Carsten er tilsyneladende en mild og god mand,’ siger Henrik Lyding. ’Men man skal ikke tage fejl,’ fortsætter han. ’Der gemmer sig høje idealer bagved. Han er ekstremt retfærdig, når det gælder fordelingen af anmeldelser til os anmeldere – til glæde for såvel os som teatrene, der sjældent risikerer at få den samme sure anmelder på besøg gang efter gang. Han er en omsorgsfuld redaktør – både i hverdagen og til festivalerne. Det hele er båret af sand kærlighed til børneteater, et stort, varmt hjerte og en mild humor, der gemmer det lynende skarpe og klartseende lige under overfladen. Han er kort sagt en dejlig redaktør og et dejligt menneske. En alt for sjælden kombination i dansk presse.’

Randi K. Pedersen siger tillykke ved at kalde Carsten Jensen for ’Danmarks mest tålmodige redaktør og omsorgs-mester, der både kan rose og rise og aldrig er ligeglad med vores indsats.’ Og Janken Varden formulerer sin hilsen ultrakort og præcist: ’Carsten Jensen er den perfekte redactor: observant, loyal, forstandig – og diskret!’

 

Flittig

Kirsten Dahl er Carsten Jensens Jyllandsbaserede anmelder. Hendes fødselsdagshilsen er et stort tillykke: ’Tillykke til en lille skægget mand i kondisko, cowboybukser og lynlåsjakke, som på vej fremad med raske skridt mellem to forestillinger på en festival altid er god for en kvalificeret teatersamtale,’ skriver Kirsten Dahl. ’Og tusind tak til flittigheden selv, som usædvanligt hjælpsomt servicerer sit anmelderkorps med diverse nyttige informationer, og som året rundt lynhurtigt besvarer ens mails angående de enkelte forestillinger. En bedre arbejdsgiver findes vist ikke på denne planet’.

 

Rødmende

Hvis Carsten Jensen nu er begyndt at rødme, kan han bare påstå, at han har spillet for meget tennis i forårssolen. Ellers må han læse denne hyldest til ende. Og han må indse, at hans ansatte næppe frivilligt stopper som anmeldere i hans stald.

For ikke alene sætter vi anmeldere og teaterhistorikere enorm pris på, at han har skrevet to afgørende grundbøger om dansk børneteater –  Intet spil for galleriet : et strejftog gennem dansk børneteater i 25 år, 1969-1994 og For det største i det mindste – et strejftog gennem dansk børneteater 1994-2004. Vi er også taknemmelige for, at han her på portalen skriver han flere artikler om ugen med nysgerrige nyheder fra børneteaterverdenen.

For er der nogen, der har fingeren på børneteaterpulsen i Danmark, så er det Carsten Jensen. Børneteaterverdenen har da også flere gange sat konkret pris på ham – i 2005 fik han Horsens Børneteaterpris, og i 2009 modtog han Springprisen.

 

Stjerneglad

Derimod er der kun skrevet ganske lidt om – Carsten Jensen. I hvert fald om DENNE Carsten Jensen. Hans ekshibitionisme er ikke-eksisterende, og hans trang til at værne om sit privatliv vil vi selvfølgelig gerne respektere. Men nu har vi altså hacket os frem til spalteplads for i hvert fald at hylde REDAKTØREN Carsten Jensen.

Til lykke, kære redaktør. Vi håber, at du tilgiver os vores flabethed. Så lover vi til gengæld at skrive en hel masse anmeldelser i dit næste årti. Med eller uden stjerner.

Seneste artikler

Seneste artikler

STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Esbjerg inviterer til festival

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Esbjerg inviterer til festival

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.
Læs mere