Af: Anne Middelboe Christensen - på anmelderteamets vegne

2. april 2014

Teateravisen.dk er hacket

Hackerne er dog afsløret: De er en lille, hårdfør gruppe anmeldere, der har villet indsmugle en hemmelig lykønskningsartikel – midt under børneteaterfestivalen i Holstebro. For redaktør Carsten Jensen fylder 60 år i dag

Når denne tekst lægges her på Teateravisen.dk, har redaktør Carsten Jensen formodentlig netop forladt Børneteaterfestivalens sekretariat. Han har lagt sit program i inderlommen og har sat sig ud i sin lille, smarte bil – og er kørt på vej mod en børneteaterforestilling et sted i festivalområdet ved Holstebro.

Carsten Jensen vil have slukket sin mobiltelefon, for når denne mand ser børneteater, kan intet teater forstyrre ham. Derfor går der forhåbentlig også nogle timer, før han læser denne artikel.

For Carsten Jensen er analog på den fine måde. Og beskeden på den gammeldags måde. Han kunne sagtens finde på at indrykke en annonce med ordene: ’Al opmærksomhed i anledning af min fødselsdag frabedes.’

Men nu kommer hans ustyrlige anmelderteam ham altså i forkøbet: Vi vil hylde ham i cyber med denne lille overraskelsestekst på hans runde fødselsdag.

 

Uhyggelig

Carsten Jensen er født under en snakkesalig stjerne. Han kender alle børneteaterfolk – og husker alle. Hans hukommelse er nærmest uhyggelig. Alligevel fortæller teaterfolk ham gladelig alverdens små og store nyheder. Eller måske netop derfor. For hvis Carsten Jensen tager fat i et problem eller fænomen og skriver om det, så får det som regel effekt.

Samtidig er Carsten Jensen det mest sociale gemyt. Han er en mand, der er runden af gruppeteatrets idealer om fællesskab. Hans lange aviskarriere har ikke mindst budt på redaktionelle jobs på Aktuelt og Urban. Og i 2011 kunne han fejre 25 års jubilæum som redaktør for ’Børneteateravisen’, som dette medie altså hed, dengang det udkom på papir.

Men det er hans helt særlige forståelse for børneteatret og ungdomsteatrets vilkår, der har givet ham så unik en position i det danske teaterlandskab.

 

Perfekt

Som redaktør er Carsten Jensen den mest betænksomme arbejdsgiver for sine anmeldere. ’Carsten er tilsyneladende en mild og god mand,’ siger Henrik Lyding. ’Men man skal ikke tage fejl,’ fortsætter han. ’Der gemmer sig høje idealer bagved. Han er ekstremt retfærdig, når det gælder fordelingen af anmeldelser til os anmeldere – til glæde for såvel os som teatrene, der sjældent risikerer at få den samme sure anmelder på besøg gang efter gang. Han er en omsorgsfuld redaktør – både i hverdagen og til festivalerne. Det hele er båret af sand kærlighed til børneteater, et stort, varmt hjerte og en mild humor, der gemmer det lynende skarpe og klartseende lige under overfladen. Han er kort sagt en dejlig redaktør og et dejligt menneske. En alt for sjælden kombination i dansk presse.’

Randi K. Pedersen siger tillykke ved at kalde Carsten Jensen for ’Danmarks mest tålmodige redaktør og omsorgs-mester, der både kan rose og rise og aldrig er ligeglad med vores indsats.’ Og Janken Varden formulerer sin hilsen ultrakort og præcist: ’Carsten Jensen er den perfekte redactor: observant, loyal, forstandig – og diskret!’

 

Flittig

Kirsten Dahl er Carsten Jensens Jyllandsbaserede anmelder. Hendes fødselsdagshilsen er et stort tillykke: ’Tillykke til en lille skægget mand i kondisko, cowboybukser og lynlåsjakke, som på vej fremad med raske skridt mellem to forestillinger på en festival altid er god for en kvalificeret teatersamtale,’ skriver Kirsten Dahl. ’Og tusind tak til flittigheden selv, som usædvanligt hjælpsomt servicerer sit anmelderkorps med diverse nyttige informationer, og som året rundt lynhurtigt besvarer ens mails angående de enkelte forestillinger. En bedre arbejdsgiver findes vist ikke på denne planet’.

 

Rødmende

Hvis Carsten Jensen nu er begyndt at rødme, kan han bare påstå, at han har spillet for meget tennis i forårssolen. Ellers må han læse denne hyldest til ende. Og han må indse, at hans ansatte næppe frivilligt stopper som anmeldere i hans stald.

For ikke alene sætter vi anmeldere og teaterhistorikere enorm pris på, at han har skrevet to afgørende grundbøger om dansk børneteater –  Intet spil for galleriet : et strejftog gennem dansk børneteater i 25 år, 1969-1994 og For det største i det mindste – et strejftog gennem dansk børneteater 1994-2004. Vi er også taknemmelige for, at han her på portalen skriver han flere artikler om ugen med nysgerrige nyheder fra børneteaterverdenen.

For er der nogen, der har fingeren på børneteaterpulsen i Danmark, så er det Carsten Jensen. Børneteaterverdenen har da også flere gange sat konkret pris på ham – i 2005 fik han Horsens Børneteaterpris, og i 2009 modtog han Springprisen.

 

Stjerneglad

Derimod er der kun skrevet ganske lidt om – Carsten Jensen. I hvert fald om DENNE Carsten Jensen. Hans ekshibitionisme er ikke-eksisterende, og hans trang til at værne om sit privatliv vil vi selvfølgelig gerne respektere. Men nu har vi altså hacket os frem til spalteplads for i hvert fald at hylde REDAKTØREN Carsten Jensen.

Til lykke, kære redaktør. Vi håber, at du tilgiver os vores flabethed. Så lover vi til gengæld at skrive en hel masse anmeldelser i dit næste årti. Med eller uden stjerner.

Seneste artikler

Seneste artikler

Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere