Af: Kirsten Dahl

12. november 2012

Strittende julefabel

Maria Carmen Lindegaard er en tillidsvækkende fortæller, der bruger dukker og dyr og rim og remser til sin julemandshistorie. Desværre fortoner pointen sig i for løs dramaturgi og et for flagrende udtryk.

Universet er lille. Spillet foregår for det meste påhugsiddende på gulvet på et lille rundt tæppe. Her sidder Maria Carmen Lindegaard. Hun er klædt lidt som en mellemting mellem en klovn og Pippi Langstrømpe. Og hun har et varmt og imødekommende smil, og en behagelig og tillidsvækkende stemme.

Rundt om hende er små ting, som er  velkendte for og elskede af aldersgruppen. Små legetøjskufferter ligesom dem mange børn har på deres værelse med legetøj i. Der er leg med ord – Julemandens land hedder fx Snefrika. Der er små vrøvlerim og sludreremser i lighed med dem børn selv finder på – fx om at der i Købehanvn er højhuse, dukkehuse, hundehuse, barnevogne, pladser, cykler, busser og måske en vinduespudser.

Der er også velkendte destinationer – allervigtigst SuperBrugsen som tillige popper fysisk op. Der er sange på velkendte melodier, som fx ’Tre små kinesere på Højbro Plads"’. Der er små fingerholdte dukker og dyr. Fx en lille Snehvide, hvis mund er frosset fast. En gås, som lægger rysteæg. En lille lækkersulten Mogens-mus på hjul. Og to rensdyr, Bib og Bob, som Lindegaard spiller sammen med og styrer fra sine små kuffertarrangementer på gulvet.

For meget legestue

Og så handler forestillingen om jul – eller rettere om den dag, julemanden glemte at komme forbi og tage Maria med op i sin rensdyrslæde – nu hun havde vundet billet til sådan en tur via en konkurrence. 

Hvorfor er ’Jagten på julemanden’ så ikke en fantastisk forestilling? Mit bedste bud er, at der bliver rodet alt for mange ingredienser sammen i den samme historie.

En historie må selvfølgelig gerne bestå af et overraskende, skævt og  absurd miks af figurer og forløb, men her er det, som om der går legestue i den.

Selvom forestillingen appellerer til børns meddigtende fantasi, og selvom den styrer hen mod en finale og har en pointe, der handler om, at julemanden vil hjælpe sin stressede kagebagende kone, så er historien alligevel lige lovlig flagrende. Og det blafrende gør, at historiens budskab kommer til at virke sløret eller toner ud. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.